rés a présen

„Hogy tudjon mozdulatlanul is állni”

  • rés a présen
  • 2021. április 7.

Színház

Cserepes Gyula táncos-koreográfussal beszélgettünk.

rés a présen: A koreográfiáid táncosak, a szólóid avantgárd performance-ok. Mire vezethető vissza ez a kétarcúság?

Cserepes Gyula: A szlovén En-Knap társulatnál töltött évek alatt a koreográfusokon kívül több színházi rendezővel is dolgoztunk, tehát ért olyan hatás, kaptam olyan eszközkészletet, amely a performance, illetve az előadó-művészet felé sodort. Egyébként Fótra jártam, a népművészeti szakközépiskolába, néptánc szakra, aztán a Budapest Kortárstánc Főiskolára. Zentán születtem és a kisgyerekkoromat a Vajdaságban töltöttem, ahol inkább a naiv művészet hatott rám, meg a szobrászművész nagyapám, Csasznyi István művészete, aztán évekkel később, amikor már Magyarországon éltünk és kikerültem táncosként Szlovéniába, akkor találkoztam és kötődtem össze a jugoszláv avantgárddal. Tulajdonképpen akkor jöttem rá, hogy egy hiányzó posztjugo­szláv generációhoz tartozom.

rap: Mi foglalkoztat a legjobban a táncban?

CSGY: A ritmus – és ezalatt nem a néptáncos csapásolást értem – mint egy univerzális nyelv áll az érdeklődésem középpontjában. Nagy hatással van rám az Abramović-életmű. Foglalkoztatnak a megváltozott tudatállapotok, amihez eszköz a repetíció, mint például a Rave (2019) című előadásomban. A MU Színházban sikert aratott SELFY (2017) című, nézőket is bevonó előadásom strukturált improvizáció. Itt a közönséget résztvevőnek tekintem. Ez onnan jön, hogy nézőként én rosszul viselem, ha néznem kell a táncot, és nem csinálhatom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.