Egy kis égés a focivébén - Német barátainknak - Németország-Anglia 4-1

Sport

Coventry belvárosát néhány évvel ezelőtt átépítették. A háborús náci bombázások óta ez volt az egyik legnagyobb beruházás az angol városban, ezért is volt meglepő, hogy a központi emlékmű elkészítésével egy német művészt, Jochen Gerzet bízták meg. Gerz többéves kutatást és előkészítő munkát követően el is készítette Ajövő emlékművét, amelyen a helybeliek által leginkább gyűlölt nemzeteket tüntette fel, mégpedig ily módon: "amerikai barátainknak", "francia barátainknak", satöbbi. Az első helyek egyikén persze ott áll: "német barátainknak".

Coventry belvárosát néhány évvel ezelőtt átépítették. A háborús náci bombázások óta ez volt az egyik legnagyobb beruházás az angol városban, ezért is volt meglepő, hogy a központi emlékmű elkészítésével egy német művészt, Jochen Gerzet bízták meg. Gerz többéves kutatást és előkészítő munkát követően el is készítette Ajövő emlékművét, amelyen a helybeliek által leginkább gyűlölt nemzeteket tüntette fel, mégpedig ily módon: "amerikai barátainknak", "francia barátainknak", satöbbi. Az első helyek egyikén persze ott áll: "német barátainknak".

Ma már talán tényleg nemcsak a jövő emléke, hogy az angolok nem haragszanak annyira a németekre. A bulvársajtó ugyan minden meccs előtt előjön a náci hecceléssel, mindig felemlegetik Lineker mondását meg a german thinget, de ma már korántsem olyan vészes a helyzet, mint volt mondjuk húsz évvel ezelőtt. A szurkolók nem ölik egymást, a játékosok szeméből nem süt a gyűlölet.

A meccs előtt mutatják a bevonulást, az arcok igencsak feszültek. Persze nagy fraternizálás sincs, néhányan játszottak már egymás ellen, de együtt senki senkivel; a legutóbbi kollektív élmény többek számára a tavalyi U-21-es Eb-döntő, ahol a németek végül 4-0-ra lemosták az angolokat, Özil rúgott egy gólt és adott két gólpasszt, Milner meg csak kapufáig jutott. De most nem is a másikat nézik, mindenki magával van elfoglalva, mint az elmúlt napokban, amikor a németek Schweinsteigerért aggódtak, az angolok meg Rooney formáját keresték. Az első félidőben kiderül, hogy Schweinsteiger jól van, Rooney formája viszont valahol Angliában maradt.

Pedig akár másképp is lehetne minden. A Csatár, Akiről Shreket Mintázták, a hetedik percben a vébé során először jól vesz át egy labdát, a tizenhetedikben először passzol jól, a huszonhetedikben már egy csele is sikerül. Mire a harminchetedik perchez érünk, a németek már kettő nullra vezetnek, Rooney pedig az első gólja helyett szép szőke herceggé változik (akik még a mesében sem tudnak focizni). Ekkor az angolok azért - deus ex machina - szereznek egy gólt, majd Lampard lő gyorsan még egyet, de kiderül, hogy a játékvezetőket elvarázsolták, hirtelen nem látnak tovább az orruknál, és a mai ostoba szabályok szerint utólag a varázsgömbbe sem nézhetnek bele. Így aztán hiába a dobok és a trombiták, félidőre marad a 2-1. Ekkor még nem lehet tudni, de aztán gyorsan kiderül, hogy ezzel a gonosz varázslattal a második játékrész is le van rendezve. Ehhez persze kellenek a végtelenül gyenge angolok, Upson, aki úgy mozog, mint Bádogember, Ashley Cole mint Madárijesztő, illetve a gyorsan kontrázó és kombináló németek,

Özil, a csodák csodája

A vége 4-1, a legsúlyosabb angol vereség világbajnokságokon. A játékosok kezet ráznak, elbeszélgetnek, nincs harag, miért is lenne; az angolok búsan és a bíróra dühösen elvonulnak, a németek még maradnak kicsit, ünnepelnek.

A furcsa az, hogy már tényleg nem lehet haragudni a németekre. Húsz évvel ezelőtt, amikor az elődöntőben tizenegyesekkel verték az angolokat, meg lehetett őrülni a győzelmüktől, 1996-ban az Eb-elődöntő után szét kellett verni a tévét. Most meg nézi az ember ezeket a srácokat, és mégsem fáj, ahogy örülnek. 2000 körül kezdett el megváltozni minden: jött Völler "Kati néni" és új, játékosabb szellemet hozott, aztán a kicsit talán túl amerikánus Klinsmann, aki 2006-ban a hazai világbajnokságot Sommermärchenné (nyári mese) változtatta, majd a finom Löw, a csendes európai, aki mindezt továbbvitte és a fiatalokra szabott taktikát kisütötte. Ebben a történetben megváltoztak a játékosok is, olyanok, mint a gyerekek. Lahm úgy néz ki, mint egy általános iskolai padtárs, Manuel Neuer meg mint egy csínytevő az óvodából. Mesut Özil nem vérszomjas janicsár, hanem az a kücsük török fiúcska, akiért cserébe az Egri csillagokban a szülők visszakapják "Bojnemissza" Jancsikát. Persze a német csapat lényege ezen a napon Thomas Müller, aki akármilyen csehszlovák mesehősre jobban hasonlít, mint egy futballistára. Ennek ellenére vérbeli focistaként érkezik, cselez, fut és lő, szerény, és a meccs utáni tévényilatkozatát úgy zárja, hogy sok puszit küld a két nagymamájának meg a nagypapájának.

Az elmúlt tíz évben maga a tévéközvetítés is megváltozott, s ez leginkább a kézilabdameccseken mérhető le. A kézilabda német televíziós kommentárja ugyanis úgy maradt: ma is arrogáns és részrehajló, nagyképű és bicskanyitogató. A futballban viszont elsősorban Günter Netzer jóvoltából józan elemzések vannak, visszafogottság és alázat. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a szünetben szinte másról sem volt szó, csak a meg nem adott gólról, lassítgatták innen-onnan, miközben hülyézték a bírót. A második félidőben meg a kommentátor ötvenszer is elismételte, mennyire más lenne a meccs, ha a játékvezető nem vak.

A szurkolók is mások. Berlinben ma már nem félelmetes 350 ezer fekete-vörös-aranyra festett német gyülekezése vagy a tízezres ünneplő tömeg vonulása sem, nem rettent el (nagyon) a zászlók és a kabrióból kihajolva üvöltő fiatalemberek látványa. Zászlók egyébként csak négy éve léteznek a köztérben, előtte nem volt szalonképes a lobogtatás, most aztán már nemcsak a kis lobogók vannak, hanem a visszapillantó tükörre húzható nemzeti színű bugyik is.

Szóval egyelőre minden barátságosan alakul, a tömeg boldogan skandálja nemcsak a berlini - különben meglepően remekül játszó - Arne Friedrich vagy a korábban asszimilált Klose és Podolski, de Khedira és Boateng nevét is. Az argentinok ellen nyilván még többen lesznek az utcán, a nézők a Brandeburgi kaputól a Győzelmi oszlopig érnek majd. A többi a jövő emlékműve.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.