Színház

A lakáj ideje

Mrozek: Tangó

  • Csáki Judit
  • 2013.02.24 13:01

Színház

Az abszurdnak megvan az a sajátossága - veszélynek is mondhatnám -, hogy bizonyos körülmények összejátszása folytán realizmussá szelídül avagy fokozódik. A Tangó pedig már évtizedekkel ezelőtt is képes volt frenetikus komédia, nagyszerű színészparádé lenni - igaz, Paál István rendezésében lélegzetelállító fenyegetés is. Vagyis ismerni véljük minden árnyalatát - nem megfejtésre szorul hát, hanem fölismerésre. Már azoknak persze, akik nem újszülöttek a terepen, és van mit fölismerniük.

Ez a fölismertetés mint rendezői feladat jobban kézre is áll Bagossy Lászlónak, mint a különféle ideológiák monumentális, elrajzolt víziója, amely ugyancsak megképződhetne a Tangóból. Khell Zsolt tüchtig részletekből teremti színpadra a héttagú (összeállításában is "rendetlen") család kaotikus környezetét, amely saját múltja egymásra gyűrődött rétegeiből és a végletes individualizmusba vetett hitből áll: itt mindenki azt csinál, amit akar, mindaddig, amíg nem akadályozza a másikat ugyanebben. Az apa, Sztomil a szabad művészetbe vetett parodisztikus ambícióival takargatja maga elől is a sikertelenséget és a káoszt; a felesége, Eleonóra kombinéban flangál, és a meghatározhatatlan szerepkörű házibaráttal "lazázik"; a nagymama, Eugénia figyelme a kártya és az inadekvát be- és kiszólások terepén marad; öccse, Eugéniusz kívül-belül gyerekként keresi az iránytűt, amihez-akihez igazodni lehet; Ala, a barátnő katatonközeli flegmával sodródik az esküvő felé; Edek, a "bentlakó" hiányt pótol a kártyapartiban vagy az anya ágyában, és jegyzetfüzetből mond fapados bölcsességeket. És a középpontban a megzavarodott gyerek: Artúr, akinek elege van a külső-belső kuplerájból, és rendet szeretne. Értéket, igazodási pontot, szabályt.

Az Örkényben a Tangó első része ezt a tablót rakja föl igen kreatívan: a színészek, ahogy mondani szokás, lubickolósan hozzák a helyzet- és szövegpoénokat. Für Anikó szinte jelenésként lebeg a térben, akárcsak az Alát játszó Szandtner Anna; hozzájuk képest vaskos alakítás Pogány Judité Eugénia szerepében - vagyis még a színészi regiszterek is változatosak és szórakoztatók. Mácsai Pál úgy zengi individualista és kreatív szólamait, hogy azt halljuk ki belőle, amiről szót sem ejt, és közben elegáns (mármint a toprongyban). Csuja Imre a nagydarab infantilizmus anakronizmusát mutatja, míg Debreczeny Csaba az észrevétlen haszonlesésben érzékelteti, hogy Edek többre termett.

Máthé Zsoltnak nehéz dolga van, és egyelőre nem is sikerül megoldania. Artúr szükségszerűen többfrontos, ám ideológiailag zavaros, eszközeit tekintve pedig gyerekes harca a rendért ugyanis nem ellenállásba, csak értetlenségbe és tehetetlenségi erőbe ütközik. De mindkettő markánsabban jelenik meg, mint Máthé Zsolt alakításában a ködbe veszett múlt vélt (vagy sohasem létezett) erényeinek propagandája. Pedig Bagossy rendezésének ő lenne a kulcsfigurája (miközben sokan inkább Edeket teszik meg annak); az az érdekes, ahogy egy fiatalember egy preskriptív, rend- és hagyományalapú múltat írna törvénnyé, amelyről nemcsak az derül ki, hogy puszta forma, hanem az is, hogy szinte automatikusan, mondhatni, diktatórikusan megtermi a maga tartalmát. Máthé Zsolt Artúrja azonban már a kezdet kezdetén, a felfordult lakásban is alulmarad az apjával folytatott vitában, holott ekkor még látszólag minden őt segíti: az élhetetlen, tartalmatlan lötyögés mindenképpen. Nem a polgári világ ez, hanem annak elrajzolt paródiája, amelyben a külsőségek a belsőségek. De ezzel együtt erősebb, mint Artúr lázadása.

A második részben rend van. Khell díszlete elvágólagos üresség, Ignjatovic Kristina ruhái molyrágta hajdani "jelmezek" - ember ilyent nem hord, csak ha üzen magával. Elvágólag ülnek a családtagok a kanapén, készülnek Artúr szertartásos esküvőjére, és a hóbortnak kijáró elnéző fegyelemmel engedelmeskednek az "átállt" Eugéniusz parancsainak. Alának voltaképp tetszik a forma, a fehér menyasszonyi ruha - és ami a tartalmat illeti, semmi kedve hozzá, neki Edek is megteszi, inkább, mint a vélhetően potenciazavaros Artúr. Edek lakájjá lép elő; Debreczeny vonásai merevek, mozgása sima - egész lényén a tettrekészség érződik: készül benyomulni a tartalom nélküli rendbe.

E renddel Artúr amúgy sem tud semmit kezdeni: az ő harca ugyanis eddig tartott, és épp a megvalósulás a kudarca. Eugénia nagymama halála apró intermezzo, de ezt a kudarcot jelzi: éppen a nagy dolgok nem férnek bele ebbe az új világba (sem). Amelyben egyébként mindenki idegenül mozog, csupa feszengés és kiváró engedelmesség - mintha egy nagybeteggel lennének kíméletesek. Nem így Edek. Bagossy László rendezésének legnagyobb erénye, hogy a kezdő- és végpont közti átmeneteket, fordulatokat szinte észrevétlenül, mégis markánsan megcsinálja: mire a tangóhoz érünk, már kész az új világ. Ja, Artúr halott.

