Színház

Hamvas Béla: Karnevál – k2

Színház

Kilencórás színházat rendezni és nézni is őrültség, de jófajta őrület, ami alaposan kizökkent a hétköznapokból. Ritkán van ilyen alkalom, a k2 Színház általában két részben játssza Hamvas Béla zseniális, nagy formátumú és méltatlanul elhanyagolt regényéből, a Karneválból készült előadást, ami persze így is nagyfokú elköteleződést igényel, nézők és játszók részéről egyaránt.

Az ördögkatlanos – bohémabb, szénaillatúbb, a csillagos eget is magában foglaló – bemutató után a Karnevál a Benczúr Házba költözött, és immár szalonokban, dísztermekben, stukkós lépcsőházban játszódik, miközben Róth Miksa ólomüveg ablakain keresztül – eleinte – még átdereng a decemberi napfény. Ahogy a regény is rendkívül változatos formákat, stílusokat, műfajokat szintetizál, úgy az előadás is különféle színházi eszközökkel kísérletezik: az egyik felvonásban például kettéosztják a közönséget, pontosabban a néző dönti el, Észak avagy Dél felé indul a szereplőkkel – hiszen a regénybeli Bormester Mihály személyisége is egyszerűen „kettészakadt”.
A második felvonás groteszk családi vígjáték, amelyben férfiak játszszák a nőket és fordítva – ami nemcsak kevésbé bántalmazó a nőkkel szemben, hanem sokkal jobban rávilágít a nemi szerepek sajátosságaira, mint egy realisztikusabb játékmód. Az utolsó előtti felvonásban vacsorát is kapunk – pont akkor, amikor bombázáshoz, légópincéhez, éhségtől megvadult szereplőkhöz ér a történet. De még bagelt falatozva is átélhető a háború jelentősége (vagy jelentéktelensége) a mindenségben – igaz, eddigre már mindenki nagyon fáradt, és néhányszor már átélte a teljességet és megfejtette a világot. Az egyébként hosszadalmas és lassan hömpölygő, spirituális felvonásban néhány pillanatig én is éreztem, hogy mindent értek. Csak aztán persze elfelejtettem.

Benczúr Ház, 2019. december 27.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.