Könyv

Simone de Beauvoir: Elválaszthatatlanok

Sorköz

„Lökjön meg!” – kéri a hintán  ülő, félig már felnőtt Andrée Sylvie-t. 

Andrée bevadul, Sylvie a földön reszket érte. Szimbolikus jelenet: így hajtják egymást egész életükben, hogy aztán a közös lendület végül csak az egyiküket, a krónikást repítse a magasba. Beauvoir úgy érezhette, tartozik valamivel gyerekkori legjobb barátnőjének, Zazának, akit később több művében is megörökített. A lány – aki képes volt a saját lábába baltát vágni, csak hogy megússzon egy találkozást – életre szóló hatást gyakorolt rá. Zaza alakja itt ugyan még nem olyan kidolgozott, mint az Egy jó házból való úrilány lapjain, de talán épp ez a nyerseség adja az erejét ennek az 1954-ben írt szövegnek, amely most jelent meg először magyarul és eredeti nyelven is. Egy kezdő írása, ez tagadhatatlan, de olyan kezdőé, aki ösztönösen jó arányérzékkel és magát nem kímélő őszinteséggel nyúl a témájához. Az persze nem derül ki, hogy mi – talán a lány nagyon korai halála – vonta be utólag a végzetesség fényével ezt a viszonyt, amelynek főképp a végéről kapunk árnyaltabb képet.

A melodramatikus előszóban a szerző lánya, a művet közreadó Sylvie Le Bon de Beauvoir szinte szabadkozva hangsúlyozza a mű dokumentumjellegét, azt sugallva, Zaza gyilkosa nem a betegség, hanem a szabadságvágyat eltipró kor volt. Ne engedjünk a dagályos elterelésnek: nem csak az életút felől nyomozva adhat sokat e barátság lenyomata, amely felmutatja, hogy a legelső kapcsolataink valóban a legelementárisabbak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.