Szabadság férfiszabályokkal – Tüdős Klára élete regényben

Sorköz

Az Operaház egykori jelmeztervezőjének neve szinte feledésbe merülne, Bódis Kriszta azonban regénytrilógiában támasztja fel az alakját. A második regényt olvasta el Antoni Rita és írt róla az Olvasni muszáj sorozatban.

Megjelent Bódis Kriszta Istenhegy trilógiájának második része, de rögtön jó hírrel kezdenénk azoknak, akik még nem olvasták az elsőt. Ez a könyv önállóan, az első kötet ismerete nélkül is érthető, élvezhető. De a 2022-ben megjelent Kisasszonyképzőről írtunk már. Ezzel kezdődött a Tüdős Klára (1895–1980) életét bemutató regényhármas, aki jelmeztervezőként, színdarabíróként, táncpedagógusként és falukutatóként befutott nőpionír volt.

Korzón a pokolba. A cím egyszerre utal a társadalmi-történelmi folyamatokra az újabb világégés küszöbén, valamint a főszereplő magánéleti megaláztatásaira. Pedig felületesen nézve olyan szépnek tűnik az életút: jelmeztervezői munka az Operaházban, egy rossz házasság utáni második frigy Zsindely Ferenc államtitkárral, pazarul berendezett istenhegyi villa. De nem mind arany, ami fénylik: Bódis kiterjedt kutatással megalapozott életrajzi regénye tabukat és finomkodást nem ismerő tényszerűséggel tárja fel, hogy milyen viszontagságok rejlettek a címszavak mögött. Tüdősnek, a sokoldalú női példaképnek az élete sikerekkel és küzdelmekkel egyaránt telítve volt.

A második részben életének 1919 és 1941 közötti szakaszát ismerjük meg, a Tanácsköztársaságtól Teleki Pál öngyilkosságáig terjedő időszakban. A helyszínek többnyire az érmelléki Szunyogh-birtok, a Tüdős család lakhelye, Debrecen, valamint a főszereplő választott lakhelye, Budapest közt váltakoznak. Betekintést nyerünk parasztházakba, nagypolgári otthonokba, arisztokrata szalonokba és az Operaház kulisszái mögé.

 
Bódis Kriszta: Korzón a pokolba 

Noha Tüdős megtéréséig még nem jutunk el e második kötetben, az öt rész mindegyikét egy-egy bibliai idézet nyitja. A narrációt időnként levelek szakítják meg, illetve megjelennek dokumetumok is, mint például Teleki Pál búcsúlevele. A történetmesélés nem kronologikus, a fejezetek gyakran előre-hátra ugrálnak az időben. Ez indokolt is az első, leghosszabb, közel 200 oldalas részben, amely szinte regény a regényben, két aljas bűnöző leleplezésének a története, izgalmas, érdekfeszítő krimi. A további részekben azonban némileg zavarónak tűnik, hogy Tüdőst hopp, egyszer csak az Operaházban, majd hopp, egyszer csak a Pántlika szalon élén találjuk – noha utólag retrospektív részekben egy-egy részletét megismerjük az odavezető útnak, érdemesebb lett volna a küzdelmeit közvetlenül ábrázolni.   

Nagy erénye a műnek a történelmi, társadalmi, kulturális kontextus részletes és árnyalt bemutatása.

Megismerjük a Tanácsköztársaság nyomán keletkezett zűrzavart, és bepillanthatunk a paraszti világ mindennapjaiba is, a tisztálkodási szokásoktól kezdve a hiedelmekig. Megtudjuk például hogyan lehet ártalmatlanítani a boszorkányt, vagy elhárítani a vámpír (strigori) támadását. Kiderül az is, milyen ruhát és cipőt visel egy parasztbába, milyen tárgyak vannak a garabolyában (már ha épp nem röplapok). A regény lapjain sorra vonulnak fel a korszak kiválóságai is Balázs „Herbert” Bélától és Németh Máriától Lesznai Annán, Kodály Zoltánon és Szeleczky Zitán át a Klárát lehűteni (hiába) igyekvő Móricz Zsigmondig. Eljutunk Hubay Jenőék báljába, együtt vacsorázunk a Jókay família tagjaival, hallgatjuk Seress Rezsőt, és, noha nem túl hízelgő körülmények közt, de találkozunk Bajor Gizivel is.  

A főszereplőt a kötet elején a terveit feladni kényszerült, boldogtalan, rendszeresen megcsalt feleségként látjuk, aki az érmelléki elszigeteltségben sem adja fel a kreativitását és az iparművészeti főiskolán tanultakat: bútorokat és használati tárgyakat restaurál, felruházza a személyzetet és – visszatérő metafora a regényben – kocsit hajt. Várandósságát örömmel fogadja, és közben fogalma sincs róla, hogy figyelik és az életére törnek - még szerencse, hogy a gyanakvó Erzsit nem lehet tőrbe csalni. A hűséges cseléd szinte végig elkíséri Klárát az életútján, és messze túlnő ezen a szerepen. A hierarchia csak a nyelvhasználatban marad meg köztük (Erzsi magázza úrnőjét, aki viszont tegezi Erzsit), a gyakorlatban egyenrangúak, Erzsi Klára lojális társa. Kapcsolatuk a női szolidaritás szép - és Tüdős Klára életében messze nem egyedüli - példája. Klára, ahol csak teheti, segíti nőtársait: az Operaházban tehetséges fiatal művészeket igyekszik helyzetbe hozni, Pántlika szalonjának ruhakölteményeihez falusi népművészektől rendeli a szőtteseket, hímzéseket, Nagyajtay Teréznek továbbra is munkát ad a zsidótörvények után és - talán ez a legmeghatóbb - kiáll az „egykézésért” bűnbakká tett ormánsági nők mellett.

Klára karakterfejlődése hullámzó:

kibontakozása, autonómiára való törekvése többször megakad, de sikerül új lendületet vennie és felülemelkednie a családi, társadalmi elvárásokon, a nyomasztókörülményein.

Nem csupán kerülőutak: házasságtörő viszonyok formájában, hanem önállóan, igazi „self-made woman”-ként. Fényes karriert fut be egy olyan korszakban, amikor a nők személyes érvényesülése igen korlátozott volt. „Elállták az utam a férfiak, ahogy legtöbbször elállják a nők útját. Mert csak az etikett szerint engednek előre. Milyen képmutatás...” - jegyzi meg egy barátjának. Az Operaházban nem egyszer kihasználják, többször ellopják az ötleteit, de mégiscsak ő győzedelmeskedik: a magyaros, egyúttal divatos ruhákat forgalmazó Pántlika szalonjával zajos sikert arat.

Magánéletében azonban kevésbé tudja meghaladni a családi, anyai mintát – újabb, elhúzódó kapcsolatában is  szenved a sorozatos megcsalásoktól. A cseppet sem romantikus lánykérés után Klára Zsindely államtitkár feleségeként a rendszer kegyeltje lesz, férje nyomására nem írja alá a tiltakozást a zsidótörvények ellen, és mintha már kezdene belesimulni a megalkuvó jómódba: pazar ruhakölteménye a regény egyik utolsó jelenetében már nem alkotó elméje ragyogása, hanem csak az úrinő jelmeze, a konformitás eszköze, mindent eltakaró asszonykötény. Persze tudjuk, hogy ez csak átmeneti állapot. Hiszen megismertük már őt annyira, hogy tudjuk: legfeljebb megtorpan, de meg nem áll.

Bódis Kriszta: Korzón a pokolba. Európa Kiadó, 2023, 528 oldal, 5999 forint

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.