Színház

Caryl Churchill: Földi paradicsom

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 17.

Színház

Kellemetlenül érzem magam a színházban, ha a közönség olyasmin nevet, ami nem vicces. Többször is megtörtént ez a KV Társulat előadásán, amelyben valóban akadnak bohózatba illő elemek – férfiak játszanak nőket és fordítva, a figurák félreérthetetlen helyzetekben kapják rajta egymást –, mégis remélem, a nézők inkább kínjukban röhögtek, mint őszintén. Caryl Churchill 1978-ban írt és Magyarországon először játszott darabja ugyanis az emberi nyomorúságok és társadalmi igazságtalanságok kompakt kis gyűjteménye, pergő ritmusú jeleneteiben a nő-, idegen- és öngyűlölet, a homofóbia, valamint a pedofília különféle alakzataival.

Arról se feledkezzünk el, hogy a királynő sem teheti zsebre, amit Churchilltől kapott. Az első felvonás valamely afrikai brit gyarmatra és a dicső viktoriánus időkbe kalauzol, a szerző pedig az uralkodásban fogalmazza meg az angol nemzeti identitás alapját: könyörtelen uralom a sötét bőrű barbárok felett, egymást elnyomó családtagok otthon, és persze önnön vágyaink, érzéseink elfojtása, nehogy véletlenül boldogok legyünk. Csakhogy a fekete szolgát fehér színész játssza (Jászberényi Gábor, hideglelősen), a háziasszonyt pedig borostás férfi (Szabó Zoltán), aki puszta megjelenésével paródiába fordítja a boldogtalan feleség képmutatását. A nő a házukba érkező felfedező nyakába vetné magát, aki viszont inkább a kamasz fiú nadrágjában turkálna.

A folytatásban aztán a hetvenes évek Londonjában osszák le újra a szerepeket a játszók, és kínlódjanak tovább szexuális vágyaikkal és identitásküzdelmeikkel a karakterek. Fájdalmas nézni ezt a sok félresiklott életet, Ördög Tamás rendezése pedig szűken méri a happy end ígéretét. Az egyszerű, de sokatmondó kelléktár éppen úgy krétakörös emlékeket idéz, mint Terhes Sándor önmarcangoló dühkitörései – minden együtt van egy elborzasztó és felvillanyozó előadáshoz.

Trafó, január 6.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.