Színház

A rút kiskacsa

Színház

A B32 Kultúrtér és a Manna Produkció együttműködésének keretében Újbudán is lehet független bábszínházi előadásokat nézni. Az idei évad első bemutatója A rút kiskacsa a Színművészetin nemrég végzett Lázár Helga rendezésében.

Az Andersen-meséhez képest átiratot, „másmesét” ígérnek az alkotók, ami önmagában nem újdonság, hiszen a történetnek rengeteg, különféle üzeneteket felerősítő feldolgozása létezik. Ez a verzió a kirekesztésről és az önbizalomhiányon való felülemelkedésről: az önmegvalósításról szól.

A főhős tulajdonképpen nem is a kiskacsa/leendő hattyú, hanem egy magányos kisfiú. Az ő képzeletében, vagyis öngyógyító játéka révén elevenedik meg minden, amit a színpadon látunk. (Ez a viszonyrendszer mondjuk egy kicsit bonyolult, és lehetne tisztább is az előadásban.) Ivanics Tamás monodrámában eljátssza, ahogy csúfolják az iskolában, ahogy a kacsamama próbálja elfogadni a többiektől különböző utódját, ahogy a kirekesztett kiskacsa útra kel és keresi a hasonszőrűeket. Külön öröm, hogy nem a szépségének köszönhető végül, hogy megtalálja a helyét, hanem az önmagába vetett hitnek és a kitartásnak.

Mindez lenyűgözően egyszerű és nagyszerű bábnyelven és tárgy­animációval: a színpadi tér egy kerti, felfújható medence, a bábok a fiú játékai. A csúfolódó osztálytársak dínók, a gonoszkodó kacsák egy pár gumicsizma, a vadludak játék repülők. Ezek után elvárjuk, hogy a hattyúvá változás legyen csoda, ami – kissé körülményesen, de – megtörténik Márkus Sándor hatalmas, könnyű és lebegő nejlonbábjának köszönhetően.

B32 Galéria és Kultúrtér, szeptember 29.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.