Kiállítás

Háromszázezer magas Cé

Színház

Arra a kérdésre, hogy ki a kedvenc magyar tenorunk a múlt századból, sokféle válasz adható, ám ha azt kérdeznék, hogy melyik 20. századi tenoristánk foglalja el a legjelentősebb helyet a kulturális emlékezetben, csupán egyetlen válasz lehet: Simándy József. Erről tett bizonyságot a tavalyi születési centenárium megemlékezéssorozata is, amely 2017-re, a művész halálának huszadik évfordulójára is áthúzódott. A Bajor Gizi Színészmúzeumban reprezentatív, multimediális és szinte már zavarba ejtően gazdag kiállítás mutatja be a kistarcsai Schulder József autószerelő útját a budapesti (majd a bécsi és a müncheni) operaházig. S persze számos nagy szerep meghódításáig, melyek sorában természetesen ki­emelt hely jut Bánknak, elvégre több nemzedék számára Simándy maga volt a Nagy­úr. Bánk áriáját, az utóbb legszemélyesebb magándalává lett Hazám, hazámot énekelte már az 1950-es Dalolva szép az élet című filmagitkában is, 1953-ban pedig az ő alakításában és az ő hangján nyerte vissza tenorformáját az Erkel-opera címszerepe, amelyet előtte vagy egy évtizeden át a bariton Palló Imre alakított. Ebből az 53-as esztendőből való az a fegyelmi határozat is, amelyet az Akadémiai Kiadó vezetője hozott meg, miután kiderült: a német szótár szerkesztőségében a női dolgozók munkaidőben és hivatali levélpapíron fogalmaztak rajongói levelet Simándynak. Merthogy Simándy nemcsak elmélyült művész volt, de a rajongás tárgya is, efelől semmi kétsége sem maradhat a kiállítás látogatóinak. Ahogy az a figyelemre méltó tény is fölismerhetővé válik, hogy Simándy József egész pályafutása során milyen fegyelmezetten és önérzettel viselte nem csupán a színpadi szerepeit, de a maga művészi életszerepét is. Autómosó csizmában és Bánk bán színpadi csizmájában ugyanaz az erős koncentrációjú művész maradt, aki számított – és okkal számíthatott – kora és utókora tiszteletére.

Bajor Gizi Színészmúzeum, látogatható március 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.