Tánc

Bozsik Yvette Társulat: Antigoné

Színház

A társulat nem először dolgoz fel antik tragédiát, és nem először nyúl operához. Kíváncsian várakozom: mit lehet kezdeni a táncban a határozott motívumokkal, a nyers erővel és közismert történettel, ami az Antigoné? És mit Carl Orff operájával, amely a narrációt mégiscsak szövegszinten kínálja? Tud-e újat toldani ehhez Bozsik?

A válaszok sajnos nem mind pozitívak, s többnyire ezek is csak a második felvonásban kezdtek el derengeni. Akkor rajzolódott ki egyfajta ív, és állt össze valami az ógörög maszkokat felvonultató, egyiptomi reliefeket is idéző koreográfiából. Bátornak kellett volna lenni – a színházi álarcoknak helye lett volna az egész előadásban. Az értelmezés próbál hangsúlyokat kirakni: a halott fivér és Kreón befolyásának felcserélődése talán a legizgalmasabb; s így az igazi főszereplő a rossz döntéseihez is következetesen ragaszkodni akaró uralkodó, s az őt mindig kísérő elhunyt árnya lett. Antigoné és Iszméné kettősében is inkább utóbbi volt erőteljes, Antigoné figuráját egyedül az ítélet utáni öngyilkosságig vezető elzárás jelenete emelte meg.

Orff zenéje viszont nagyon is jól ült, ahogy a színpadképre sem lehet panasz. A tükröződő fényes táncfelület, a fényekkel való játék megteremtett egyfajta szürke-barna, archaikust idéző, ám időtlen pátoszt. A teret és a fényt, úgy tűnik, jobban tudták használni, mint a testet magát. A kar táncosainak összjátéka néhol zavaróan szétesett; a ritmustalan, egységet megbontó hibák sora szinte megdöbbentő volt. Ennél persze nagyobb baj, hogy a rendezés sokszor borzasztó kényelmesre sikeredett. Hosszú percek zajlottak mozdulat, történés nélkül, míg a színpadon állók várták, hogy az énekelt szöveg meséljen helyettük. Pedig valahogy azt képzelném, úgy kell ennek működni, hogy a tánc narrál – ha leveszem a szöveget, akkor is értsem: itt az Antigoné zajlik. Ehelyett szüntelenül hullott a temetést szimbolizáló könnyű, barna por.

Müpa, május 15.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.