Könyv

Therese Anne Fowler: Z – Zelda Fitzgerald regénye

Sorköz

Akinek saját művészi ambíciói vannak, nem éri meg nagy íróhoz feleségül menni; aki mégis így tesz, még a saját életéről szóló regényben is csak másodhegedűs lehet – jó esetben.

Legalábbis rendre ez derül ki a feleségek-szeretők-múzsák életéről szóló regényekből. Jelen könyvben a mellékszereplők sorában épp harmadik helyre szorul Scott Fitzgerald és Ernest Hemingway mögött a kis Zelda, vékonyka kis alakja az egyes szám első személyű elbeszélés ellenére sem kap erőteljes körvonalakat. Mintha nem igazán lenne érdekes, hogy ki is volt ő, csak peregnek a napjai a jazzkorszak díszletei között. Még önmagáért folytatott küzdelme is lagymatag, félénk téblábolás, valahol középen, ott, ahol senki érzékenységét nem bántja. Valahol az olvasói komfortzónában.

Zelda persze sokkal jobban járt, mintha őrá is a legutóbbi hasonló bestsellert, az Oona és Salingert jegyző Frédéric Beigbeder csapott volna le a maga eredetieskedő, olcsó konyhapszichologizálást preferáló tollával. Bár ki tudja: minden pocséksága ellenére még abban a könyvben is több lobogás és láng volt, mint ebben a bölcsészregényben, amely gyönyörűen felmondja ugyan a kötelezőt (ki is derül a köszönetlistából, hogy Fowler eminensen könyvtárazott, majd próbált mindvégig középen maradni az irodalomtörténeti vitákban), és az is világos, hogy szépen megtanult mindent arról, hogyan kell egy életrajzi regényt felépíteni. Persze a könyv, hála Scottnak, igazi dráma, és tét nélkül is olvastatja magát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.