Egy kis égés a focivébén - Német barátainknak - Németország-Anglia 4-1

Sport

Coventry belvárosát néhány évvel ezelőtt átépítették. A háborús náci bombázások óta ez volt az egyik legnagyobb beruházás az angol városban, ezért is volt meglepő, hogy a központi emlékmű elkészítésével egy német művészt, Jochen Gerzet bízták meg. Gerz többéves kutatást és előkészítő munkát követően el is készítette Ajövő emlékművét, amelyen a helybeliek által leginkább gyűlölt nemzeteket tüntette fel, mégpedig ily módon: "amerikai barátainknak", "francia barátainknak", satöbbi. Az első helyek egyikén persze ott áll: "német barátainknak".

Coventry belvárosát néhány évvel ezelőtt átépítették. A háborús náci bombázások óta ez volt az egyik legnagyobb beruházás az angol városban, ezért is volt meglepő, hogy a központi emlékmű elkészítésével egy német művészt, Jochen Gerzet bízták meg. Gerz többéves kutatást és előkészítő munkát követően el is készítette Ajövő emlékművét, amelyen a helybeliek által leginkább gyűlölt nemzeteket tüntette fel, mégpedig ily módon: "amerikai barátainknak", "francia barátainknak", satöbbi. Az első helyek egyikén persze ott áll: "német barátainknak".

Ma már talán tényleg nemcsak a jövő emléke, hogy az angolok nem haragszanak annyira a németekre. A bulvársajtó ugyan minden meccs előtt előjön a náci hecceléssel, mindig felemlegetik Lineker mondását meg a german thinget, de ma már korántsem olyan vészes a helyzet, mint volt mondjuk húsz évvel ezelőtt. A szurkolók nem ölik egymást, a játékosok szeméből nem süt a gyűlölet.

A meccs előtt mutatják a bevonulást, az arcok igencsak feszültek. Persze nagy fraternizálás sincs, néhányan játszottak már egymás ellen, de együtt senki senkivel; a legutóbbi kollektív élmény többek számára a tavalyi U-21-es Eb-döntő, ahol a németek végül 4-0-ra lemosták az angolokat, Özil rúgott egy gólt és adott két gólpasszt, Milner meg csak kapufáig jutott. De most nem is a másikat nézik, mindenki magával van elfoglalva, mint az elmúlt napokban, amikor a németek Schweinsteigerért aggódtak, az angolok meg Rooney formáját keresték. Az első félidőben kiderül, hogy Schweinsteiger jól van, Rooney formája viszont valahol Angliában maradt.

Pedig akár másképp is lehetne minden. A Csatár, Akiről Shreket Mintázták, a hetedik percben a vébé során először jól vesz át egy labdát, a tizenhetedikben először passzol jól, a huszonhetedikben már egy csele is sikerül. Mire a harminchetedik perchez érünk, a németek már kettő nullra vezetnek, Rooney pedig az első gólja helyett szép szőke herceggé változik (akik még a mesében sem tudnak focizni). Ekkor az angolok azért - deus ex machina - szereznek egy gólt, majd Lampard lő gyorsan még egyet, de kiderül, hogy a játékvezetőket elvarázsolták, hirtelen nem látnak tovább az orruknál, és a mai ostoba szabályok szerint utólag a varázsgömbbe sem nézhetnek bele. Így aztán hiába a dobok és a trombiták, félidőre marad a 2-1. Ekkor még nem lehet tudni, de aztán gyorsan kiderül, hogy ezzel a gonosz varázslattal a második játékrész is le van rendezve. Ehhez persze kellenek a végtelenül gyenge angolok, Upson, aki úgy mozog, mint Bádogember, Ashley Cole mint Madárijesztő, illetve a gyorsan kontrázó és kombináló németek,

Özil, a csodák csodája

A vége 4-1, a legsúlyosabb angol vereség világbajnokságokon. A játékosok kezet ráznak, elbeszélgetnek, nincs harag, miért is lenne; az angolok búsan és a bíróra dühösen elvonulnak, a németek még maradnak kicsit, ünnepelnek.

A furcsa az, hogy már tényleg nem lehet haragudni a németekre. Húsz évvel ezelőtt, amikor az elődöntőben tizenegyesekkel verték az angolokat, meg lehetett őrülni a győzelmüktől, 1996-ban az Eb-elődöntő után szét kellett verni a tévét. Most meg nézi az ember ezeket a srácokat, és mégsem fáj, ahogy örülnek. 2000 körül kezdett el megváltozni minden: jött Völler "Kati néni" és új, játékosabb szellemet hozott, aztán a kicsit talán túl amerikánus Klinsmann, aki 2006-ban a hazai világbajnokságot Sommermärchenné (nyári mese) változtatta, majd a finom Löw, a csendes európai, aki mindezt továbbvitte és a fiatalokra szabott taktikát kisütötte. Ebben a történetben megváltoztak a játékosok is, olyanok, mint a gyerekek. Lahm úgy néz ki, mint egy általános iskolai padtárs, Manuel Neuer meg mint egy csínytevő az óvodából. Mesut Özil nem vérszomjas janicsár, hanem az a kücsük török fiúcska, akiért cserébe az Egri csillagokban a szülők visszakapják "Bojnemissza" Jancsikát. Persze a német csapat lényege ezen a napon Thomas Müller, aki akármilyen csehszlovák mesehősre jobban hasonlít, mint egy futballistára. Ennek ellenére vérbeli focistaként érkezik, cselez, fut és lő, szerény, és a meccs utáni tévényilatkozatát úgy zárja, hogy sok puszit küld a két nagymamájának meg a nagypapájának.

Az elmúlt tíz évben maga a tévéközvetítés is megváltozott, s ez leginkább a kézilabdameccseken mérhető le. A kézilabda német televíziós kommentárja ugyanis úgy maradt: ma is arrogáns és részrehajló, nagyképű és bicskanyitogató. A futballban viszont elsősorban Günter Netzer jóvoltából józan elemzések vannak, visszafogottság és alázat. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a szünetben szinte másról sem volt szó, csak a meg nem adott gólról, lassítgatták innen-onnan, miközben hülyézték a bírót. A második félidőben meg a kommentátor ötvenszer is elismételte, mennyire más lenne a meccs, ha a játékvezető nem vak.

A szurkolók is mások. Berlinben ma már nem félelmetes 350 ezer fekete-vörös-aranyra festett német gyülekezése vagy a tízezres ünneplő tömeg vonulása sem, nem rettent el (nagyon) a zászlók és a kabrióból kihajolva üvöltő fiatalemberek látványa. Zászlók egyébként csak négy éve léteznek a köztérben, előtte nem volt szalonképes a lobogtatás, most aztán már nemcsak a kis lobogók vannak, hanem a visszapillantó tükörre húzható nemzeti színű bugyik is.

Szóval egyelőre minden barátságosan alakul, a tömeg boldogan skandálja nemcsak a berlini - különben meglepően remekül játszó - Arne Friedrich vagy a korábban asszimilált Klose és Podolski, de Khedira és Boateng nevét is. Az argentinok ellen nyilván még többen lesznek az utcán, a nézők a Brandeburgi kaputól a Győzelmi oszlopig érnek majd. A többi a jövő emlékműve.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.