Rejtőzködéstörténelem - Mesélő harisnyák (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2005. november 17.

Sport

Sejthette-e vajon élete során Gyürky Frida és Mariska, e két, izgalmasan öntudatos tekintetű delnő, hogy egyszer majd a XIX. század második feléből származó harisnyák viselőiként tartja számon nevüket az utókor - hála a régi darabokat megőrző családi kegyeletnek, Kachelmann Róbert magángyűjtőnek s a háttérben netán valamely régi, névtelen fetisisztának.

Sejthette-e vajon élete során Gyürky Frida és Mariska, e két, izgalmasan öntudatos tekintetű delnő, hogy egyszer majd a XIX. század második feléből származó harisnyák viselőiként tartja számon nevüket az utókor - hála a régi darabokat megőrző családi kegyeletnek, Kachelmann Róbert magángyűjtőnek s a háttérben netán valamely régi, névtelen fetisisztának.

A kiállítás végén nosztalgikusan kegyes frivolitások: pinup-girlök, a falból előkalimpáló, harisnyába bújtatott, karcsú kirakati lábak között, egyfajta fehéren jól nevelt "ártatlanság-sarokból" tekint ránk a két nővér egy olyan korból, amely félbarbár viszonyaira oly jellemző módon talán még a "felverő-fejelő" technológiát sem ismerte, s ehelyett a harisnyaanyag összevarrásával adta meg végső, könnyen torzuló formáját a közszemlére legfeljebb az orfeumok színpadán kitett női láb kevéssé kecses bevonatának. "A gyapjúharisnya a mosásban tudvalevőleg nagyon beereszkedik, s ha a mosás hozzáértés s ügyelet nélkül történik, elnemezül, mikor is bajjal jár szárítás alatt megadni neki az eredeti nagyságot nyújtással, húzással, ami még azzal a rosszal is jár, hogy a harisnya idejekorán eltépődik" - olvassuk az O. Hass-féle harisnya-kapta leírásában, mely csuklósan elmozduló fakészséget a nedves harisnyába tolva, majd - mindennemű erotikus mellékgondolat nélkül - belefeszítve az eredeti formát ismét visszanyerhetjük.

Valahol errefelé ér véget a múlt, az a világ, amelyben a harisnyakötő, mi több: -tartó kivillanása tréfás képeslapok pajzán tárgya volt. A kezdetek viszont távoli időkbe nyúlnak, történetesen a II-VI. században élt egyiptomi koptokig. Az ő gyermeksírjaikban találták a legrégebbi ismert harisnyákat, melyek kötött anyagából a nagylábujjnak külön helyet formáltak. A császárkori Rómáról viszont azt tudjuk meg, hogy az imperátorok egyfajta "őskapcát" viseltek, mely népi, s még tovább, egészen tegnapig katonai ruhadarab további sorsa a főleg technikatörténeti megközelítés miatt kívül reked a kiállítás látókörén. Ki is derül a tárlatot bemutató honlapról (www.museum.hu), hogy a nem is olyan rég még virágzó, de mára a jelek szerint összeomlott hazai harisnyaipar még fellelhető tárgyi emlékeinek a megmentése, begyűjtése volt itt az eredeti szándék. Ezt a törekvést tükrözi például Kalmár Istvánnak és egykori dunakeszi üzeme berendezésének a bemutatása. Ha már így van, nem bánná az ember, ha megtudhatna valamit e sajnálatos hanyatlás okairól és részleteiről - bár még pótolhatja a hiányt a kiállításhoz állítólag (és késve, összecsomagolás után) megjelenő kiadvány.

A kezdeteket követő harisnyatörténeti csomópontokon kellemes stílusban fogalmazott hatalmas szövegtáblák vezetik végig a látogatót, aki ámulva veszi tudomásul, hogy a középkori lovagi viseletben a combtőig érő, pántokkal a zekéhez illesztett harisnyaszárak fölé kései fejleményként, "frivol helyzetek" elkerülése érde-kében került föl a képekről ismert, esetlenül buggyos gatya, utóbb a kettőt egybeszabták, még később térdmagasságban - az öltözés-vetkezés fáradságos munkáját könnyítendő - kettévágták, és ezzel érte el célját a nadrág mint önálló entitás hosszú szabadságharca. A férfi-kellemnek a harisnya még a XVI-XVII. század fordulóján is hivalkodó eleme volt a csizmaszárból kibüszkélkedő csipkés-fodros díszítés révén. A XIV. Lajos-korabeli piperkőc öltözékében ez a cifraság az akkor már selyemből készülő harisnyát védő második, ún. kengyelharisnyát szegélyezte. Női fronton pedig egészen a nejlonszálig és a harisnyanadrágig törünk előre.

A szöveg ténygazdagsága sajnos messze felülmúlja a kiállítás tárgybőségét, amelynek korlátot szab maga a nem túl ötletesen kezelt - lényegében körbepakolt - tér és a bemutatottak sokirányúsága is. Mint láttuk, gyártástörténetről volna itt mindenekelőtt szó, s csak aztán jön a többi: viselettörténet, divat, véletlenszerű különlegességek. A gépek valóban jól mutatnak, és a William Lee anglikán lelkész által kialakított kötőszéket (plusz a mellékelt leírást) közelről tanulmányozva már-már érteni vélné az ember a szerkezet működését, s csak türelmetlensé-gében torpan meg a finisben, a sok hátralévő, még rejtélyesebb eszközre hivatkozva álságosan. (Ámde: hol marad a szemfelszedés?)

Ami a divattörténeti vonulatot illeti, látványszinten inkább villanásokról (harisnyakötők,-tartók, ide vágó kapcsok, masnik) beszélhetünk, mint folyamatok bemutatásáról. A már említett, ráutaló pikantéria, a majdhogynem üdítően játékos kikacsintások mögül hiányolni vagyunk kénytelenek a szokások, társadalmi elvárások, a változó ízlés összefüggéseit még az erotikus vonulat felmutatásában is. A láb öltöztetésének másik csapásiránya, a zokni (például a kevéssé férfias zoknitartóra vagy a szintén kevéssé nőies titokzoknira vonatkozó történeti ismereteink hézagaira kell utalnunk ezen a ponton) problémáját pedig megmagyarázhatatlan hallgatás övezi.

Textilmúzeum, Bp. III., Lajos u. 136-138.; nyitva december 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.