rés a présen

„Bűnnek tartanám”

  • rés a présen
  • 2023. január 25.

Színház

O. Horváth Sára drámaíró, rendező

rés a présen: Marosvásárhelyi rendező szak után író lettél Budapesten. Simán ment?

O. Horváth Sára: Abban az évadban, amikor kimentem Vásárhelyre Bocsárdi László rendezőosztályába tanulni, már lett volna két munkám, egy írói és egy rendezői, de az egyetem miatt kértem egy kis időt az intézményektől. Két évvel később, harmadévben ezeket a meghívásokat teljesítettem, a rendezői munka, egy Jean Cocteau-darab, az alapszakos diplomamunkám lett. Két évvel később a mesterszakos rendezői vizsgám már egy saját fejlesztésű színházi sorozat három előadása volt a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Underground Termében. Szóval szépen lassan összeértek a szálak. Azóta dolgoztam rendezőként Debrecenben, Nyíregyházán és Veszprémben. Azt, hogy mikor és hol dolgozom, elsősorban a fogadó fél nyitottsága, kíváncsisága határozza meg.

rap: A Hitler ABBA-t énekel című darabodnak a Pinceszínházban tavaly év végén te lettél a rendezője. Mi ennek a története?

OHS: A Hitler… első verziója a Nyílt Fórum drámafejlesztő programjában alakult, de az akkori végeredményt nem tartottam érvényesnek, és közben lett is érdeklődés a darab iránt a Pinceszínház részéről, úgyhogy folytattam a szöveggel a munkát. Egy hónappal az olvasópróba előtt pedig újra átírtam a szöveget, mert sajnos egyeztetési okok miatt kiesett egy színész. Nem akarok mindenáron rendezni, a színházi alkotómunka érdekel, de közben egyrészt elkezdett hiányozni a rendezői nézőpont, másrészt az évek alatt kirajzolódott egy közösség körülöttem, akikkel szerettem volna, és majd szeretnék is együtt dolgozni.

rap: Kikkel készült az előadás?

OHS: Michac Gábor tervezte a jelmezeket, a zenét Szirtes Edina Mókus szerezte, a dramaturg Kiliti Krisztián volt. Mindhármukban maximálisan megbízom, mind ízlésben, mind minőségben, fél szavakból is megértjük egymást. A Pinceszínház egyik sajátossága, hogy nincs állandó társulat, ami a színészválasztás terén szabadságot ad, az egyeztetések terén pedig brutális logisztikát igényel. Hitlert Végh Péter játssza, akit Dobra Mara és Kakasy Dóra karakterei kísérnek. A jelen síkjában megjelenik az ABBA egyik tagja, akit Varga Klári alakít, Angela Merkelt pedig Herczeg Adrienn – a magyar Cate Blanchett – formálja meg. Január 28-án és február 4-én látható legközelebb a Pinceszínházban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.