Színház

Dollár Papa Gyermekei: Closeness

Színház

Vakrandi egy idegennel? Egy találkozás, amely próbára teszi a személyiséget. Színházi kísérlet útján a Dollár Papa Gyermekei formáció – azaz Kiss-Végh Emőke és Ördög Tamás – némi furcsaságot talált ki a bánki fesztiválforgatagba. Nem szokás idegenekkel arról beszélgetni, hogy mitől félsz a világon a legjobban, mi a legszebb élményed, mire vagy a legbüszkébb, vagy történetesen mit gondolsz a majdani halálodról. Nem szoktak idegenek ilyen jellegű, bár elsőre egyszerűnek és némiképp kommersznek tűnő, végtére is nagyon intim kérdésekre válaszolni.

Ám ezúttal az ismeretlenségen és a nyitottságon volt a hangsúly. Harminchat, borítékba rejtett kérdéssel egy megadott találkahelyen összehoztak két ismeretlent, akik egy véletlenszerű sorsolásnak köszönhették nagyjából egyórás ta­lálkozásukat. A projektet inspiráló
Arthur Aron pszichológus kutatása egyébként – kissé naivan – azt feltételezi, hogy „a kérdések megválaszolását követően két idegen nagy valószínűséggel szerelembe eshet”. Ha szerelem nem is szövődik, van abban valami feltétel nélküli bizalom, mikor két idegen soha át nem gondolt, vagy egészen magától értetődő kérdésekről kezd el beszélgetni. A Dollár Papáékra egyébként is jellemző zsigeri közelségélmény során ezúttal te magad lehettél a főszereplő anélkül, hogy dokumentálta volna bárki is az őszinteségedet, ki kellett volna állnod a színpadra – és így tovább. Elsőre talán hiányzik a színházi élmény a beszélgetős projektből, de ha ki-ki átgondolja, mit is jelent számára a színház, még az is lehet, hogy ezek a beszélgetések is nyomokban színházat tartalmaznak. A megrendezett randevú komoly próbatétel, aminek a legdurvább része talán az, amikor négy percig kell egymás szemébe nézni; na, ilyet se nagyon szoktunk, lehetne többször, hosszan fixírozni egymást, ha nem is négy percig… Mert a hatás nem marad el – de az már egy másik történet.

Bánkitó Fesztivál, július 16.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.