NAPOZÓ melléklet - rés a présen

„Hogy tovább élhessenek”

  • rés a présen
  • 2022. június 29.

Színház

Pócza Zoltán, a Szabadtéri Színházak Szövetségének elnöke, a Kőszegi Várszínház igazgatója

rés a présen: Június első hetében tartották a Szabadtéri Színházak Találkozóját a Városmajori Színpadon, a Szabadtéri Színházak Szövetségének szervezésében. Milyen szándék hozta létre ezt, és miért pont most?

Pócza Zoltán: A szövetséget 25 éve Gedeon József, a Gyulai Várszínház egykori igazgatója és Mátyás Irén, a Zsámbéki Nyári Színház akkori vezetője alapították – sajnos már egyikük sincs közöttünk –, és tulajdonképpen az ő álmuk valósult meg ezzel a fesztivállal. Régi ötlet volt, hogy utaztassuk a saját produkcióinkat, amelyek az adott játszóhelyen csak néhány előadást érnek meg egy-egy nyári szezonban, miközben sokkal több lehetőség van bennük. A Szabadtéri Színházak Találkozója csokorba gyűjtötte az előző év emblematikus előadásait, és a kulturális államtitkárság által támogatott rendezvény nagy siker lett. Nemcsak az volt a cél, hogy bemutassuk Budapesten ezeket az előadásokat, és összefoglalót adjuk a szabadtéri színházak munkájáról, hanem hogy a produkcióink tovább éljenek más befogadó helyeken, fesztiválokon.

rap: Lesz folytatás?

PZ: Jövőre a Veszprém–Balaton Európa Kulturális Fővárosa 2023 projekt keretében a tizennégy tagtársunk egyike, a Kultkikötő helyszínein szeretnénk megrendezni a találkozót. Az idén minden tagintézményünk eleve úgy készült, hogy olyan előadást is létrehozzon, amelyet jövőre utaztatni lehet. A szabadtéri helyszínek legnagyobb problémája, hogy a különböző technikai feltételek miatt nehéz kőszínházi eladásokat befogadniuk. De azt az előadást, amelyik a szentendrei városháza udvarára készül, a Kőszegi Várszínházban is lehet majd játszani, vagy fordítva.

rap: Az idei fesztivál előadásai közül láthatjuk még máshol is valamelyiket?

PZ: Például a Dunakanyar jön a Kőszegi Várszínházba. A Hamlear Kisvárdán szerepel, a Vera az Ördögkatlanon.

rap: A fesztiválon kívül mit tartasz még fontos célnak a szabadtéri színházak számára?

PZ: Nemcsak a minőségi tartalmi, hanem az igényes infrastrukturális fejlesztéseket is. Hogy a jól kiépített színpad és nézőtér mellett legyen például normális közönségforgalmi tér, büfé, mosdó is. Az előadó-művészeti többlettámogatásnak köszönhetően van is lehetőség a fejlesztésekre. Az utóbbi években a szervezet elnökeként javasoltam, hogy célzottan írjanak ki támogatásokat erre a célra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.