ZSINÓRPADLÁS

Azért a kis bolondságért

Színház

Fabók Mariann egyike a leg­önazonosabb színésznőknek, akit valaha színpadon láttam: önfeledtsége annyira belülről jövőnek tűnik, hogy nem tudom kivonni magam a hatása alól. És ez akkor is így van, amikor a szexről beszél. De tényleg: a Bethlen Téri Színházban seregnyi huszon-, harminc-, negyven-, ötven-, hatvan(sőt)-éves kacagott azon, hogy az aranymadár berepül az aranyfészekbe. Pontosabban bérepül, hiszen Fabók Mancsi Bábszínháza népi pajzán históriát dolgoz fel erős tájszólással, népdalokkal, népviseletben.

Az Azért a kis bolondságért egy korábbi előadás, a Kapós Böske átalakított változata. Egy fiatal, falusi lányról szól, aki teljesen magától értetődően fedezi fel a testi szerelmet, s mit ad isten, még örömét is leli benne. A narrátorként is sziporkázó Fabóknak köszönhetően csak úgy záporoznak a szellemesen pajzán viccek, beszólások, amelyek nem kímélnek senkit, na jó, főleg a férfinépet nem. A bábos megoldások is frappánsan illeszkednek a témához, különösen ötletes, amikor a színész teste is bábként működik, például amikor Böske élete első táncmulatságában János mellkasán piheg: Fabók egyik kezét fekete zakóba bújtatva markolássza saját mellét.

Nem annyira hangsúlyos, de van az egészben valami fenyegető is – a patriarchális társadalomban ugyanis megbűnhődik az a nő, aki ilyen természetességgel éli meg a szexualitást. Kapós Böskéből is szomorú öregasszony lesz egy hazugságokkal teli élettel a háta mögött, és csak remélni tudja, hogy dédunokája nem követi el ugyanazokat a hibákat…

Még egy réteg humort ad az előadáshoz az, hogy Fabók a férjével, Keresztes Nagy Árpáddal van színpadon. Ő a zenei kíséretet szolgáltatja, de nem marad teljesen a háttérben, évődik a házaspár rendesen, meg hát kissé ziláltan bújnak elő a takarásból, ha értik, mire gondolok.

De az egyik legszebb pillanat mégiscsak az volt, amikor az előttem ülő hatvanas nő és férfi egymásra nézett, és ettől csak még jobban nevetett.

Bethlen Téri Színház, február 7.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)