Tánc

Fehér Ferenc: Helló, Zombi!

  • Sisso
  • 2015. november 29.

Színház

Nincs koreográfus, aki a zombikból többet profitált volna. A magyar kortárs tánc Kaspar Hauserét először beválogatták a Magyarországon forgatott World War Z című film statisztái közé, ahol a legenda szerint a forgatási szünetekben meghökkentő mozgássorokkal szórakoztatta táncostársait. Akik aztán ráharaptak, és megszületett 2012-ben a Brothers című, zombitárgyú koreográfia. Azóta Fehér főleg külföldön dolgozott, de most hazatért, és egyben vissza a síri világhoz.
A zombiságot metaforaként használja, és amellett, hogy humoros mozgásjátékot, szinte börleszket koreografált, a tánc a napi rutin végtelen ürességéről, a gépiességről, a céltalanságról beszél. Néha nevetünk, máskor szorongunk – sosincs megkönnyebbülés. A profi műtop­rongyba öltözött figurák – Fehér Ferenc, Czap Gábor és Szitás Balázs
– turbó üzemmódban végzik rituális mozdulatsoraikat. Tekintetük sosem találkozik a közönségével, így fojtott, ám derűs a hangulat. Rövid ideig jelmez nélkül (csak a csontok) „járják” a darálót a végső egyen­lő­ség jegyében. A halál bálján nincsen párválasztás.

Fehér Ferenc táncosként zabolátlan, elemi lendülettel pörög, és képzetlenségével, utcatáncosi múltjából hozott erejével elkápráztatja a nézőt, ami a színpadi táncban zavarba ejtő. Közben a koreográfusként már önreflektív alkotó túlságosan is tiszteli a hagyományos táncszínpadi szabályokat (a fizikai határokat, a kezdés-befejezés szentségét, a kézzel bekapcsolós magnót, a montázsszerű zenei váltásokat), úgyhogy nem tudom eldönteni, mit akar. De lehet, hogy nem is akarom.

Szkéné, október 9.



Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.