Színház

Bodzsár Márk: W. úr üzen

  • Tompa Andrea
  • 2014. augusztus 3.

Színház

Nehéz jobb színészeket elképzelni egy első rendezéshez; ők - Börcsök Enikő, Rába Roland, Szabó Kimmel Tamás, Stork Natasa, Ötvös András és a kiválóan táncoló-éneklő Szabó Emília - szinte mindent képesek megsegíteni.

Bár azt nehéz elképzelni, hogy mi lett volna nélkülük; valószínűleg kibírhatatlan este. Így legalább a színészeket lehet nézegetni, poénjaikat várni (néha vannak), örülni egy-két megragadhatóbb pillanatnak, egy-egy karakternek (nyomokban felfedezhető, főleg Ötvösnél), netán jó szófordulatnak, gegnek (Szabó Kimmelnek, Storknak jut).

Bodzsár Márk TITÁNium-szemlés (és meglepő módon Átrium-díjas) előadása filmből ihletődött, filmesen mesél, bár a mesemondás erősen akadozik. Kemény fiúk és lányok-asszonyok lövöldözős világa valahol Budapest elit és kevésbé épületes részeiben, nem egészen világos relációkkal a magyar-kínai rendőr-maffia tengelyen. A mese - kit kell üldözni és miért - zavaros, a szavakat is nehezen érti az ember, márpedig hirtelen ránk borul egy egész, körülményes történet. Az előadás ügyetlenül lavíroz a valóság és a szürreáliák világaiban, a kettő közötti bizonytalan mezsgyén pedig nem tud megteremteni valami önálló, egyszeri, fikciós világot. A pergő fordulatok, a kiváló, mégis eljátszani való anyag nélküli színészek, a számos helyszín a kétemeletes térben valamelyest viszi az ember tekintetét, bár az előadásnak nincs színházi stílusa, nyelvezete. Ez valami bohózati vérfürdő lehetne, ha volna hozzá ereje. Leírva talán jól mutathatott, újdonságértéke is lehetett, csak épp színházzá nemigen tudott válni. Csak néhány morzsa emlékezetes: a kiválóan, flegmán lövöldöző Börcsök, a pornót hidegen próbáló Stork, a hasisért mindent odaadó lágy Ötvös, a gyönyörű rúdtánc Szabó Emíliától, Rábától pedig egy sokat látott (más előadásokból áthozott, de most is életképes) nejlonzacskós keményfiú. És vigasztalásul néhány vicces, vetített panda.

Átrium Film-Színház

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.