Színház

Bodzsár Márk: W. úr üzen

  • Tompa Andrea
  • 2014. augusztus 3.

Színház

Nehéz jobb színészeket elképzelni egy első rendezéshez; ők - Börcsök Enikő, Rába Roland, Szabó Kimmel Tamás, Stork Natasa, Ötvös András és a kiválóan táncoló-éneklő Szabó Emília - szinte mindent képesek megsegíteni.

Bár azt nehéz elképzelni, hogy mi lett volna nélkülük; valószínűleg kibírhatatlan este. Így legalább a színészeket lehet nézegetni, poénjaikat várni (néha vannak), örülni egy-két megragadhatóbb pillanatnak, egy-egy karakternek (nyomokban felfedezhető, főleg Ötvösnél), netán jó szófordulatnak, gegnek (Szabó Kimmelnek, Storknak jut).

Bodzsár Márk TITÁNium-szemlés (és meglepő módon Átrium-díjas) előadása filmből ihletődött, filmesen mesél, bár a mesemondás erősen akadozik. Kemény fiúk és lányok-asszonyok lövöldözős világa valahol Budapest elit és kevésbé épületes részeiben, nem egészen világos relációkkal a magyar-kínai rendőr-maffia tengelyen. A mese - kit kell üldözni és miért - zavaros, a szavakat is nehezen érti az ember, márpedig hirtelen ránk borul egy egész, körülményes történet. Az előadás ügyetlenül lavíroz a valóság és a szürreáliák világaiban, a kettő közötti bizonytalan mezsgyén pedig nem tud megteremteni valami önálló, egyszeri, fikciós világot. A pergő fordulatok, a kiváló, mégis eljátszani való anyag nélküli színészek, a számos helyszín a kétemeletes térben valamelyest viszi az ember tekintetét, bár az előadásnak nincs színházi stílusa, nyelvezete. Ez valami bohózati vérfürdő lehetne, ha volna hozzá ereje. Leírva talán jól mutathatott, újdonságértéke is lehetett, csak épp színházzá nemigen tudott válni. Csak néhány morzsa emlékezetes: a kiválóan, flegmán lövöldöző Börcsök, a pornót hidegen próbáló Stork, a hasisért mindent odaadó lágy Ötvös, a gyönyörű rúdtánc Szabó Emíliától, Rábától pedig egy sokat látott (más előadásokból áthozott, de most is életképes) nejlonzacskós keményfiú. És vigasztalásul néhány vicces, vetített panda.

Átrium Film-Színház

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.