Tánc

Bozsik Yvette Társulat: Antigoné

Színház

A társulat nem először dolgoz fel antik tragédiát, és nem először nyúl operához. Kíváncsian várakozom: mit lehet kezdeni a táncban a határozott motívumokkal, a nyers erővel és közismert történettel, ami az Antigoné? És mit Carl Orff operájával, amely a narrációt mégiscsak szövegszinten kínálja? Tud-e újat toldani ehhez Bozsik?

A válaszok sajnos nem mind pozitívak, s többnyire ezek is csak a második felvonásban kezdtek el derengeni. Akkor rajzolódott ki egyfajta ív, és állt össze valami az ógörög maszkokat felvonultató, egyiptomi reliefeket is idéző koreográfiából. Bátornak kellett volna lenni – a színházi álarcoknak helye lett volna az egész előadásban. Az értelmezés próbál hangsúlyokat kirakni: a halott fivér és Kreón befolyásának felcserélődése talán a legizgalmasabb; s így az igazi főszereplő a rossz döntéseihez is következetesen ragaszkodni akaró uralkodó, s az őt mindig kísérő elhunyt árnya lett. Antigoné és Iszméné kettősében is inkább utóbbi volt erőteljes, Antigoné figuráját egyedül az ítélet utáni öngyilkosságig vezető elzárás jelenete emelte meg.

Orff zenéje viszont nagyon is jól ült, ahogy a színpadképre sem lehet panasz. A tükröződő fényes táncfelület, a fényekkel való játék megteremtett egyfajta szürke-barna, archaikust idéző, ám időtlen pátoszt. A teret és a fényt, úgy tűnik, jobban tudták használni, mint a testet magát. A kar táncosainak összjátéka néhol zavaróan szétesett; a ritmustalan, egységet megbontó hibák sora szinte megdöbbentő volt. Ennél persze nagyobb baj, hogy a rendezés sokszor borzasztó kényelmesre sikeredett. Hosszú percek zajlottak mozdulat, történés nélkül, míg a színpadon állók várták, hogy az énekelt szöveg meséljen helyettük. Pedig valahogy azt képzelném, úgy kell ennek működni, hogy a tánc narrál – ha leveszem a szöveget, akkor is értsem: itt az Antigoné zajlik. Ehelyett szüntelenül hullott a temetést szimbolizáló könnyű, barna por.

Müpa, május 15.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.