Zsinórpadlás – színházi melléklet

Bohém, díszsírhellyel

A 150 éve született Baumann Károly emléke

Színház

A magyar és egyszersmind a magyar nyelvű könnyű műfaj hős pionírja volt. Baumann Károlyról, a közkedvességű kupléénekesről közteret vagy művészeti díjat ugyan nem neveztek el, de szilvóriumot igen.

„A mi nyelvünk alkalmatos az imádságra, a legfönségesebb gondolatok s érzelmek kifejezésére, de esetlen s nehézkes a röpke huncutságok tolmácsolására”, állította a 19. század vége felé a humor ügyeiben is illetékes korabeli sajtónagyság, Ágai Adolf (Porzó), s hogy e vélemény akkortájt általánosan elfogadott volt, azt Nagy Endre visszaemlékezései is igazolják. Ő így idézte fel a pár évig még a századfordulót követően is egzisztáló közvélekedést: „A pajkos évődés a magyar nyelvben fejbetörő gorombasággá válik, a fűszeres pikantéria gyomorrontó disznósággá, a kétértelműség egyértelműséggé.”

Abban a kultúrhéroszi munkában, amely végül mégis diadalmasan tönkrecáfolta e nézetet és megteremtette a kisvártatva már világhódításra is képes magyar könnyű műfajokat (a vígjátéktól a bohózaton át a kupléig), az írók és komponisták mellett az előadóművészeknek is nagy és nemes szerep jutott. Rájuk várt ugyanis a feladat, hogy a német nyelvű szórakoztatáshoz szokott budapesti közönség elé kiállva elfogadtassák a magyar újdonságokat. Ilyen merész szellemű úttörő volt kiválólag az októberben 150. születési évfordulójához érkező Baumann Károly is, akinek az első, magyar nyelven előadott kuplé érdemét szokás tulajdonítani. S habár az ilyesféle elsőségek mindig roppant bizonytalanok, azért e dicsőség mégsem indokolatlanul tapadt a terézvárosi dalénekes nevéhez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.