A 20. századot a maga tragédiáival sem kell véresen komolyan venni A vége színpadi adaptációjában

Színház

A Bartis Attila regényéből készült darab a súlyos témákat is könnyedebben tálalja, a nevetés és a látvány anélkül segít át minket a legrosszabbon, hogy a mélységeket eltakarná.

 

A Bartis Attila regényéből készült, a Radnóti Színházban látható A vége című darab Szabad András fotográfus életének és szerelmeinek történetét követi a Kádár-kori Magyarországon az ’56 utáni megtorlástól a rendszerváltás illúzióinak elvesztéséig. (A regény megjelenésekor készült interjúnk az íróval itt olvasható!)

Nagy Péter István rendező színpadi adaptációjában eltolódnak ugyan az arányok a regényhez képest, az előadásnak mégis sikerül megidéznie a könyv szellemét. A hős életét itt is az apjához, a szerelemhez és a művészethez fűződő bonyolult viszonyának tükrében látjuk, ám amíg ezek a témák a regényben súlyos, olykor letaglózó erővel jelennek meg, a rendező megkönnyíti a befogadást, gondolván, hogy a nevetés és a látvány anélkül segít át minket a legrosszabbon, hogy a mélységeket eltakarná.

Eszerint tehát a magyar 20. századot a maga tragédiáival és abszurditásával együtt sem vehetjük véresen komolyan, mert magunk is belepusztulnánk.

Az előtérben a Szabad András három különböző életkorát eljátszó színészek mozognak, míg az aprócska színpadon a díszlet két idősíkot jelenít meg (díszlettervező: Schnábel Zita). Az előadás jelenidejében folyamatosan emlékeznek a múltra, miközben a színpad torkában kialakított diorámában az otthoni jelenetek zajlanak. A látvány leghangsúlyosabb eleme a Wurk Ikona fényinstallációs művész közreműködésével létrehozott LED-fal, amely a cselekmény összes helyszínén kiegészíti a narrációt, hol csupán színekkel, hol ilyen-olyan motívumokkal.

 
Fotó: Dömölky Dániel / Facebook/Radnóti Miklós Színház
 

Az elődás igazi ereje viszont a színészvezetésben rejlik. Bartis Attila regényeit nem nevezhetjük kimondottan vicces műveknek (bár a mélyben elrejtve ott a humor), itt viszont a közönség sokszor dőlt a nevetéstől. Az előadás virul az élettől, az esküvő zenés-táncos betétjénél pedig kedvünk lenne beállni rokizni a násznéppel még akkor is, ha Szabad András éppen elpusztulni készül a színpadon.

A színészek sokszor szándékosan kapkodó, gyors és karikatúraszerű mozdulatokkal rajzolják meg, és játsszák túl a jeleneteket. Katona Péter Dániel remekel az ifjú Szabad András szerepében. Egyszerre tétova kiskamasz és korán felnőtt fiatalember, a cinizmus és a kócos kis romantika egymásnak feszülése. Pál András electric boogie táncosokat idéző mozgása kegyetlen nyilastisztként és a kikapós Imolkával dúló szexjelenetben is lendületes. Kováts Adél fanyar humorában ott van a köddé vált arisztokrácia összes keserve. Porogi Ádám játékának egy kimerevített képe Budapesttől-Moszkváig ismerős: részeg értelmiségi próbálja lerugdosni magáról az illúzióit egy esküvőn (a helyszín tetszés szerint behelyettesíthető temetéssel, presszóval, restivel). Lovas Rozi Évaként ügyesen hozza a titkos életei között egyensúlyozni próbáló, személyiségzavarral küzdő nőt. Rusznák Andrásnak a jóbarát Kornél szerepe kevés lehetőéget biztosít, a rákospalotai kultúrházas villanásnyi szerepében viszont megérezzük a kvalitásait. László Zsolt helyett ezúttal hangja játszik.

A rendező azon a nagyon vékony vonalon merészkedik végig, de még akkor sem billen ki, amikor Gagarin átúszik a termen. A sisakjáról egy drótra rögzített ceruza lóg, Pattantyús Dóra jelmeztervező egyértelműen idézi meg ezzel a kordélyt húzó szamár képét, akinek az orra elé egy sárgarépát lógattak. Hideg űr, elérhetetlen csillagok, magány odafent és odalent.

Radnóti Színház, 03.16.

 
Fotó: Dömölky Dániel / Facebook/Radnóti Miklós Színház
 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.