Sok nő egyedül marad az anyaság feladataival

Sorköz

Alig jelenik meg a költészetben, mit jelent anyának lenni a modern korban. Kállay Eszter versei érzékenyen és őszintén szólnak ezekről a tapasztalatokról. 

A szerző első kötete Kéz a levegőben címmel jelent meg négy éve, szintén a Magvető kiadónál, és a szakma rögtön új hangként ünnepelte, a vállára vette a szerzőt. Az új kötet, a Vérehulló fecskefű a várandósság, az anyaság témájával foglalkozik. A könyv bemutatóján Mosza Diána irodalmár kérdezte a szerzőt a versek születésének és megírásának körülményeiről, hiszen az első és legevidensebb kérdés egy kisgyermekes anyukával kapcsolatban, hogy mikor van ideje alkotni. Akinek van gyereke, annak a válasz ismerős lehet: nagyjából a lopott időkre tippeltünk mi is. Mint megtudtuk, az is sokszor külön kérés formájában hangzik el az apukához, hogy az ember egyáltalán el tudjon menni tusolni.

 
Kállay Eszter: Vérehulló fecskefű

Az édesanyák életét és önmagukhoz való visszatalálását millió dolog nehezíti. Kállay Eszter először csak a várandósságról szeretett volna írni, de ahogy telt-múlt az idő, az élet „behozta” a többi témát is. A felolvasott versekben és a beszélgetés alatt is szóba került, hogy mi mindent projektálnak az emberek a nőre, ha éppen várandós. Mint személy, teljesen eltűnik, csak a pocakos test marad, amiről mindenkinek más jut eszébe. Szóba került a várandós és a szülő nők infantilizálása is, nemcsak a bánásmód kapcsán, hanem abból a szempontból is, hogy a magyar kórházi protokoll figyelmen kívül hagyja a nőt, mint autonóm személyt, így nem dönthet a saját testéről, a szülés módjáról, a beavatkozások milyenségéről és mennyiségéről, egyáltalán semmiről. Itt említették meg az anyasággal és a várandóssággal foglalkozó Ablak a Világra tevékenységét, amely összegyűjti és a honlapján statisztikák formájában közzé is teszi az anyák kórházi tapasztalatait, hogy például hol, milyen gyakorisággal indítanak meg szülést burokrepesztéssel, adnak oxitocint, végeznek gátmetszést, és milyen gyakran lesz császármetszés a szülés végkimenetele. 

Ritkán találkozunk olyan irodalmi alkotással, ami az anyaság kérdését járja körbe. Egy-két vers felolvasása után egyértelművé vált, hogy a szerző lehengerlő őszinteséggel nyúlt hozzá ehhez a kényes témához. Az anyává válás folyamata és egyes állomásai annyira fájdalmasak és olyan óriási, elementáris változásokkal járnak – nem véletlenül hívja a pszichológia normatív krízisnek –, hogy az anyák sokszor egyedül maradnak benne, segítség nélkül. Szó esett még a játszótéri beszélgetésekről, ahol minden anyuka a legjobb formáját akarja mutatni, és elindul egyfajta hiábavaló, káros versengés egymással és valamifajta öntudatlan ítélkezés a másik felett.

Ilyenkor jó, ha ott van a polcon ez a kötet, mert legalább megnyugodhatunk, hogy valószínűleg a világ összes anyája küzd valamilyen nehézséggel. Mindezt a költészet finom szűrőjén keresztül kapjuk meg, vagyis taglóz le minket a valóság véres látványa, hanem a lelkünkkel fog történni valami, ami által közelebb kerülhetünk valódi önmagunkhoz, amit a várandósság és anyaság korai időszaka alatt hajlamosak vagyunk elfelejteni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.