Színház

Caragiale Farsang

  • - ki -
  • 2012. április 19.

Színház

Caragiale Farsang című műve tényleg "vérbő komédia", még ha a hideg is ráz engem ettől a fordulattól. A nagyszebeni Radu Stanca Nemzeti Színház hozta el a Budapesti Tavaszi Fesztiválra, Silviu Purcarete rendezésében.

Kétórás könnyed ujjgyakorlat, legalábbis a rendezést tekintve: Purcarete nem épít kemény gondolati alapzatot a szerelmi háromszögek és a belőlük adódó kavarodások köré, hanem hagyja folyni a sok színes kisember életanekdotáit, ami persze erős és tudatos rendezői döntés. A másik erős elem a díszlet: Dragos Buhagiar homokkal borította a játékteret. Ide, az üres színpadra tolat be oldalról egy kamion, melynek zárt teréből zenészek, színészek hordják le a nem túl sok holmit, melyekből legelőbb a borbélyüzlet jelzéseit állítják fel. Középen egy semmiből semmibe nyíló ajtó, amelyet akkor is kínosan pontosan használnak a játszók, amikor egyszerűbb lenne megkerülni, mert zsúfoltság támad a nyílásban. És a jelmezek is ezen a nyelven beszélnek: kombinéra felkapott bunda...

Az előadást kísérő feliratozás Parti Nagy Lajos fordítása-átirata - a közönség nevetése sokszor szól e szöveg poénjainak. Más esetben ez akár árthatna is a látottaknak - hiszen egy másik előadáshoz készült öntörvényű szövegről van szó -, itt azonban Parti Nagy kreativitása és humora találkozik Purcarete rendezésének fő irányával. Ezért aztán a nevetés a színészeknek is szól - a legnagyobb élményt a társulat okozta: megannyi perfekt alakítás, nagyszerű tehetségek botlanak egymásba a színpadon. Lenyűgöző a karbantartottság, a könnyedség, a fegyelem és az összjáték. A nagyszebeni társulat színészei - egytől egyig, ezért nincs névsor - nemcsak saját jelenlétre, saját poénra gyúrnak, hanem a másikéra is, ettől jobbak a jónál is. És persze a rendezőtől, aki tudja, hogyan kell mindezt érvényre juttatni - ajándék a közönségnek, az volt.

Radu Stanca Nemzeti Színház, Nagyszeben; Nemzeti Színház, március 24.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.