Színház

Caryl Churchill: Földi paradicsom

  • Kránicz Bence
  • 2019. február 17.

Színház

Kellemetlenül érzem magam a színházban, ha a közönség olyasmin nevet, ami nem vicces. Többször is megtörtént ez a KV Társulat előadásán, amelyben valóban akadnak bohózatba illő elemek – férfiak játszanak nőket és fordítva, a figurák félreérthetetlen helyzetekben kapják rajta egymást –, mégis remélem, a nézők inkább kínjukban röhögtek, mint őszintén. Caryl Churchill 1978-ban írt és Magyarországon először játszott darabja ugyanis az emberi nyomorúságok és társadalmi igazságtalanságok kompakt kis gyűjteménye, pergő ritmusú jeleneteiben a nő-, idegen- és öngyűlölet, a homofóbia, valamint a pedofília különféle alakzataival.

Arról se feledkezzünk el, hogy a királynő sem teheti zsebre, amit Churchilltől kapott. Az első felvonás valamely afrikai brit gyarmatra és a dicső viktoriánus időkbe kalauzol, a szerző pedig az uralkodásban fogalmazza meg az angol nemzeti identitás alapját: könyörtelen uralom a sötét bőrű barbárok felett, egymást elnyomó családtagok otthon, és persze önnön vágyaink, érzéseink elfojtása, nehogy véletlenül boldogok legyünk. Csakhogy a fekete szolgát fehér színész játssza (Jászberényi Gábor, hideglelősen), a háziasszonyt pedig borostás férfi (Szabó Zoltán), aki puszta megjelenésével paródiába fordítja a boldogtalan feleség képmutatását. A nő a házukba érkező felfedező nyakába vetné magát, aki viszont inkább a kamasz fiú nadrágjában turkálna.

A folytatásban aztán a hetvenes évek Londonjában osszák le újra a szerepeket a játszók, és kínlódjanak tovább szexuális vágyaikkal és identitásküzdelmeikkel a karakterek. Fájdalmas nézni ezt a sok félresiklott életet, Ördög Tamás rendezése pedig szűken méri a happy end ígéretét. Az egyszerű, de sokatmondó kelléktár éppen úgy krétakörös emlékeket idéz, mint Terhes Sándor önmarcangoló dühkitörései – minden együtt van egy elborzasztó és felvillanyozó előadáshoz.

Trafó, január 6.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.