Elveszünk a susnyásban

Sztalker Zsámbékon

  • Iványi Zsófia
  • 2012. augusztus 22.

Színház

A volt rakétabázis ideális helyszín Tarkovszkij sokat méltatott kvázi-sci-fijének újragondolásához. Az emberek elől elzárt Zóna, a csodák és a misztikum birodalma az orosz direktor filmjében is kábé úgy néz ki, mint a zsámbéki helyszín: fű, fa, virág mindenütt, az emberkéz alkotta járművek és használati tárgyak funkciójukat veszítve rothadnak szerteszét, az egykori lakóépületeket rég benőtte a gaz. És ezzel nagyjából a hasonlóság végére is értünk. Persze nem szeretnénk és nem is fogunk összehasonlítgató elemzést végezni; legalább olyan igazságtalan lenne, mint amilyen értelmetlen. De annyit azért megemlítenénk, hogy a filmváltozat mintha szólna is valamiről. Sztalker a boldogtalanokat és szerencsétleneket vezeti a legtitkosabb kívánságokat is teljesítő Szoba felé az önálló akarattal bíró Zónában, mögötte kóvályog a folyamatosan kötekedő Író és a titkos tervet szövő Professzor, de az ő flangálásuk csak váz, amire a film a mélyfilozófiai szőttest kifeszíti.

Jámbor József


Jámbor József

Fotó: Ilovszky Béla

Ezzel szemben az előadás különféle (és számos) sutaságai okán sem az elgondolkodtató tartalomból, sem a nyomasztó légkörből nem kapunk ízelítőt. Önmagában az, hogy a nézőket is bevonják a játékba (mint jobb sorsra vágyó boldogtalanokat és szerencsétleneket) és másfél órán keresztül vezetgetik őket a susnyásban, nem hozza el a hőn áhított misztikus légkört. Sőt. Nem túl okos megoldás például úgy mondatni dialógusokat a színészekkel, hogy közben egy kis ösvényen haladnak hegynek fel, mögöttük libasorban caplat a közönség, a többség hallótávolságon kívül, mindannyian erősen koncentrálva a göröngyös terepen történő haladásra. A bábszínházból ismerős interaktivitásra sarkalló technikák sem annyira nyerők, ha a nézők átlagéletkora 40 körül szóródik. Arról nem is beszélve, hogy nincs kitalálva, mi történik, ha valakiből hogy, hogy nem, előtör az önérzetes ötéves, és beleszól a cselekménybe. Pár másodperces kínos csend, majd folytatódik a Szoba felé vezető gyalogtúra, néhányan kuncognak – pedig az interaktivitásnak épp az volna az értelme, hogy a játszók érdemben reagálnak a nézőkre.

Vélhetően az se tett jót ennek a boldogtalan és szerencsétlen előadásnak, hogy Jámbor József a Rendező mellett még az Író szerepét is magára vállalta – és egyiket sem alakította túl meggyőzően. A séta kellemes volt, a hegyről nyíló panorámát többen megcsodálták.

Zsámbéki Színházi Bázis, augusztus 16.


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.