Bánsági Ildikó otthagyja a Nemzeti Színházat

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 3.

Színház

Felmondását egyelőre nem indokolta.

Bánsági Ildikó nemrég Facebook-posztban tudatta követőivel, hogy felmondott a Nemzeti Színházban. A színésznő hét évet töltött az intézményben. Döntését nem indokolta, így nem tudni, hogy abban szerepet játszottak-e az elmúlt napok eseményei.

A felmondása pár nappal az után történt, hogy eldőlt a Színház- és Filmművészeti Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumának élére Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója kerül. A kuratórium tagja lesz Bacsa György, a Mol stratégiai ügyvezető igazgatója, Lajos Tamás operatőr-producer, Rátóti Zoltán színész-rendező, és Világi Oszkár, a Slovnaft igazgatóságának elnöke, vezérigazgatója. Vagyis a kuratórium vezetésének az összetételénél az egyetem egyetlen korábbi javaslatát sem vették figyelembe.

A bejelentés óta Zsámbéki Gábor rendező, a Katona József Színház alapítója, aki 41 éve tanított az egyetemen közölte, hogy szeptembertől szerződést bont az intézménnyel, így tett Gáspár Máté, az Elméleti és Művészetközvetítői Intézet megbízott vezetője is.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzata nem fogadja el a fenntartó alapítvány kuratóriumát

Mert az intézmény egyetlen tagja sem kapott helyet Vidnyánszkyék között. Közleményben reagált vasárnap a Színház- és Filmművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzata a Facebookon arra, hogy az egyetem kuratóriumának élére Vidnyánszky Attilát nevezték ki. Azt írták, hogy a sajtóból értesültek az egyetemet szeptembertől fenntartó alapítvány kurátorainak a személyeiről.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.