Balett

Álom luxuskivitelben

Színház

Kozma Attila koreográfiája és rendezése megpróbál utat találni Truman Capote könyve és az Audrey Hepburnnel ikonikussá váló film között: elkerülni a mozi szirupos kicsengését és megőrizni Capote társadalomábrázolását. A darab mégsem mer egészen eltávolodni a film vizuális világától, nem meri elidegeníteni a nézőt a várt-vágyott Hepburni jelmezektől és jelenetektől. Épp ezért minden kicsit zavarossá válik, erősen kapaszkodnunk kell, hogy követhessük az eseményeket: a gazdag férj után loholó Cily Hebrentch kalandjait és megismerkedését a szintén kitartott, fiatal íróval, Paul Varjakkal. A történetet nem ismerők számára jól jön az előadás előtt kiosztott ismertető, hiszen rengeteg, egy-egy epizód erejéig felbukkanó – de a konfliktusok szempontjából fontos – mellékszereplőt kapunk: a komikus japán felső szomszédtól kezdve az írót pénzelő szeretőn keresztül a gazdag férjjelöltekig. A megértés nehézsége ellenére a figurák egyedi koreográfiával vonulnak fel előttünk, amelynek alapját a 60–70-es évek jazz- és popzenéi jelentik. A balett is kimozdul a klasszikus irányokból; a modern táncok, a mozgásszínház elemei kerülnek előtérbe: sok játékossággal vegyítve. Kiemelkedik a két főszereplő, a Paul Varjakot táncoló Dragos Dániel és a Cilyt megformáló Kovalszki Boglárka, akiknek sokszor nem is egymással, hanem a mellékszereplőkkel táncolt kettőseik lesznek figyelemre méltóak. A koreográfia legemlékezetesebb része azonban még így is a színpadkép: a középen álló hatalmas bőrönd, mely a belső felén többszintes bérházat rejt; ki- és beforgatva, külön-külön szintjein mutatja az egymás kontextusában működő cselekményeket és szereplőket. A bőröndből élés ráadásul hatásos képi metaforája annak a véget nem érő, boldog-boldogtalan útkeresésnek is, amely – Capote kisregényéhez híven – sosem érhet nyugvópontra.

Miskolci Balett, Művészetek Palotája, február 23.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.