Kiállítás

Háromszázezer magas Cé

Színház

Arra a kérdésre, hogy ki a kedvenc magyar tenorunk a múlt századból, sokféle válasz adható, ám ha azt kérdeznék, hogy melyik 20. századi tenoristánk foglalja el a legjelentősebb helyet a kulturális emlékezetben, csupán egyetlen válasz lehet: Simándy József. Erről tett bizonyságot a tavalyi születési centenárium megemlékezéssorozata is, amely 2017-re, a művész halálának huszadik évfordulójára is áthúzódott. A Bajor Gizi Színészmúzeumban reprezentatív, multimediális és szinte már zavarba ejtően gazdag kiállítás mutatja be a kistarcsai Schulder József autószerelő útját a budapesti (majd a bécsi és a müncheni) operaházig. S persze számos nagy szerep meghódításáig, melyek sorában természetesen ki­emelt hely jut Bánknak, elvégre több nemzedék számára Simándy maga volt a Nagy­úr. Bánk áriáját, az utóbb legszemélyesebb magándalává lett Hazám, hazámot énekelte már az 1950-es Dalolva szép az élet című filmagitkában is, 1953-ban pedig az ő alakításában és az ő hangján nyerte vissza tenorformáját az Erkel-opera címszerepe, amelyet előtte vagy egy évtizeden át a bariton Palló Imre alakított. Ebből az 53-as esztendőből való az a fegyelmi határozat is, amelyet az Akadémiai Kiadó vezetője hozott meg, miután kiderült: a német szótár szerkesztőségében a női dolgozók munkaidőben és hivatali levélpapíron fogalmaztak rajongói levelet Simándynak. Merthogy Simándy nemcsak elmélyült művész volt, de a rajongás tárgya is, efelől semmi kétsége sem maradhat a kiállítás látogatóinak. Ahogy az a figyelemre méltó tény is fölismerhetővé válik, hogy Simándy József egész pályafutása során milyen fegyelmezetten és önérzettel viselte nem csupán a színpadi szerepeit, de a maga művészi életszerepét is. Autómosó csizmában és Bánk bán színpadi csizmájában ugyanaz az erős koncentrációjú művész maradt, aki számított – és okkal számíthatott – kora és utókora tiszteletére.

Bajor Gizi Színészmúzeum, látogatható március 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.