Színház

Caragiale Farsang

  • - ki -
  • 2012. április 19.

Színház

Caragiale Farsang című műve tényleg "vérbő komédia", még ha a hideg is ráz engem ettől a fordulattól. A nagyszebeni Radu Stanca Nemzeti Színház hozta el a Budapesti Tavaszi Fesztiválra, Silviu Purcarete rendezésében.

Kétórás könnyed ujjgyakorlat, legalábbis a rendezést tekintve: Purcarete nem épít kemény gondolati alapzatot a szerelmi háromszögek és a belőlük adódó kavarodások köré, hanem hagyja folyni a sok színes kisember életanekdotáit, ami persze erős és tudatos rendezői döntés. A másik erős elem a díszlet: Dragos Buhagiar homokkal borította a játékteret. Ide, az üres színpadra tolat be oldalról egy kamion, melynek zárt teréből zenészek, színészek hordják le a nem túl sok holmit, melyekből legelőbb a borbélyüzlet jelzéseit állítják fel. Középen egy semmiből semmibe nyíló ajtó, amelyet akkor is kínosan pontosan használnak a játszók, amikor egyszerűbb lenne megkerülni, mert zsúfoltság támad a nyílásban. És a jelmezek is ezen a nyelven beszélnek: kombinéra felkapott bunda...

Az előadást kísérő feliratozás Parti Nagy Lajos fordítása-átirata - a közönség nevetése sokszor szól e szöveg poénjainak. Más esetben ez akár árthatna is a látottaknak - hiszen egy másik előadáshoz készült öntörvényű szövegről van szó -, itt azonban Parti Nagy kreativitása és humora találkozik Purcarete rendezésének fő irányával. Ezért aztán a nevetés a színészeknek is szól - a legnagyobb élményt a társulat okozta: megannyi perfekt alakítás, nagyszerű tehetségek botlanak egymásba a színpadon. Lenyűgöző a karbantartottság, a könnyedség, a fegyelem és az összjáték. A nagyszebeni társulat színészei - egytől egyig, ezért nincs névsor - nemcsak saját jelenlétre, saját poénra gyúrnak, hanem a másikéra is, ettől jobbak a jónál is. És persze a rendezőtől, aki tudja, hogyan kell mindezt érvényre juttatni - ajándék a közönségnek, az volt.

Radu Stanca Nemzeti Színház, Nagyszeben; Nemzeti Színház, március 24.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.