Balett

Álom luxuskivitelben

Színház

Kozma Attila koreográfiája és rendezése megpróbál utat találni Truman Capote könyve és az Audrey Hepburnnel ikonikussá váló film között: elkerülni a mozi szirupos kicsengését és megőrizni Capote társadalomábrázolását. A darab mégsem mer egészen eltávolodni a film vizuális világától, nem meri elidegeníteni a nézőt a várt-vágyott Hepburni jelmezektől és jelenetektől. Épp ezért minden kicsit zavarossá válik, erősen kapaszkodnunk kell, hogy követhessük az eseményeket: a gazdag férj után loholó Cily Hebrentch kalandjait és megismerkedését a szintén kitartott, fiatal íróval, Paul Varjakkal. A történetet nem ismerők számára jól jön az előadás előtt kiosztott ismertető, hiszen rengeteg, egy-egy epizód erejéig felbukkanó – de a konfliktusok szempontjából fontos – mellékszereplőt kapunk: a komikus japán felső szomszédtól kezdve az írót pénzelő szeretőn keresztül a gazdag férjjelöltekig. A megértés nehézsége ellenére a figurák egyedi koreográfiával vonulnak fel előttünk, amelynek alapját a 60–70-es évek jazz- és popzenéi jelentik. A balett is kimozdul a klasszikus irányokból; a modern táncok, a mozgásszínház elemei kerülnek előtérbe: sok játékossággal vegyítve. Kiemelkedik a két főszereplő, a Paul Varjakot táncoló Dragos Dániel és a Cilyt megformáló Kovalszki Boglárka, akiknek sokszor nem is egymással, hanem a mellékszereplőkkel táncolt kettőseik lesznek figyelemre méltóak. A koreográfia legemlékezetesebb része azonban még így is a színpadkép: a középen álló hatalmas bőrönd, mely a belső felén többszintes bérházat rejt; ki- és beforgatva, külön-külön szintjein mutatja az egymás kontextusában működő cselekményeket és szereplőket. A bőröndből élés ráadásul hatásos képi metaforája annak a véget nem érő, boldog-boldogtalan útkeresésnek is, amely – Capote kisregényéhez híven – sosem érhet nyugvópontra.

Miskolci Balett, Művészetek Palotája, február 23.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.