Elveszünk a susnyásban

Sztalker Zsámbékon

  • Iványi Zsófia
  • 2012. augusztus 22.

Színház

A volt rakétabázis ideális helyszín Tarkovszkij sokat méltatott kvázi-sci-fijének újragondolásához. Az emberek elől elzárt Zóna, a csodák és a misztikum birodalma az orosz direktor filmjében is kábé úgy néz ki, mint a zsámbéki helyszín: fű, fa, virág mindenütt, az emberkéz alkotta járművek és használati tárgyak funkciójukat veszítve rothadnak szerteszét, az egykori lakóépületeket rég benőtte a gaz. És ezzel nagyjából a hasonlóság végére is értünk. Persze nem szeretnénk és nem is fogunk összehasonlítgató elemzést végezni; legalább olyan igazságtalan lenne, mint amilyen értelmetlen. De annyit azért megemlítenénk, hogy a filmváltozat mintha szólna is valamiről. Sztalker a boldogtalanokat és szerencsétleneket vezeti a legtitkosabb kívánságokat is teljesítő Szoba felé az önálló akarattal bíró Zónában, mögötte kóvályog a folyamatosan kötekedő Író és a titkos tervet szövő Professzor, de az ő flangálásuk csak váz, amire a film a mélyfilozófiai szőttest kifeszíti.

Jámbor József


Jámbor József

Fotó: Ilovszky Béla

Ezzel szemben az előadás különféle (és számos) sutaságai okán sem az elgondolkodtató tartalomból, sem a nyomasztó légkörből nem kapunk ízelítőt. Önmagában az, hogy a nézőket is bevonják a játékba (mint jobb sorsra vágyó boldogtalanokat és szerencsétleneket) és másfél órán keresztül vezetgetik őket a susnyásban, nem hozza el a hőn áhított misztikus légkört. Sőt. Nem túl okos megoldás például úgy mondatni dialógusokat a színészekkel, hogy közben egy kis ösvényen haladnak hegynek fel, mögöttük libasorban caplat a közönség, a többség hallótávolságon kívül, mindannyian erősen koncentrálva a göröngyös terepen történő haladásra. A bábszínházból ismerős interaktivitásra sarkalló technikák sem annyira nyerők, ha a nézők átlagéletkora 40 körül szóródik. Arról nem is beszélve, hogy nincs kitalálva, mi történik, ha valakiből hogy, hogy nem, előtör az önérzetes ötéves, és beleszól a cselekménybe. Pár másodperces kínos csend, majd folytatódik a Szoba felé vezető gyalogtúra, néhányan kuncognak – pedig az interaktivitásnak épp az volna az értelme, hogy a játszók érdemben reagálnak a nézőkre.

Vélhetően az se tett jót ennek a boldogtalan és szerencsétlen előadásnak, hogy Jámbor József a Rendező mellett még az Író szerepét is magára vállalta – és egyiket sem alakította túl meggyőzően. A séta kellemes volt, a hegyről nyíló panorámát többen megcsodálták.

Zsámbéki Színházi Bázis, augusztus 16.


Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”