Színház

Hamvas Béla: Karnevál – k2

Színház

Kilencórás színházat rendezni és nézni is őrültség, de jófajta őrület, ami alaposan kizökkent a hétköznapokból. Ritkán van ilyen alkalom, a k2 Színház általában két részben játssza Hamvas Béla zseniális, nagy formátumú és méltatlanul elhanyagolt regényéből, a Karneválból készült előadást, ami persze így is nagyfokú elköteleződést igényel, nézők és játszók részéről egyaránt.

Az ördögkatlanos – bohémabb, szénaillatúbb, a csillagos eget is magában foglaló – bemutató után a Karnevál a Benczúr Házba költözött, és immár szalonokban, dísztermekben, stukkós lépcsőházban játszódik, miközben Róth Miksa ólomüveg ablakain keresztül – eleinte – még átdereng a decemberi napfény. Ahogy a regény is rendkívül változatos formákat, stílusokat, műfajokat szintetizál, úgy az előadás is különféle színházi eszközökkel kísérletezik: az egyik felvonásban például kettéosztják a közönséget, pontosabban a néző dönti el, Észak avagy Dél felé indul a szereplőkkel – hiszen a regénybeli Bormester Mihály személyisége is egyszerűen „kettészakadt”.
A második felvonás groteszk családi vígjáték, amelyben férfiak játszszák a nőket és fordítva – ami nemcsak kevésbé bántalmazó a nőkkel szemben, hanem sokkal jobban rávilágít a nemi szerepek sajátosságaira, mint egy realisztikusabb játékmód. Az utolsó előtti felvonásban vacsorát is kapunk – pont akkor, amikor bombázáshoz, légópincéhez, éhségtől megvadult szereplőkhöz ér a történet. De még bagelt falatozva is átélhető a háború jelentősége (vagy jelentéktelensége) a mindenségben – igaz, eddigre már mindenki nagyon fáradt, és néhányszor már átélte a teljességet és megfejtette a világot. Az egyébként hosszadalmas és lassan hömpölygő, spirituális felvonásban néhány pillanatig én is éreztem, hogy mindent értek. Csak aztán persze elfelejtettem.

Benczúr Ház, 2019. december 27.

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.