Rejtőzködéstörténelem - Mesélő harisnyák (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2005. november 17.

Sport

Sejthette-e vajon élete során Gyürky Frida és Mariska, e két, izgalmasan öntudatos tekintetű delnő, hogy egyszer majd a XIX. század második feléből származó harisnyák viselőiként tartja számon nevüket az utókor - hála a régi darabokat megőrző családi kegyeletnek, Kachelmann Róbert magángyűjtőnek s a háttérben netán valamely régi, névtelen fetisisztának.

Sejthette-e vajon élete során Gyürky Frida és Mariska, e két, izgalmasan öntudatos tekintetű delnő, hogy egyszer majd a XIX. század második feléből származó harisnyák viselőiként tartja számon nevüket az utókor - hála a régi darabokat megőrző családi kegyeletnek, Kachelmann Róbert magángyűjtőnek s a háttérben netán valamely régi, névtelen fetisisztának.

A kiállítás végén nosztalgikusan kegyes frivolitások: pinup-girlök, a falból előkalimpáló, harisnyába bújtatott, karcsú kirakati lábak között, egyfajta fehéren jól nevelt "ártatlanság-sarokból" tekint ránk a két nővér egy olyan korból, amely félbarbár viszonyaira oly jellemző módon talán még a "felverő-fejelő" technológiát sem ismerte, s ehelyett a harisnyaanyag összevarrásával adta meg végső, könnyen torzuló formáját a közszemlére legfeljebb az orfeumok színpadán kitett női láb kevéssé kecses bevonatának. "A gyapjúharisnya a mosásban tudvalevőleg nagyon beereszkedik, s ha a mosás hozzáértés s ügyelet nélkül történik, elnemezül, mikor is bajjal jár szárítás alatt megadni neki az eredeti nagyságot nyújtással, húzással, ami még azzal a rosszal is jár, hogy a harisnya idejekorán eltépődik" - olvassuk az O. Hass-féle harisnya-kapta leírásában, mely csuklósan elmozduló fakészséget a nedves harisnyába tolva, majd - mindennemű erotikus mellékgondolat nélkül - belefeszítve az eredeti formát ismét visszanyerhetjük.

Valahol errefelé ér véget a múlt, az a világ, amelyben a harisnyakötő, mi több: -tartó kivillanása tréfás képeslapok pajzán tárgya volt. A kezdetek viszont távoli időkbe nyúlnak, történetesen a II-VI. században élt egyiptomi koptokig. Az ő gyermeksírjaikban találták a legrégebbi ismert harisnyákat, melyek kötött anyagából a nagylábujjnak külön helyet formáltak. A császárkori Rómáról viszont azt tudjuk meg, hogy az imperátorok egyfajta "őskapcát" viseltek, mely népi, s még tovább, egészen tegnapig katonai ruhadarab további sorsa a főleg technikatörténeti megközelítés miatt kívül reked a kiállítás látókörén. Ki is derül a tárlatot bemutató honlapról (www.museum.hu), hogy a nem is olyan rég még virágzó, de mára a jelek szerint összeomlott hazai harisnyaipar még fellelhető tárgyi emlékeinek a megmentése, begyűjtése volt itt az eredeti szándék. Ezt a törekvést tükrözi például Kalmár Istvánnak és egykori dunakeszi üzeme berendezésének a bemutatása. Ha már így van, nem bánná az ember, ha megtudhatna valamit e sajnálatos hanyatlás okairól és részleteiről - bár még pótolhatja a hiányt a kiállításhoz állítólag (és késve, összecsomagolás után) megjelenő kiadvány.

A kezdeteket követő harisnyatörténeti csomópontokon kellemes stílusban fogalmazott hatalmas szövegtáblák vezetik végig a látogatót, aki ámulva veszi tudomásul, hogy a középkori lovagi viseletben a combtőig érő, pántokkal a zekéhez illesztett harisnyaszárak fölé kései fejleményként, "frivol helyzetek" elkerülése érde-kében került föl a képekről ismert, esetlenül buggyos gatya, utóbb a kettőt egybeszabták, még később térdmagasságban - az öltözés-vetkezés fáradságos munkáját könnyítendő - kettévágták, és ezzel érte el célját a nadrág mint önálló entitás hosszú szabadságharca. A férfi-kellemnek a harisnya még a XVI-XVII. század fordulóján is hivalkodó eleme volt a csizmaszárból kibüszkélkedő csipkés-fodros díszítés révén. A XIV. Lajos-korabeli piperkőc öltözékében ez a cifraság az akkor már selyemből készülő harisnyát védő második, ún. kengyelharisnyát szegélyezte. Női fronton pedig egészen a nejlonszálig és a harisnyanadrágig törünk előre.

A szöveg ténygazdagsága sajnos messze felülmúlja a kiállítás tárgybőségét, amelynek korlátot szab maga a nem túl ötletesen kezelt - lényegében körbepakolt - tér és a bemutatottak sokirányúsága is. Mint láttuk, gyártástörténetről volna itt mindenekelőtt szó, s csak aztán jön a többi: viselettörténet, divat, véletlenszerű különlegességek. A gépek valóban jól mutatnak, és a William Lee anglikán lelkész által kialakított kötőszéket (plusz a mellékelt leírást) közelről tanulmányozva már-már érteni vélné az ember a szerkezet működését, s csak türelmetlensé-gében torpan meg a finisben, a sok hátralévő, még rejtélyesebb eszközre hivatkozva álságosan. (Ámde: hol marad a szemfelszedés?)

Ami a divattörténeti vonulatot illeti, látványszinten inkább villanásokról (harisnyakötők,-tartók, ide vágó kapcsok, masnik) beszélhetünk, mint folyamatok bemutatásáról. A már említett, ráutaló pikantéria, a majdhogynem üdítően játékos kikacsintások mögül hiányolni vagyunk kénytelenek a szokások, társadalmi elvárások, a változó ízlés összefüggéseit még az erotikus vonulat felmutatásában is. A láb öltöztetésének másik csapásiránya, a zokni (például a kevéssé férfias zoknitartóra vagy a szintén kevéssé nőies titokzoknira vonatkozó történeti ismereteink hézagaira kell utalnunk ezen a ponton) problémáját pedig megmagyarázhatatlan hallgatás övezi.

Textilmúzeum, Bp. III., Lajos u. 136-138.; nyitva december 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.