ZSINÓRPADLÁS

Azért a kis bolondságért

Színház

Fabók Mariann egyike a leg­önazonosabb színésznőknek, akit valaha színpadon láttam: önfeledtsége annyira belülről jövőnek tűnik, hogy nem tudom kivonni magam a hatása alól. És ez akkor is így van, amikor a szexről beszél. De tényleg: a Bethlen Téri Színházban seregnyi huszon-, harminc-, negyven-, ötven-, hatvan(sőt)-éves kacagott azon, hogy az aranymadár berepül az aranyfészekbe. Pontosabban bérepül, hiszen Fabók Mancsi Bábszínháza népi pajzán históriát dolgoz fel erős tájszólással, népdalokkal, népviseletben.

Az Azért a kis bolondságért egy korábbi előadás, a Kapós Böske átalakított változata. Egy fiatal, falusi lányról szól, aki teljesen magától értetődően fedezi fel a testi szerelmet, s mit ad isten, még örömét is leli benne. A narrátorként is sziporkázó Fabóknak köszönhetően csak úgy záporoznak a szellemesen pajzán viccek, beszólások, amelyek nem kímélnek senkit, na jó, főleg a férfinépet nem. A bábos megoldások is frappánsan illeszkednek a témához, különösen ötletes, amikor a színész teste is bábként működik, például amikor Böske élete első táncmulatságában János mellkasán piheg: Fabók egyik kezét fekete zakóba bújtatva markolássza saját mellét.

Nem annyira hangsúlyos, de van az egészben valami fenyegető is – a patriarchális társadalomban ugyanis megbűnhődik az a nő, aki ilyen természetességgel éli meg a szexualitást. Kapós Böskéből is szomorú öregasszony lesz egy hazugságokkal teli élettel a háta mögött, és csak remélni tudja, hogy dédunokája nem követi el ugyanazokat a hibákat…

Még egy réteg humort ad az előadáshoz az, hogy Fabók a férjével, Keresztes Nagy Árpáddal van színpadon. Ő a zenei kíséretet szolgáltatja, de nem marad teljesen a háttérben, évődik a házaspár rendesen, meg hát kissé ziláltan bújnak elő a takarásból, ha értik, mire gondolok.

De az egyik legszebb pillanat mégiscsak az volt, amikor az előttem ülő hatvanas nő és férfi egymásra nézett, és ettől csak még jobban nevetett.

Bethlen Téri Színház, február 7.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.