Könyv: Anyaponyva (Alison Pearson: Csak tudnám, hogy csinálja)

  • Pásztor Ágnes
  • 2003. október 2.

Szex

Fene tudja, mi történt itt, lehet, hogy én kapcsoltam későn, de bridgetjones előtt föl sem tűnt, hogy felnőtt egy új lektűrnemzedék, és diadalmasan elfoglalta a piacot, háttérbe szorítva a D. Steel, N. Roberts, Ramona- és Samantha-füzetek reprezentálta klasszikus, kőkemény szemetet. Reménytelen eset vagyok, aki nem Helen, hanem még egy másik Fielding (egy vén, köszvényes fószer, olyan vén, hogy már rég elporladtak a csontjai) hőseként ismeri Bridgetet. Így sem úszhattam meg a szingliirodalom némely darabjával való találkozást; többnyire izzadt, ragacsos, kiagyalt cuccok, amelyek olvasása közben nem a figurák képződnek meg az olvasó előtt, hanem a billentyűzetnél ülő szerző, amint vért ereszt maga alá az erőlködéstől. Eme nőirodalmi termékek kínosságával csak a férfiirodalmi termékek csajozós-bulizós, hű, de jó fejek vagyunk vonulata állja a versenyt.
Villanynarancs

Fene tudja, mi történt itt, lehet, hogy én kapcsoltam későn, de bridgetjones előtt föl sem tűnt, hogy felnőtt egy új lektűrnemzedék, és diadalmasan elfoglalta a piacot, háttérbe szorítva a D. Steel, N. Roberts, Ramona- és Samantha-füzetek reprezentálta klasszikus, kőkemény szemetet. Reménytelen eset vagyok, aki nem Helen, hanem még egy másik Fielding (egy vén, köszvényes fószer, olyan vén, hogy már rég elporladtak a csontjai) hőseként ismeri Bridgetet. Így sem úszhattam meg a szingliirodalom némely darabjával való találkozást; többnyire izzadt, ragacsos, kiagyalt cuccok, amelyek olvasása közben nem a figurák képződnek meg az olvasó előtt, hanem a billentyűzetnél ülő szerző, amint vért ereszt maga alá az erőlködéstől. Eme nőirodalmi termékek kínosságával csak a férfiirodalmi termékek csajozós-bulizós, hű, de jó fejek vagyunk vonulata állja a versenyt.

Fenti irálynak már leágazása is támadt: hősnője nem az önmegvalósításért kepeszkedő, késő húszas/kora harmincas szingli, hanem az önmegvalósított, férjezett, dolgozó és gyerekeket nevelő harmincas anya. A regény címében is feltett, "hogyan lehet mindezt összeegyeztetni?" kérdésre két válasz lehetséges. Rövid válasz: sehogy. Bővebben: sehogy, de akkor is ez van. A helyes, de kissé gyámoltalan férj egy fél embert kíván (vö. feleség), a két kicsi gyerek egy egészet, méghozzá a nap huszonnégy órájában, a meló pedig két egészet. És akkor az ún. szabadidőről, személyes kedvtelésekről és elvárásokról (intimtorna!) még nem is beszéltünk.

Kate Reddy 35 éves befektetésialap-kezelő (ez ugyan magyarul van, de senki sem érti; nálunk az ilyet brókernek mondják, azt sem értjük, de legalább idegenül van; elég az hozzá, hogy mások pénzével zsonglőrködik) alulról küzdötte fel magát, jó magasra, a londoni City elit férfivilágának csúcsaira, eszméletlenül jól keres, de nincs ideje élvezni, sem elkölteni a pénzét, amelynek tetemes része amúgy is arra megy el, hogy a munkába járás lehetőségét megteremtse. Úgy számolja a perceket, mint szingli a kalóriákat, krónikus idő- és alváshiányban szenved, bárhol legyen is, valahol másutt kéne lennie, minden sikeresen abszolvált feladatra két elhalasztott dolog esik, magánéletet kizárólag e-mailben él, csak az esti fogmosásnak adja meg a módját - abban a reményben, hogy ha elhúzza még öt percig, akkor a férj kidől, aznapra elmarad a szex, tehát reggel nem kell újra zuhanyoznia, amivel legalább hét percet nyert -, és az örökös rohanásban egyetlen állandó tényezőre számíthat: a mardosó bűntudatra.

Az angol könyvpiac 2002-es sikere példás gyorsasággal érkezett hozzánk, Dobos Lídia fordítása pontos és élvezetes (elnézhető, hogy a "kick ass" legújabb jelentésváltozatát nem ismeri, és bármi furcsa, de még nem hallott arról az angol sajátságról, hogy public schoolnak nevezik a méregdrága magániskolát). Alison Pearson hozza a bestsellerhez kötelező vastagságot, és ehhez nincs szüksége a szokásos töltelékre, győzi munícióval, témavariációkkal, fordulatokkal, legfőképpen pedig humorral. A mellékfigurák sokszínűek és elevenek, a belevaló hősnőben szívesen ismer magára az, aki nagyjából ugyanezt végigcsinálta, aki pedig még előtte van, az felkészülhet belőle a sötét jövőre, könnyű olvasmányból soha rosszabbat.

Pásztor Ágnes

Gabo Kiadó, Cappuccino sorozat, 400 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.