Könyv: Anyaponyva (Alison Pearson: Csak tudnám, hogy csinálja)

  • Pásztor Ágnes
  • 2003. október 2.

Szex

Fene tudja, mi történt itt, lehet, hogy én kapcsoltam későn, de bridgetjones előtt föl sem tűnt, hogy felnőtt egy új lektűrnemzedék, és diadalmasan elfoglalta a piacot, háttérbe szorítva a D. Steel, N. Roberts, Ramona- és Samantha-füzetek reprezentálta klasszikus, kőkemény szemetet. Reménytelen eset vagyok, aki nem Helen, hanem még egy másik Fielding (egy vén, köszvényes fószer, olyan vén, hogy már rég elporladtak a csontjai) hőseként ismeri Bridgetet. Így sem úszhattam meg a szingliirodalom némely darabjával való találkozást; többnyire izzadt, ragacsos, kiagyalt cuccok, amelyek olvasása közben nem a figurák képződnek meg az olvasó előtt, hanem a billentyűzetnél ülő szerző, amint vért ereszt maga alá az erőlködéstől. Eme nőirodalmi termékek kínosságával csak a férfiirodalmi termékek csajozós-bulizós, hű, de jó fejek vagyunk vonulata állja a versenyt.
Villanynarancs

Fene tudja, mi történt itt, lehet, hogy én kapcsoltam későn, de bridgetjones előtt föl sem tűnt, hogy felnőtt egy új lektűrnemzedék, és diadalmasan elfoglalta a piacot, háttérbe szorítva a D. Steel, N. Roberts, Ramona- és Samantha-füzetek reprezentálta klasszikus, kőkemény szemetet. Reménytelen eset vagyok, aki nem Helen, hanem még egy másik Fielding (egy vén, köszvényes fószer, olyan vén, hogy már rég elporladtak a csontjai) hőseként ismeri Bridgetet. Így sem úszhattam meg a szingliirodalom némely darabjával való találkozást; többnyire izzadt, ragacsos, kiagyalt cuccok, amelyek olvasása közben nem a figurák képződnek meg az olvasó előtt, hanem a billentyűzetnél ülő szerző, amint vért ereszt maga alá az erőlködéstől. Eme nőirodalmi termékek kínosságával csak a férfiirodalmi termékek csajozós-bulizós, hű, de jó fejek vagyunk vonulata állja a versenyt.

Fenti irálynak már leágazása is támadt: hősnője nem az önmegvalósításért kepeszkedő, késő húszas/kora harmincas szingli, hanem az önmegvalósított, férjezett, dolgozó és gyerekeket nevelő harmincas anya. A regény címében is feltett, "hogyan lehet mindezt összeegyeztetni?" kérdésre két válasz lehetséges. Rövid válasz: sehogy. Bővebben: sehogy, de akkor is ez van. A helyes, de kissé gyámoltalan férj egy fél embert kíván (vö. feleség), a két kicsi gyerek egy egészet, méghozzá a nap huszonnégy órájában, a meló pedig két egészet. És akkor az ún. szabadidőről, személyes kedvtelésekről és elvárásokról (intimtorna!) még nem is beszéltünk.

Kate Reddy 35 éves befektetésialap-kezelő (ez ugyan magyarul van, de senki sem érti; nálunk az ilyet brókernek mondják, azt sem értjük, de legalább idegenül van; elég az hozzá, hogy mások pénzével zsonglőrködik) alulról küzdötte fel magát, jó magasra, a londoni City elit férfivilágának csúcsaira, eszméletlenül jól keres, de nincs ideje élvezni, sem elkölteni a pénzét, amelynek tetemes része amúgy is arra megy el, hogy a munkába járás lehetőségét megteremtse. Úgy számolja a perceket, mint szingli a kalóriákat, krónikus idő- és alváshiányban szenved, bárhol legyen is, valahol másutt kéne lennie, minden sikeresen abszolvált feladatra két elhalasztott dolog esik, magánéletet kizárólag e-mailben él, csak az esti fogmosásnak adja meg a módját - abban a reményben, hogy ha elhúzza még öt percig, akkor a férj kidől, aznapra elmarad a szex, tehát reggel nem kell újra zuhanyoznia, amivel legalább hét percet nyert -, és az örökös rohanásban egyetlen állandó tényezőre számíthat: a mardosó bűntudatra.

Az angol könyvpiac 2002-es sikere példás gyorsasággal érkezett hozzánk, Dobos Lídia fordítása pontos és élvezetes (elnézhető, hogy a "kick ass" legújabb jelentésváltozatát nem ismeri, és bármi furcsa, de még nem hallott arról az angol sajátságról, hogy public schoolnak nevezik a méregdrága magániskolát). Alison Pearson hozza a bestsellerhez kötelező vastagságot, és ehhez nincs szüksége a szokásos töltelékre, győzi munícióval, témavariációkkal, fordulatokkal, legfőképpen pedig humorral. A mellékfigurák sokszínűek és elevenek, a belevaló hősnőben szívesen ismer magára az, aki nagyjából ugyanezt végigcsinálta, aki pedig még előtte van, az felkészülhet belőle a sötét jövőre, könnyű olvasmányból soha rosszabbat.

Pásztor Ágnes

Gabo Kiadó, Cappuccino sorozat, 400 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.