Sok nő egyedül marad az anyaság feladataival

Sorköz

Alig jelenik meg a költészetben, mit jelent anyának lenni a modern korban. Kállay Eszter versei érzékenyen és őszintén szólnak ezekről a tapasztalatokról. 

A szerző első kötete Kéz a levegőben címmel jelent meg négy éve, szintén a Magvető kiadónál, és a szakma rögtön új hangként ünnepelte, a vállára vette a szerzőt. Az új kötet, a Vérehulló fecskefű a várandósság, az anyaság témájával foglalkozik. A könyv bemutatóján Mosza Diána irodalmár kérdezte a szerzőt a versek születésének és megírásának körülményeiről, hiszen az első és legevidensebb kérdés egy kisgyermekes anyukával kapcsolatban, hogy mikor van ideje alkotni. Akinek van gyereke, annak a válasz ismerős lehet: nagyjából a lopott időkre tippeltünk mi is. Mint megtudtuk, az is sokszor külön kérés formájában hangzik el az apukához, hogy az ember egyáltalán el tudjon menni tusolni.

 
Kállay Eszter: Vérehulló fecskefű

Az édesanyák életét és önmagukhoz való visszatalálását millió dolog nehezíti. Kállay Eszter először csak a várandósságról szeretett volna írni, de ahogy telt-múlt az idő, az élet „behozta” a többi témát is. A felolvasott versekben és a beszélgetés alatt is szóba került, hogy mi mindent projektálnak az emberek a nőre, ha éppen várandós. Mint személy, teljesen eltűnik, csak a pocakos test marad, amiről mindenkinek más jut eszébe. Szóba került a várandós és a szülő nők infantilizálása is, nemcsak a bánásmód kapcsán, hanem abból a szempontból is, hogy a magyar kórházi protokoll figyelmen kívül hagyja a nőt, mint autonóm személyt, így nem dönthet a saját testéről, a szülés módjáról, a beavatkozások milyenségéről és mennyiségéről, egyáltalán semmiről. Itt említették meg az anyasággal és a várandóssággal foglalkozó Ablak a Világra tevékenységét, amely összegyűjti és a honlapján statisztikák formájában közzé is teszi az anyák kórházi tapasztalatait, hogy például hol, milyen gyakorisággal indítanak meg szülést burokrepesztéssel, adnak oxitocint, végeznek gátmetszést, és milyen gyakran lesz császármetszés a szülés végkimenetele. 

Ritkán találkozunk olyan irodalmi alkotással, ami az anyaság kérdését járja körbe. Egy-két vers felolvasása után egyértelművé vált, hogy a szerző lehengerlő őszinteséggel nyúlt hozzá ehhez a kényes témához. Az anyává válás folyamata és egyes állomásai annyira fájdalmasak és olyan óriási, elementáris változásokkal járnak – nem véletlenül hívja a pszichológia normatív krízisnek –, hogy az anyák sokszor egyedül maradnak benne, segítség nélkül. Szó esett még a játszótéri beszélgetésekről, ahol minden anyuka a legjobb formáját akarja mutatni, és elindul egyfajta hiábavaló, káros versengés egymással és valamifajta öntudatlan ítélkezés a másik felett.

Ilyenkor jó, ha ott van a polcon ez a kötet, mert legalább megnyugodhatunk, hogy valószínűleg a világ összes anyája küzd valamilyen nehézséggel. Mindezt a költészet finom szűrőjén keresztül kapjuk meg, vagyis taglóz le minket a valóság véres látványa, hanem a lelkünkkel fog történni valami, ami által közelebb kerülhetünk valódi önmagunkhoz, amit a várandósság és anyaság korai időszaka alatt hajlamosak vagyunk elfelejteni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.