Könyv: Anyaponyva (Alison Pearson: Csak tudnám, hogy csinálja)

  • Pásztor Ágnes
  • 2003. október 2.

Szex

Fene tudja, mi történt itt, lehet, hogy én kapcsoltam későn, de bridgetjones előtt föl sem tűnt, hogy felnőtt egy új lektűrnemzedék, és diadalmasan elfoglalta a piacot, háttérbe szorítva a D. Steel, N. Roberts, Ramona- és Samantha-füzetek reprezentálta klasszikus, kőkemény szemetet. Reménytelen eset vagyok, aki nem Helen, hanem még egy másik Fielding (egy vén, köszvényes fószer, olyan vén, hogy már rég elporladtak a csontjai) hőseként ismeri Bridgetet. Így sem úszhattam meg a szingliirodalom némely darabjával való találkozást; többnyire izzadt, ragacsos, kiagyalt cuccok, amelyek olvasása közben nem a figurák képződnek meg az olvasó előtt, hanem a billentyűzetnél ülő szerző, amint vért ereszt maga alá az erőlködéstől. Eme nőirodalmi termékek kínosságával csak a férfiirodalmi termékek csajozós-bulizós, hű, de jó fejek vagyunk vonulata állja a versenyt.
Villanynarancs

Fene tudja, mi történt itt, lehet, hogy én kapcsoltam későn, de bridgetjones előtt föl sem tűnt, hogy felnőtt egy új lektűrnemzedék, és diadalmasan elfoglalta a piacot, háttérbe szorítva a D. Steel, N. Roberts, Ramona- és Samantha-füzetek reprezentálta klasszikus, kőkemény szemetet. Reménytelen eset vagyok, aki nem Helen, hanem még egy másik Fielding (egy vén, köszvényes fószer, olyan vén, hogy már rég elporladtak a csontjai) hőseként ismeri Bridgetet. Így sem úszhattam meg a szingliirodalom némely darabjával való találkozást; többnyire izzadt, ragacsos, kiagyalt cuccok, amelyek olvasása közben nem a figurák képződnek meg az olvasó előtt, hanem a billentyűzetnél ülő szerző, amint vért ereszt maga alá az erőlködéstől. Eme nőirodalmi termékek kínosságával csak a férfiirodalmi termékek csajozós-bulizós, hű, de jó fejek vagyunk vonulata állja a versenyt.

Fenti irálynak már leágazása is támadt: hősnője nem az önmegvalósításért kepeszkedő, késő húszas/kora harmincas szingli, hanem az önmegvalósított, férjezett, dolgozó és gyerekeket nevelő harmincas anya. A regény címében is feltett, "hogyan lehet mindezt összeegyeztetni?" kérdésre két válasz lehetséges. Rövid válasz: sehogy. Bővebben: sehogy, de akkor is ez van. A helyes, de kissé gyámoltalan férj egy fél embert kíván (vö. feleség), a két kicsi gyerek egy egészet, méghozzá a nap huszonnégy órájában, a meló pedig két egészet. És akkor az ún. szabadidőről, személyes kedvtelésekről és elvárásokról (intimtorna!) még nem is beszéltünk.

Kate Reddy 35 éves befektetésialap-kezelő (ez ugyan magyarul van, de senki sem érti; nálunk az ilyet brókernek mondják, azt sem értjük, de legalább idegenül van; elég az hozzá, hogy mások pénzével zsonglőrködik) alulról küzdötte fel magát, jó magasra, a londoni City elit férfivilágának csúcsaira, eszméletlenül jól keres, de nincs ideje élvezni, sem elkölteni a pénzét, amelynek tetemes része amúgy is arra megy el, hogy a munkába járás lehetőségét megteremtse. Úgy számolja a perceket, mint szingli a kalóriákat, krónikus idő- és alváshiányban szenved, bárhol legyen is, valahol másutt kéne lennie, minden sikeresen abszolvált feladatra két elhalasztott dolog esik, magánéletet kizárólag e-mailben él, csak az esti fogmosásnak adja meg a módját - abban a reményben, hogy ha elhúzza még öt percig, akkor a férj kidől, aznapra elmarad a szex, tehát reggel nem kell újra zuhanyoznia, amivel legalább hét percet nyert -, és az örökös rohanásban egyetlen állandó tényezőre számíthat: a mardosó bűntudatra.

Az angol könyvpiac 2002-es sikere példás gyorsasággal érkezett hozzánk, Dobos Lídia fordítása pontos és élvezetes (elnézhető, hogy a "kick ass" legújabb jelentésváltozatát nem ismeri, és bármi furcsa, de még nem hallott arról az angol sajátságról, hogy public schoolnak nevezik a méregdrága magániskolát). Alison Pearson hozza a bestsellerhez kötelező vastagságot, és ehhez nincs szüksége a szokásos töltelékre, győzi munícióval, témavariációkkal, fordulatokkal, legfőképpen pedig humorral. A mellékfigurák sokszínűek és elevenek, a belevaló hősnőben szívesen ismer magára az, aki nagyjából ugyanezt végigcsinálta, aki pedig még előtte van, az felkészülhet belőle a sötét jövőre, könnyű olvasmányból soha rosszabbat.

Pásztor Ágnes

Gabo Kiadó, Cappuccino sorozat, 400 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.