Tánc

A Hodworks

  • - sisso -
  • 2019. március 14.

Színház

A Hodworks legújabb, Délibáb című munkája a független táncosokból álló, de rendszeresen együtt dolgozó csapat és Hód Adrienn koreográfus közös életében olyasminek látszik, mintha egy, a műfaji határokat rendre átlépő és a színpadon is gátlástalanul megnyilatkozó punk-rock zenekar a pályája csúcsán egy népzenei alapú death metal lemezzel jelentkezne. A Hodworks esetében az eltérő kifejezés már nem is valamiféle önfeledt táncos kísérletezés eredménye, hanem elmélyült előzetes kutatások következménye. És hát van, hogy az eredmény maga a bénultság. Sőt, ebben a darabban mintha egyenesen a kortárs tánc kinyírása zajlana. Soha nem volt a számomra még ennyire nyilvánvaló, hogy a tehetetlenség, a kiszolgáltatottság, a fogság állapota és annak különféle stációi ennyire kifejezhetők a mozduló és hangot adó test segítségével, ráadásul rendszerbe foglalva. Cuhorka Emese, Molnár Csaba, Vakulya Zoltán és Simet Jessica – most először Jenna Jalonennel és Horváth Mátéval kiegészülve – egyéni érzelmi helyzeteket, konfliktusokat mutat meg egyszerű, testhez simuló fekete mezben.

Mintha hitüket vesztett táncosok lennének, akik nem akarnak megfelelni a közönségnek, de azért az exhibicionizmusuk és az egymással való versengés működteti őket. Bartók Béla Gyermekeknek című ciklusa és Gryllus Ábris időtlen zenei montázsai hatására az ősbizonytalanságaink közötti kapaszkodók, biztonságérzetek idéződnek fel, hogy aztán a végletes mozdulatok, elbizonytalanodások, emberinek alig mondható hangok és roncsolt beszéd hallatán a biztonság elvesztésének különböző fázisain menjünk végig.

Nem olyan előadás ez, ami kapásból szerethető volna. Viszont az illúziótlanság illúzióját kelteni színpadon, csak a testtel, eszköztelenül, úgy, hogy nincs benne unalom, sőt néha iszonyúan nevetni kell, mint egy morbid temetésen, na, ez költészet.

MU Színház, február 9.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.