rés a présen

„Bűnnek tartanám”

  • rés a présen
  • 2023. január 25.

Színház

O. Horváth Sára drámaíró, rendező

rés a présen: Marosvásárhelyi rendező szak után író lettél Budapesten. Simán ment?

O. Horváth Sára: Abban az évadban, amikor kimentem Vásárhelyre Bocsárdi László rendezőosztályába tanulni, már lett volna két munkám, egy írói és egy rendezői, de az egyetem miatt kértem egy kis időt az intézményektől. Két évvel később, harmadévben ezeket a meghívásokat teljesítettem, a rendezői munka, egy Jean Cocteau-darab, az alapszakos diplomamunkám lett. Két évvel később a mesterszakos rendezői vizsgám már egy saját fejlesztésű színházi sorozat három előadása volt a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Underground Termében. Szóval szépen lassan összeértek a szálak. Azóta dolgoztam rendezőként Debrecenben, Nyíregyházán és Veszprémben. Azt, hogy mikor és hol dolgozom, elsősorban a fogadó fél nyitottsága, kíváncsisága határozza meg.

rap: A Hitler ABBA-t énekel című darabodnak a Pinceszínházban tavaly év végén te lettél a rendezője. Mi ennek a története?

OHS: A Hitler… első verziója a Nyílt Fórum drámafejlesztő programjában alakult, de az akkori végeredményt nem tartottam érvényesnek, és közben lett is érdeklődés a darab iránt a Pinceszínház részéről, úgyhogy folytattam a szöveggel a munkát. Egy hónappal az olvasópróba előtt pedig újra átírtam a szöveget, mert sajnos egyeztetési okok miatt kiesett egy színész. Nem akarok mindenáron rendezni, a színházi alkotómunka érdekel, de közben egyrészt elkezdett hiányozni a rendezői nézőpont, másrészt az évek alatt kirajzolódott egy közösség körülöttem, akikkel szerettem volna, és majd szeretnék is együtt dolgozni.

rap: Kikkel készült az előadás?

OHS: Michac Gábor tervezte a jelmezeket, a zenét Szirtes Edina Mókus szerezte, a dramaturg Kiliti Krisztián volt. Mindhármukban maximálisan megbízom, mind ízlésben, mind minőségben, fél szavakból is megértjük egymást. A Pinceszínház egyik sajátossága, hogy nincs állandó társulat, ami a színészválasztás terén szabadságot ad, az egyeztetések terén pedig brutális logisztikát igényel. Hitlert Végh Péter játssza, akit Dobra Mara és Kakasy Dóra karakterei kísérnek. A jelen síkjában megjelenik az ABBA egyik tagja, akit Varga Klári alakít, Angela Merkelt pedig Herczeg Adrienn – a magyar Cate Blanchett – formálja meg. Január 28-án és február 4-én látható legközelebb a Pinceszínházban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.