rés a présen

„Évával, Irénnel és Ágnessel”

  • rés a présen
  • 2024. március 26.

Színház

Börcsök Boglárka performer, koreográfus

rés a présen: Húsz éve nem élsz Magyarországon, és nem is gyakran jársz erre előadással, de most hirtelen több helyen is megjelensz, és hosszabb ideig leszel Budapesten.

Börcsök Boglárka: A mozdulat művészete című, Andreas Bolm filmrendezővel közösen 2020-ban készített dokumentumfilmemet már láthatta a magyar közönség a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon 2021-ben, de akkor személyesen nem voltam jelen. Most Fuchs Lívia tánctörténész Tánc-film-klubjában április 9-én 19.00-tól az Eötvös10-ben a vetítés után beszélgetés is lesz velem. Ez a film egy több­éves projekt középső fázisa.

rap: Miről szól a film?

BB: Három idős nőről – E. Kovács Éváról, Preisich Irénről és Roboz Ágnesről – szól a film, akik mozdulatművészek voltak a múlt század elejének Magyarországán. A mozdulatművészet akkor radikális műfajnak számított, és ők meg ritka felvilágosult nők voltak. 2015-ben kezdtem el interjúzni velük, akkor még nem is merült fel a film ötlete, csak azt gondoltam, mivel 90 és 101 év között voltak, hogy muszáj őket megörökíteni valahogyan. Ez volt a projekt első fázisa tulajdonképpen. A kutatás. Színpadra már nem vihettem őket, meg az is furcsa ötletnek tűnt, hogy én szerepeljek helyettük. Viszont muszáj volt láttatni, fizikálisan bevonni őket, és erre mégis a film tűnt a legalkalmasabb médiumnak.

rap: Mi érdekelt a legjobban a film készítésekor?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.