Színház

Bárányborda

Heiner Müller: Kvartett

Színház

Lakatos Márknak lehetett egy olyan álma, hogy egyszer illatos báránybordát fog sütögetni színpadon, amit most valóra is válthatott a Trafóban létrehozott Kvartett című produkció keretében. Szerencsére ő az a fajta ember, akinek ez az önmegvalósítás akkor is jól áll, ha az előadás maga nem annyira érdekes. Magyarország leghíresebb stylistja arra vállalkozott, hogy néhány színházi alkotóval együtt színpadra állítsa Heiner Müller szövegét. Ami korántsem könnyű feladat, sőt. Több kritikus kollégánál olvastam már, hogy életükben nem láttak még jó előadást a Kvartettből – és egyáltalán nem biztos, hogy ez a darabot minősíti. (Magam csak a Nemzeti formás, szépen kivitelezett előadására emlékszem, Gergye Krisztián rendezte, a két főszereplő Alföldi Róbert és Udvaros Dorottya volt.)

A német szerző a magyar színházi közegben nem túl mély gyökeret eresztett posztdramatikus színház egyik ikonja, mondhatni, alfája, kijelentése, miszerint az ő drámái már nem történnek meg, fémjelzi a dráma utáni korszak kezdetét. A posztdramatikus színház szerint a jelenlegi világ problémáit már nem lehet a konfliktusba sűrített drámai szituációkkal ábrázolni, így nem tartja feladatának, sőt tagadja azt az elképzelést, hogy a színház a dráma megvalósítója lenne.

Némiképp leegyszerűsítve úgy is mondhatjuk, hogy a Kvartettből minden hiányzik, ami egy hagyományos drámát drámává tesz. Meg van jelölve két karakter az elején, de ők többlényegűek és egymásba is átjárnak, és a nemük sem jelent semmiféle határt. Nincsenek szerzői instrukciók, központozás sem nagyon. A Müller által megadott helyszín és időpont sem hordoz konkrétumot, és inkább a dráma hangulati egységéhez tartozik („szalon a francia forradalom előtt”, „bunker a harmadik világháború után”). Nincs történet, csak történetfragmentumok, foszlányok vannak (melyek Laclos Veszedelmes viszonyok című levélregényéből lehetnek ismerősek). E mű nyomán készült a darab, ami leginkább úgy működik, mint egy táj, amiben barangolhatunk.

A trafóbeli előadás létrehozóit mintha a dráma – az eredeti, a 18. század végi műből is kiolvasható – hangulata érdekelte volna elsősorban: nem is annyira Merteuil és Valmont párharca, hanem az a dekadens, romlott és szarkasztikus élettér, amiben magától értetődő gesztus a megbecstelenítés, az ártatlanság – a bárány – elpusztítása. A Lakatos Márk által megtestesített Merteuil márkiné sterilre dizájnolt henteskötényben, konyhai bárddal sújt le a báránybordára, miközben megcsillan a fény vastag gyűrűin, és a nyers húsnak még a márványzatát is megfigyelhetjük a hatalmas kivetítőn. Aztán már a sülő bárányborda illatát érezzük, amihez Merteuil végül isteni, habosított mártást és lucernacsírát tálal.

Ennek a fine diningosra tuningolt mészárlásnak, a civilizált finomkodásba oltott brutalitásnak teremti meg a képi világát az előadást látványtervezőként is jegyző Lakatos. A szereplők sisakként viselik a francia forradalom előtti korszakra jellemző rizsporos parókákat, gúzsként a fűzőket és abroncsokat: a testükön kívül hordják csontvázaikat. A hatalmas kivetítőn bizarr videoinstallációk tűnnek fel (például rágcsálókoponyák), időnként pedig az eventként meghirdetett előadás posztja.

Bár a Kvartett ezt a részletet leszámítva nem merül el a közösségi média virtuális bugyraiban, az event kifejezés nagyon pontosan leírja a produkció mibenlétét. Amit látunk, az inkább társasági esemény, szeánsz, a stábtagok és személyes ismerőseik, tágabb köreik örömére. Ami végül azért nem kelt bennem visszatetszést, mert az előadás valamennyire felvállalja ezt, és van benne annyi játékosság, hogy elhisszük: nem veszi teljesen komolyan önmagát.

A színházi matéria ugyanis kevés ebben a produkcióban, ráadásul egyenetlenül oszlik el. Amint elkényelmesedtünk a látványvilágban, hiányérzetünk támad: mert ha Heiner Müller drámáiban nincs is semmi színházi, a színpadon még történhetne valami ilyesmi. A két nem színész előadó, Lakatos Márk és Bocskor Bíborka csak ritkán szólal meg – van is súlya ezeknek a pillanatoknak –, a teljes szöveg Urbanovits Krisztina szerepe, ami egyhangúvá és még labirintusosabbá teszi az előadást. Ezt csak fokozzák a színésznő – már-már védjegyének tekinthető, és más esetben helyénvaló – elnyújtott mondatvégi magánhangzói, amiktől Merteuil/Valmont alakjában a fontoskodás erősödik fel.

A tánc (Asztalos Dóra és Darabont Áron) az előadás képi világába illeszkedik, más babérra nem tör, a helyenként kifejezetten frappáns, máskor a fizikai színház határait súroló koreográfia (Gulyás Anna) ellenére sem. Elhangzik még mindenféle zene, ami efféle produkciókban el szokott hangzani, van Purcell, Händel és Bizottság – egyedül a Teach Me Tiger című szám (egy amerikai sláger 1960-ból) hat frissnek, ami Bocskor Bíborka előadásában a produkció csúcspontjává válik. Az ő és Lakatos Márk előadói karizmája egyébként elég intenzíven, de alanyi jogon működik. Így a Kvartett az ő bulijuk marad, és nem az enyém.

Trafó, szeptember 23.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.