Színház

A rút kiskacsa

Színház

A B32 Kultúrtér és a Manna Produkció együttműködésének keretében Újbudán is lehet független bábszínházi előadásokat nézni. Az idei évad első bemutatója A rút kiskacsa a Színművészetin nemrég végzett Lázár Helga rendezésében.

Az Andersen-meséhez képest átiratot, „másmesét” ígérnek az alkotók, ami önmagában nem újdonság, hiszen a történetnek rengeteg, különféle üzeneteket felerősítő feldolgozása létezik. Ez a verzió a kirekesztésről és az önbizalomhiányon való felülemelkedésről: az önmegvalósításról szól.

A főhős tulajdonképpen nem is a kiskacsa/leendő hattyú, hanem egy magányos kisfiú. Az ő képzeletében, vagyis öngyógyító játéka révén elevenedik meg minden, amit a színpadon látunk. (Ez a viszonyrendszer mondjuk egy kicsit bonyolult, és lehetne tisztább is az előadásban.) Ivanics Tamás monodrámában eljátssza, ahogy csúfolják az iskolában, ahogy a kacsamama próbálja elfogadni a többiektől különböző utódját, ahogy a kirekesztett kiskacsa útra kel és keresi a hasonszőrűeket. Külön öröm, hogy nem a szépségének köszönhető végül, hogy megtalálja a helyét, hanem az önmagába vetett hitnek és a kitartásnak.

Mindez lenyűgözően egyszerű és nagyszerű bábnyelven és tárgy­animációval: a színpadi tér egy kerti, felfújható medence, a bábok a fiú játékai. A csúfolódó osztálytársak dínók, a gonoszkodó kacsák egy pár gumicsizma, a vadludak játék repülők. Ezek után elvárjuk, hogy a hattyúvá változás legyen csoda, ami – kissé körülményesen, de – megtörténik Márkus Sándor hatalmas, könnyű és lebegő nejlonbábjának köszönhetően.

B32 Galéria és Kultúrtér, szeptember 29.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.