Színház

Caryl Churchill: Földi paradicsom

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 17.

Színház

Kellemetlenül érzem magam a színházban, ha a közönség olyasmin nevet, ami nem vicces. Többször is megtörtént ez a KV Társulat előadásán, amelyben valóban akadnak bohózatba illő elemek – férfiak játszanak nőket és fordítva, a figurák félreérthetetlen helyzetekben kapják rajta egymást –, mégis remélem, a nézők inkább kínjukban röhögtek, mint őszintén. Caryl Churchill 1978-ban írt és Magyarországon először játszott darabja ugyanis az emberi nyomorúságok és társadalmi igazságtalanságok kompakt kis gyűjteménye, pergő ritmusú jeleneteiben a nő-, idegen- és öngyűlölet, a homofóbia, valamint a pedofília különféle alakzataival.

Arról se feledkezzünk el, hogy a királynő sem teheti zsebre, amit Churchilltől kapott. Az első felvonás valamely afrikai brit gyarmatra és a dicső viktoriánus időkbe kalauzol, a szerző pedig az uralkodásban fogalmazza meg az angol nemzeti identitás alapját: könyörtelen uralom a sötét bőrű barbárok felett, egymást elnyomó családtagok otthon, és persze önnön vágyaink, érzéseink elfojtása, nehogy véletlenül boldogok legyünk. Csakhogy a fekete szolgát fehér színész játssza (Jászberényi Gábor, hideglelősen), a háziasszonyt pedig borostás férfi (Szabó Zoltán), aki puszta megjelenésével paródiába fordítja a boldogtalan feleség képmutatását. A nő a házukba érkező felfedező nyakába vetné magát, aki viszont inkább a kamasz fiú nadrágjában turkálna.

A folytatásban aztán a hetvenes évek Londonjában osszák le újra a szerepeket a játszók, és kínlódjanak tovább szexuális vágyaikkal és identitásküzdelmeikkel a karakterek. Fájdalmas nézni ezt a sok félresiklott életet, Ördög Tamás rendezése pedig szűken méri a happy end ígéretét. Az egyszerű, de sokatmondó kelléktár éppen úgy krétakörös emlékeket idéz, mint Terhes Sándor önmarcangoló dühkitörései – minden együtt van egy elborzasztó és felvillanyozó előadáshoz.

Trafó, január 6.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.