ZSINÓRPADLÁS

Azért a kis bolondságért

Színház

Fabók Mariann egyike a leg­önazonosabb színésznőknek, akit valaha színpadon láttam: önfeledtsége annyira belülről jövőnek tűnik, hogy nem tudom kivonni magam a hatása alól. És ez akkor is így van, amikor a szexről beszél. De tényleg: a Bethlen Téri Színházban seregnyi huszon-, harminc-, negyven-, ötven-, hatvan(sőt)-éves kacagott azon, hogy az aranymadár berepül az aranyfészekbe. Pontosabban bérepül, hiszen Fabók Mancsi Bábszínháza népi pajzán históriát dolgoz fel erős tájszólással, népdalokkal, népviseletben.

Az Azért a kis bolondságért egy korábbi előadás, a Kapós Böske átalakított változata. Egy fiatal, falusi lányról szól, aki teljesen magától értetődően fedezi fel a testi szerelmet, s mit ad isten, még örömét is leli benne. A narrátorként is sziporkázó Fabóknak köszönhetően csak úgy záporoznak a szellemesen pajzán viccek, beszólások, amelyek nem kímélnek senkit, na jó, főleg a férfinépet nem. A bábos megoldások is frappánsan illeszkednek a témához, különösen ötletes, amikor a színész teste is bábként működik, például amikor Böske élete első táncmulatságában János mellkasán piheg: Fabók egyik kezét fekete zakóba bújtatva markolássza saját mellét.

Nem annyira hangsúlyos, de van az egészben valami fenyegető is – a patriarchális társadalomban ugyanis megbűnhődik az a nő, aki ilyen természetességgel éli meg a szexualitást. Kapós Böskéből is szomorú öregasszony lesz egy hazugságokkal teli élettel a háta mögött, és csak remélni tudja, hogy dédunokája nem követi el ugyanazokat a hibákat…

Még egy réteg humort ad az előadáshoz az, hogy Fabók a férjével, Keresztes Nagy Árpáddal van színpadon. Ő a zenei kíséretet szolgáltatja, de nem marad teljesen a háttérben, évődik a házaspár rendesen, meg hát kissé ziláltan bújnak elő a takarásból, ha értik, mire gondolok.

De az egyik legszebb pillanat mégiscsak az volt, amikor az előttem ülő hatvanas nő és férfi egymásra nézett, és ettől csak még jobban nevetett.

Bethlen Téri Színház, február 7.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.