Színház

A rút kiskacsa

Színház

A B32 Kultúrtér és a Manna Produkció együttműködésének keretében Újbudán is lehet független bábszínházi előadásokat nézni. Az idei évad első bemutatója A rút kiskacsa a Színművészetin nemrég végzett Lázár Helga rendezésében.

Az Andersen-meséhez képest átiratot, „másmesét” ígérnek az alkotók, ami önmagában nem újdonság, hiszen a történetnek rengeteg, különféle üzeneteket felerősítő feldolgozása létezik. Ez a verzió a kirekesztésről és az önbizalomhiányon való felülemelkedésről: az önmegvalósításról szól.

A főhős tulajdonképpen nem is a kiskacsa/leendő hattyú, hanem egy magányos kisfiú. Az ő képzeletében, vagyis öngyógyító játéka révén elevenedik meg minden, amit a színpadon látunk. (Ez a viszonyrendszer mondjuk egy kicsit bonyolult, és lehetne tisztább is az előadásban.) Ivanics Tamás monodrámában eljátssza, ahogy csúfolják az iskolában, ahogy a kacsamama próbálja elfogadni a többiektől különböző utódját, ahogy a kirekesztett kiskacsa útra kel és keresi a hasonszőrűeket. Külön öröm, hogy nem a szépségének köszönhető végül, hogy megtalálja a helyét, hanem az önmagába vetett hitnek és a kitartásnak.

Mindez lenyűgözően egyszerű és nagyszerű bábnyelven és tárgy­animációval: a színpadi tér egy kerti, felfújható medence, a bábok a fiú játékai. A csúfolódó osztálytársak dínók, a gonoszkodó kacsák egy pár gumicsizma, a vadludak játék repülők. Ezek után elvárjuk, hogy a hattyúvá változás legyen csoda, ami – kissé körülményesen, de – megtörténik Márkus Sándor hatalmas, könnyű és lebegő nejlonbábjának köszönhetően.

B32 Galéria és Kultúrtér, szeptember 29.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.