Viruló európai focihuliganizmus

Hálózatépítés ököllel

Sport

Az internet korában megváltozott a futballhuliganizmus, a gyors kommunikációnak köszönhetően meccs nélkül is össze lehet hozni olyan akciókat, mint amilyet a lengyelek virítottak Budapesten a spanyolok ellen. Persze, némi magyar segédlettel.

Május utolsó napján Európa Liga-döntőt játszott a Sevilla és a Roma focicsapata Budapesten, a Puskás Arénában. A meccset hosszabbítás és büntető párbaj után a spanyolok nyerték a teltházas meccsen. A döntő előtt egy-két nappal megérkeztek az érintett klubok szurkolói, a balhét viszont nem az amúgy legendásan keménykötésű római kemény mag szállította. A meccs délutánján a rendőrség tájékoztatása szerint Zuglóban állítottak elő hét lengyel állampolgárt, akik egy spanyol és egy svéd állampolgárt bántalmaztak, nem sokkal később pedig újabb két lengyelt vittek be, akik spanyolokat és olaszokat támadtak meg. A mérleg tovább romlott, miután további nyolc lengyelt droggyanú, egyet pedig tiltott pirotechnikai eszközök birtoklása miatt kapcsoltak le. A belvárosi Liszt Ferenc teret is hasonló szurkolói villongás amortizálta le.

Ezek a drukkerek a Śląsk Wrocław kemény magjához tartoznak, akiknek a csapata elég messze van attól, hogy egy ilyen fontos európai meccs résztvevője legyen; az idén a Śląsk a 15. helyen végzett a lengyel első osztályú bajnokságban. Akkor viszont mit kerestek Budapesten, ahol elsősorban a spanyol szurkolókra vadásztak?

Sok jó barát

A lengyelek néhány év óta különösen jó viszonyt ápolnak a Ferencváros huligánjaival, így ezt kihasználva eljöttek, hogy együtt kötekedjenek a sevillaiakkal. A nemzetközi focihuligán szcénában kevéssé járatosak talán nem értik, hogy mi dolga van egy lengyel kiesőjelölt szurkolótáborának a Sevillával. Nos, a 2010-es évek elején a Sevilla keményebb hívei akkorát balhéztak a sziléziaiakkal, hogy utóbbiak azóta is a revans lehetőségét keresik. A képletet bonyolítja, hogy mindeközben a Fradi fő ellenségének, az Újpestnek is gondja volt a sevillaiakkal; a lilákat szintén egy európai selejtező során kergették meg Spanyolországban, a hírek szerint késekkel felszerelkezett helyiek. És hogy teljes legyen a kép, világnézeti ellentétek is meghúzódnak a háttérben. A Sevilla kemény magja radikális baloldali, miközben Közép-Európa lelátói szubkultúrája néhány apró szigettől eltekintve főleg szélsőjobbos.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.