A 20. századot a maga tragédiáival sem kell véresen komolyan venni A vége színpadi adaptációjában

Színház

A Bartis Attila regényéből készült darab a súlyos témákat is könnyedebben tálalja, a nevetés és a látvány anélkül segít át minket a legrosszabbon, hogy a mélységeket eltakarná.

 

A Bartis Attila regényéből készült, a Radnóti Színházban látható A vége című darab Szabad András fotográfus életének és szerelmeinek történetét követi a Kádár-kori Magyarországon az ’56 utáni megtorlástól a rendszerváltás illúzióinak elvesztéséig. (A regény megjelenésekor készült interjúnk az íróval itt olvasható!)

Nagy Péter István rendező színpadi adaptációjában eltolódnak ugyan az arányok a regényhez képest, az előadásnak mégis sikerül megidéznie a könyv szellemét. A hős életét itt is az apjához, a szerelemhez és a művészethez fűződő bonyolult viszonyának tükrében látjuk, ám amíg ezek a témák a regényben súlyos, olykor letaglózó erővel jelennek meg, a rendező megkönnyíti a befogadást, gondolván, hogy a nevetés és a látvány anélkül segít át minket a legrosszabbon, hogy a mélységeket eltakarná.

Eszerint tehát a magyar 20. századot a maga tragédiáival és abszurditásával együtt sem vehetjük véresen komolyan, mert magunk is belepusztulnánk.

Az előtérben a Szabad András három különböző életkorát eljátszó színészek mozognak, míg az aprócska színpadon a díszlet két idősíkot jelenít meg (díszlettervező: Schnábel Zita). Az előadás jelenidejében folyamatosan emlékeznek a múltra, miközben a színpad torkában kialakított diorámában az otthoni jelenetek zajlanak. A látvány leghangsúlyosabb eleme a Wurk Ikona fényinstallációs művész közreműködésével létrehozott LED-fal, amely a cselekmény összes helyszínén kiegészíti a narrációt, hol csupán színekkel, hol ilyen-olyan motívumokkal.

 
Fotó: Dömölky Dániel / Facebook/Radnóti Miklós Színház
 

Az elődás igazi ereje viszont a színészvezetésben rejlik. Bartis Attila regényeit nem nevezhetjük kimondottan vicces műveknek (bár a mélyben elrejtve ott a humor), itt viszont a közönség sokszor dőlt a nevetéstől. Az előadás virul az élettől, az esküvő zenés-táncos betétjénél pedig kedvünk lenne beállni rokizni a násznéppel még akkor is, ha Szabad András éppen elpusztulni készül a színpadon.

A színészek sokszor szándékosan kapkodó, gyors és karikatúraszerű mozdulatokkal rajzolják meg, és játsszák túl a jeleneteket. Katona Péter Dániel remekel az ifjú Szabad András szerepében. Egyszerre tétova kiskamasz és korán felnőtt fiatalember, a cinizmus és a kócos kis romantika egymásnak feszülése. Pál András electric boogie táncosokat idéző mozgása kegyetlen nyilastisztként és a kikapós Imolkával dúló szexjelenetben is lendületes. Kováts Adél fanyar humorában ott van a köddé vált arisztokrácia összes keserve. Porogi Ádám játékának egy kimerevített képe Budapesttől-Moszkváig ismerős: részeg értelmiségi próbálja lerugdosni magáról az illúzióit egy esküvőn (a helyszín tetszés szerint behelyettesíthető temetéssel, presszóval, restivel). Lovas Rozi Évaként ügyesen hozza a titkos életei között egyensúlyozni próbáló, személyiségzavarral küzdő nőt. Rusznák Andrásnak a jóbarát Kornél szerepe kevés lehetőéget biztosít, a rákospalotai kultúrházas villanásnyi szerepében viszont megérezzük a kvalitásait. László Zsolt helyett ezúttal hangja játszik.

A rendező azon a nagyon vékony vonalon merészkedik végig, de még akkor sem billen ki, amikor Gagarin átúszik a termen. A sisakjáról egy drótra rögzített ceruza lóg, Pattantyús Dóra jelmeztervező egyértelműen idézi meg ezzel a kordélyt húzó szamár képét, akinek az orra elé egy sárgarépát lógattak. Hideg űr, elérhetetlen csillagok, magány odafent és odalent.

Radnóti Színház, 03.16.

 
Fotó: Dömölky Dániel / Facebook/Radnóti Miklós Színház
 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.