Színház

Bodzsár Márk: W. úr üzen

  • Tompa Andrea
  • 2014. augusztus 3.

Színház

Nehéz jobb színészeket elképzelni egy első rendezéshez; ők - Börcsök Enikő, Rába Roland, Szabó Kimmel Tamás, Stork Natasa, Ötvös András és a kiválóan táncoló-éneklő Szabó Emília - szinte mindent képesek megsegíteni.

Bár azt nehéz elképzelni, hogy mi lett volna nélkülük; valószínűleg kibírhatatlan este. Így legalább a színészeket lehet nézegetni, poénjaikat várni (néha vannak), örülni egy-két megragadhatóbb pillanatnak, egy-egy karakternek (nyomokban felfedezhető, főleg Ötvösnél), netán jó szófordulatnak, gegnek (Szabó Kimmelnek, Storknak jut).

Bodzsár Márk TITÁNium-szemlés (és meglepő módon Átrium-díjas) előadása filmből ihletődött, filmesen mesél, bár a mesemondás erősen akadozik. Kemény fiúk és lányok-asszonyok lövöldözős világa valahol Budapest elit és kevésbé épületes részeiben, nem egészen világos relációkkal a magyar-kínai rendőr-maffia tengelyen. A mese - kit kell üldözni és miért - zavaros, a szavakat is nehezen érti az ember, márpedig hirtelen ránk borul egy egész, körülményes történet. Az előadás ügyetlenül lavíroz a valóság és a szürreáliák világaiban, a kettő közötti bizonytalan mezsgyén pedig nem tud megteremteni valami önálló, egyszeri, fikciós világot. A pergő fordulatok, a kiváló, mégis eljátszani való anyag nélküli színészek, a számos helyszín a kétemeletes térben valamelyest viszi az ember tekintetét, bár az előadásnak nincs színházi stílusa, nyelvezete. Ez valami bohózati vérfürdő lehetne, ha volna hozzá ereje. Leírva talán jól mutathatott, újdonságértéke is lehetett, csak épp színházzá nemigen tudott válni. Csak néhány morzsa emlékezetes: a kiválóan, flegmán lövöldöző Börcsök, a pornót hidegen próbáló Stork, a hasisért mindent odaadó lágy Ötvös, a gyönyörű rúdtánc Szabó Emíliától, Rábától pedig egy sokat látott (más előadásokból áthozott, de most is életképes) nejlonzacskós keményfiú. És vigasztalásul néhány vicces, vetített panda.

Átrium Film-Színház

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.