Tudjuk, hogy abszurd a világ, amit látunk. Tudjuk, hogy mind a komikus, mind a komor elrajzolások túlzóak. De hogy ilyen simán, mondhatni, a gáznemű anyagok terjedésének könnyedségével hasonlít az egész egy lehetséges valóságra - ezen azért a végére már kicsit sincs kedvünk nevetni.

Örkény Színház, december 21.

Neked ajánljuk

Ne zavarjanak, lázadok

  • SzSz

A címbeli Frank a másfél órás játékidő alatt háromszor lép színpadra, valójában énekelni azonban csak egyszer halljuk – már ez is jelzi, hogy ez nem egy szennyhullámot tematizáló punkmozi.

Halál a tengeralattjárón

  • Bacsadi Zsófia

Tobias Lindholm rendhagyó krimije minden, ami az épp aranykorát élő true crime és skandináv noir nem. A nézők nem bírják megunni a gyilkosok tragikus gyerekkorát, aberrált szexuális szokásait és sötét karizmáját, a dilettáns pszichologizálást és persze a véres részleteket.

Kérem a következőt!

  • Nagy István

Ha valaki a ’w’, a ’h’ és az ’o’ betűket látja közvetlenül egymás mellé írva, az mostanság valószínűleg sokkal hamarabb asszociál az Egészségügyi Világszervezetre (WHO), mint a hatvanas–hetvenes évek egyik legjelentősebb zenekarára, a mai napig is létező The Who-ra. Monolitikus lemezük, a Who’s Next nemrég volt 50 éves, ami jó indok egy kis visszatekintésre. A Who mifelénk soha nem lett igazán kultikus együttes, ezért nem csak az album, a zenekar történetét is érdemes feleleveníteni.

Titkok, tengelicék

  • Dékei Kriszta

A Pannonhalmi Főapátság kiállítása nem pusztán egy kortárs kiállítás, hiszen olyan dolgokra/tárgyakra és a bencés közösség által használt terekre is rápillanthatunk, amelyekre eddig a kívülállóknak nem volt lehetőségük.

Kaptafa

  • Kiss Annamária

Nem könnyű feladat egy lakásfelújítás: épp egy fél vagy negyedkész házban járunk, ahol még minden munkaterület. Jól indul az előadás: a házigazda Alice (Ónodi Eszter) és barátnője, Magrete (Pelsőczy Réka) közös belépője az utóbbi idők egyik legsikerültebbje.

Pillanatnyi hatás

  • Rádai Andrea

A legtöbbször annyi történik, hogy egy vagy több ember áthalad valamilyen módon, valamilyen jelmezben a színpadon. Peter Brooktól tudjuk, hogy ez már elég a színházhoz, de most sokat hörögnek és táncolnak is a színészek a 33 álomban, néha meg fojtogatják és kibelezik egymást. Minden Bodó Viktor-produkcióban vannak agyeldobós jelenetek, de a rendező most mintha kifejezetten az úgynevezett „cool fun” esztétikának szentelte volna az egész előadást, ami tényleg elejétől a végéig téboly, agyrém, lázálom és káosz, és akkor még finom voltam.

Síkság

Magas labda, ha egy műsor, pláne egy podcast vagy YouTube-csatorna a világ idegesítő dolgaira reflektál. Nagyon hamar kiderül ugyanis, hogy minden idegesítő. És maga a műsor is villámgyorsan idegesítővé válik. A Márkó és Barna Síkideg az „új Index” legnépszerűbb, immár a harmadik évadot taposó audiovizuális produkciója a havi podcast-sikerlistákon általában a csúcs közelében tanyázik.

Egy banánköztársaság bukása

  • Ács Pál

Banánköztársaság – ezt a szót jobbára csak átvitt értelemben használjuk az eltorzult gazdasági-társadalmi berendezkedésű, nagyhatalmi érdekek hálójában vergődő országocskákra, alig gondolva azokra a kicsiny közép-amerikai államokra, amelyek tényleg szinte kizárólag a banánexportjukból tartják fenn magukat.

Ölniük kell

A szakértők szerint majdnem minden megyében tartanak illegális kutyaviadalokat, hiába lehet az ilyen szadista cselekményért akár három év börtönbüntetést is kiszabni. A bűnözők egy lépéssel a hatóságok előtt járnak.

Melyik út megyen itt Budára?

  • A szerk.

A magyar film újra régi fényében ragyog! Sőt, jobb mint valaha, veri a világot. Csak az nem teljesen eldöntött még, hogy ez a Vajna-korszak elmúltának köszönhető, vagy annak az egyelőre ismeretlen zseninek, aki leforgatta a Borkorcsolyát, ezt a gyönyörű, a magyar valóságot teljes mélységben és oly híven ábrázoló, mégis vidám és legyőzhetetlenül optimista, ráadásul alig 22 másodperces remekművet.

Készpénz és ígéret

  • A szerk.

„Ellenzéket is váltottunk. Leváltottuk a szocialista párton belül azokat, akik nem akartak változást, akik féltek az elszámoltatástól. Leváltottuk azokat, akik bizonytalankodtak, leváltottuk azokat, akik bármilyen szélsőséges magatartást hirdettek, akik üzleteltek a hatalommal, akiket meg lehetett venni, akiket meg lehetett zsarolni, meg lehetett fenyegetni” – mondta Márki-Zay Péter vasárnap esti győzelmi beszédében a budapesti Anker közben a lelkes publikum előtt.