A 20. századot a maga tragédiáival sem kell véresen komolyan venni A vége színpadi adaptációjában

Színház

A Bartis Attila regényéből készült darab a súlyos témákat is könnyedebben tálalja, a nevetés és a látvány anélkül segít át minket a legrosszabbon, hogy a mélységeket eltakarná.

 

A Bartis Attila regényéből készült, a Radnóti Színházban látható A vége című darab Szabad András fotográfus életének és szerelmeinek történetét követi a Kádár-kori Magyarországon az ’56 utáni megtorlástól a rendszerváltás illúzióinak elvesztéséig. (A regény megjelenésekor készült interjúnk az íróval itt olvasható!)

Nagy Péter István rendező színpadi adaptációjában eltolódnak ugyan az arányok a regényhez képest, az előadásnak mégis sikerül megidéznie a könyv szellemét. A hős életét itt is az apjához, a szerelemhez és a művészethez fűződő bonyolult viszonyának tükrében látjuk, ám amíg ezek a témák a regényben súlyos, olykor letaglózó erővel jelennek meg, a rendező megkönnyíti a befogadást, gondolván, hogy a nevetés és a látvány anélkül segít át minket a legrosszabbon, hogy a mélységeket eltakarná.

Eszerint tehát a magyar 20. századot a maga tragédiáival és abszurditásával együtt sem vehetjük véresen komolyan, mert magunk is belepusztulnánk.

Az előtérben a Szabad András három különböző életkorát eljátszó színészek mozognak, míg az aprócska színpadon a díszlet két idősíkot jelenít meg (díszlettervező: Schnábel Zita). Az előadás jelenidejében folyamatosan emlékeznek a múltra, miközben a színpad torkában kialakított diorámában az otthoni jelenetek zajlanak. A látvány leghangsúlyosabb eleme a Wurk Ikona fényinstallációs művész közreműködésével létrehozott LED-fal, amely a cselekmény összes helyszínén kiegészíti a narrációt, hol csupán színekkel, hol ilyen-olyan motívumokkal.

 
Fotó: Dömölky Dániel / Facebook/Radnóti Miklós Színház
 

Az elődás igazi ereje viszont a színészvezetésben rejlik. Bartis Attila regényeit nem nevezhetjük kimondottan vicces műveknek (bár a mélyben elrejtve ott a humor), itt viszont a közönség sokszor dőlt a nevetéstől. Az előadás virul az élettől, az esküvő zenés-táncos betétjénél pedig kedvünk lenne beállni rokizni a násznéppel még akkor is, ha Szabad András éppen elpusztulni készül a színpadon.

A színészek sokszor szándékosan kapkodó, gyors és karikatúraszerű mozdulatokkal rajzolják meg, és játsszák túl a jeleneteket. Katona Péter Dániel remekel az ifjú Szabad András szerepében. Egyszerre tétova kiskamasz és korán felnőtt fiatalember, a cinizmus és a kócos kis romantika egymásnak feszülése. Pál András electric boogie táncosokat idéző mozgása kegyetlen nyilastisztként és a kikapós Imolkával dúló szexjelenetben is lendületes. Kováts Adél fanyar humorában ott van a köddé vált arisztokrácia összes keserve. Porogi Ádám játékának egy kimerevített képe Budapesttől-Moszkváig ismerős: részeg értelmiségi próbálja lerugdosni magáról az illúzióit egy esküvőn (a helyszín tetszés szerint behelyettesíthető temetéssel, presszóval, restivel). Lovas Rozi Évaként ügyesen hozza a titkos életei között egyensúlyozni próbáló, személyiségzavarral küzdő nőt. Rusznák Andrásnak a jóbarát Kornél szerepe kevés lehetőéget biztosít, a rákospalotai kultúrházas villanásnyi szerepében viszont megérezzük a kvalitásait. László Zsolt helyett ezúttal hangja játszik.

A rendező azon a nagyon vékony vonalon merészkedik végig, de még akkor sem billen ki, amikor Gagarin átúszik a termen. A sisakjáról egy drótra rögzített ceruza lóg, Pattantyús Dóra jelmeztervező egyértelműen idézi meg ezzel a kordélyt húzó szamár képét, akinek az orra elé egy sárgarépát lógattak. Hideg űr, elérhetetlen csillagok, magány odafent és odalent.

Radnóti Színház, 03.16.

 
Fotó: Dömölky Dániel / Facebook/Radnóti Miklós Színház
 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.