Színház

Bodzsár Márk: W. úr üzen

  • Tompa Andrea
  • 2014. augusztus 3.

Színház

Nehéz jobb színészeket elképzelni egy első rendezéshez; ők - Börcsök Enikő, Rába Roland, Szabó Kimmel Tamás, Stork Natasa, Ötvös András és a kiválóan táncoló-éneklő Szabó Emília - szinte mindent képesek megsegíteni.

Bár azt nehéz elképzelni, hogy mi lett volna nélkülük; valószínűleg kibírhatatlan este. Így legalább a színészeket lehet nézegetni, poénjaikat várni (néha vannak), örülni egy-két megragadhatóbb pillanatnak, egy-egy karakternek (nyomokban felfedezhető, főleg Ötvösnél), netán jó szófordulatnak, gegnek (Szabó Kimmelnek, Storknak jut).

Bodzsár Márk TITÁNium-szemlés (és meglepő módon Átrium-díjas) előadása filmből ihletődött, filmesen mesél, bár a mesemondás erősen akadozik. Kemény fiúk és lányok-asszonyok lövöldözős világa valahol Budapest elit és kevésbé épületes részeiben, nem egészen világos relációkkal a magyar-kínai rendőr-maffia tengelyen. A mese - kit kell üldözni és miért - zavaros, a szavakat is nehezen érti az ember, márpedig hirtelen ránk borul egy egész, körülményes történet. Az előadás ügyetlenül lavíroz a valóság és a szürreáliák világaiban, a kettő közötti bizonytalan mezsgyén pedig nem tud megteremteni valami önálló, egyszeri, fikciós világot. A pergő fordulatok, a kiváló, mégis eljátszani való anyag nélküli színészek, a számos helyszín a kétemeletes térben valamelyest viszi az ember tekintetét, bár az előadásnak nincs színházi stílusa, nyelvezete. Ez valami bohózati vérfürdő lehetne, ha volna hozzá ereje. Leírva talán jól mutathatott, újdonságértéke is lehetett, csak épp színházzá nemigen tudott válni. Csak néhány morzsa emlékezetes: a kiválóan, flegmán lövöldöző Börcsök, a pornót hidegen próbáló Stork, a hasisért mindent odaadó lágy Ötvös, a gyönyörű rúdtánc Szabó Emíliától, Rábától pedig egy sokat látott (más előadásokból áthozott, de most is életképes) nejlonzacskós keményfiú. És vigasztalásul néhány vicces, vetített panda.

Átrium Film-Színház

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.