A 20. századot a maga tragédiáival sem kell véresen komolyan venni A vége színpadi adaptációjában

Színház

A Bartis Attila regényéből készült darab a súlyos témákat is könnyedebben tálalja, a nevetés és a látvány anélkül segít át minket a legrosszabbon, hogy a mélységeket eltakarná.

 

A Bartis Attila regényéből készült, a Radnóti Színházban látható A vége című darab Szabad András fotográfus életének és szerelmeinek történetét követi a Kádár-kori Magyarországon az ’56 utáni megtorlástól a rendszerváltás illúzióinak elvesztéséig. (A regény megjelenésekor készült interjúnk az íróval itt olvasható!)

Nagy Péter István rendező színpadi adaptációjában eltolódnak ugyan az arányok a regényhez képest, az előadásnak mégis sikerül megidéznie a könyv szellemét. A hős életét itt is az apjához, a szerelemhez és a művészethez fűződő bonyolult viszonyának tükrében látjuk, ám amíg ezek a témák a regényben súlyos, olykor letaglózó erővel jelennek meg, a rendező megkönnyíti a befogadást, gondolván, hogy a nevetés és a látvány anélkül segít át minket a legrosszabbon, hogy a mélységeket eltakarná.

Eszerint tehát a magyar 20. századot a maga tragédiáival és abszurditásával együtt sem vehetjük véresen komolyan, mert magunk is belepusztulnánk.

Az előtérben a Szabad András három különböző életkorát eljátszó színészek mozognak, míg az aprócska színpadon a díszlet két idősíkot jelenít meg (díszlettervező: Schnábel Zita). Az előadás jelenidejében folyamatosan emlékeznek a múltra, miközben a színpad torkában kialakított diorámában az otthoni jelenetek zajlanak. A látvány leghangsúlyosabb eleme a Wurk Ikona fényinstallációs művész közreműködésével létrehozott LED-fal, amely a cselekmény összes helyszínén kiegészíti a narrációt, hol csupán színekkel, hol ilyen-olyan motívumokkal.

 
Fotó: Dömölky Dániel / Facebook/Radnóti Miklós Színház
 

Az elődás igazi ereje viszont a színészvezetésben rejlik. Bartis Attila regényeit nem nevezhetjük kimondottan vicces műveknek (bár a mélyben elrejtve ott a humor), itt viszont a közönség sokszor dőlt a nevetéstől. Az előadás virul az élettől, az esküvő zenés-táncos betétjénél pedig kedvünk lenne beállni rokizni a násznéppel még akkor is, ha Szabad András éppen elpusztulni készül a színpadon.

A színészek sokszor szándékosan kapkodó, gyors és karikatúraszerű mozdulatokkal rajzolják meg, és játsszák túl a jeleneteket. Katona Péter Dániel remekel az ifjú Szabad András szerepében. Egyszerre tétova kiskamasz és korán felnőtt fiatalember, a cinizmus és a kócos kis romantika egymásnak feszülése. Pál András electric boogie táncosokat idéző mozgása kegyetlen nyilastisztként és a kikapós Imolkával dúló szexjelenetben is lendületes. Kováts Adél fanyar humorában ott van a köddé vált arisztokrácia összes keserve. Porogi Ádám játékának egy kimerevített képe Budapesttől-Moszkváig ismerős: részeg értelmiségi próbálja lerugdosni magáról az illúzióit egy esküvőn (a helyszín tetszés szerint behelyettesíthető temetéssel, presszóval, restivel). Lovas Rozi Évaként ügyesen hozza a titkos életei között egyensúlyozni próbáló, személyiségzavarral küzdő nőt. Rusznák Andrásnak a jóbarát Kornél szerepe kevés lehetőéget biztosít, a rákospalotai kultúrházas villanásnyi szerepében viszont megérezzük a kvalitásait. László Zsolt helyett ezúttal hangja játszik.

A rendező azon a nagyon vékony vonalon merészkedik végig, de még akkor sem billen ki, amikor Gagarin átúszik a termen. A sisakjáról egy drótra rögzített ceruza lóg, Pattantyús Dóra jelmeztervező egyértelműen idézi meg ezzel a kordélyt húzó szamár képét, akinek az orra elé egy sárgarépát lógattak. Hideg űr, elérhetetlen csillagok, magány odafent és odalent.

Radnóti Színház, 03.16.

 
Fotó: Dömölky Dániel / Facebook/Radnóti Miklós Színház
 

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk