rés a présen

„Évával, Irénnel és Ágnessel”

  • rés a présen
  • 2024. március 26.

Színház

Börcsök Boglárka performer, koreográfus

rés a présen: Húsz éve nem élsz Magyarországon, és nem is gyakran jársz erre előadással, de most hirtelen több helyen is megjelensz, és hosszabb ideig leszel Budapesten.

Börcsök Boglárka: A mozdulat művészete című, Andreas Bolm filmrendezővel közösen 2020-ban készített dokumentumfilmemet már láthatta a magyar közönség a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon 2021-ben, de akkor személyesen nem voltam jelen. Most Fuchs Lívia tánctörténész Tánc-film-klubjában április 9-én 19.00-tól az Eötvös10-ben a vetítés után beszélgetés is lesz velem. Ez a film egy több­éves projekt középső fázisa.

rap: Miről szól a film?

BB: Három idős nőről – E. Kovács Éváról, Preisich Irénről és Roboz Ágnesről – szól a film, akik mozdulatművészek voltak a múlt század elejének Magyarországán. A mozdulatművészet akkor radikális műfajnak számított, és ők meg ritka felvilágosult nők voltak. 2015-ben kezdtem el interjúzni velük, akkor még nem is merült fel a film ötlete, csak azt gondoltam, mivel 90 és 101 év között voltak, hogy muszáj őket megörökíteni valahogyan. Ez volt a projekt első fázisa tulajdonképpen. A kutatás. Színpadra már nem vihettem őket, meg az is furcsa ötletnek tűnt, hogy én szerepeljek helyettük. Viszont muszáj volt láttatni, fizikálisan bevonni őket, és erre mégis a film tűnt a legalkalmasabb médiumnak.

rap: Mi érdekelt a legjobban a film készítésekor?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.