Színház

Akárki hivatása

Színház

A bábos moralitás a középkori Akárki-történet modern, groteszk adaptációja. Számadás és utazás; egy hely, amit sosem láthatsz, valaki, aki sosem leszel. A halálközeli élményt megélt Akárki útjának lehetünk részesei, a változás macskakövein követhetjük, miközben napjaink erkölcsi tételei válnak az illusztráció tárgyává.

A nem létező társulat különböző területekről érkező fiatal alkotói formakísérletnek szánt előadása kiaknázza a bábjáték számos lehetőségét, a nagyok - mint írják: Blattner Géza, A. Tóth Sándor, Moholy-Nagy László - bábjáték-esztétikájának újragondolása és meghosszabbítása révén az előadás bátran túlmutat a megszokott kliséken. Akárki sokszínű és ötletes megjelenítése leszámol a műfaj konvencióival, az ősdramaturgia globális világunk szemete közepette telítődik újnak sajnos nem mondható tartalommal. Az új forma ("képernyőváltós platformjáték") és az összművészeti megjelenítés (zene és szcenika) ötösre vizsgázott, de az unalomig ismételt és ezúttal újat nem nyújtó társadalomkritika na meg a léha textúra kevésnek bizonyult.

Jó látni, ahogy a különböző művészeti ágak kreativitásukban hatékonyan találkoznak a színpadon, anélkül, hogy a hangsúlyok eltolódnának. Makra Viktória, Erdei Gergő, Pestalics Benjámin, Szolár Tibor sokrétű szervező jelenléte és Kovács Tamás rendezői ritmus- és arányérzéke ezen az estén nagykorúvá tette a bábműfajt. A progresszív bábszínházi gondolkodáshoz pedig nekünk, nézőknek is érdemes lesz felnőnünk.

MU Színház, március 13.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.