Könyv

Therese Anne Fowler: Z – Zelda Fitzgerald regénye

Sorköz

Akinek saját művészi ambíciói vannak, nem éri meg nagy íróhoz feleségül menni; aki mégis így tesz, még a saját életéről szóló regényben is csak másodhegedűs lehet – jó esetben.

Legalábbis rendre ez derül ki a feleségek-szeretők-múzsák életéről szóló regényekből. Jelen könyvben a mellékszereplők sorában épp harmadik helyre szorul Scott Fitzgerald és Ernest Hemingway mögött a kis Zelda, vékonyka kis alakja az egyes szám első személyű elbeszélés ellenére sem kap erőteljes körvonalakat. Mintha nem igazán lenne érdekes, hogy ki is volt ő, csak peregnek a napjai a jazzkorszak díszletei között. Még önmagáért folytatott küzdelme is lagymatag, félénk téblábolás, valahol középen, ott, ahol senki érzékenységét nem bántja. Valahol az olvasói komfortzónában.

Zelda persze sokkal jobban járt, mintha őrá is a legutóbbi hasonló bestsellert, az Oona és Salingert jegyző Frédéric Beigbeder csapott volna le a maga eredetieskedő, olcsó konyhapszichologizálást preferáló tollával. Bár ki tudja: minden pocséksága ellenére még abban a könyvben is több lobogás és láng volt, mint ebben a bölcsészregényben, amely gyönyörűen felmondja ugyan a kötelezőt (ki is derül a köszönetlistából, hogy Fowler eminensen könyvtárazott, majd próbált mindvégig középen maradni az irodalomtörténeti vitákban), és az is világos, hogy szépen megtanult mindent arról, hogyan kell egy életrajzi regényt felépíteni. Persze a könyv, hála Scottnak, igazi dráma, és tét nélkül is olvastatja magát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.