rés a présen

„Hogy tudjon mozdulatlanul is állni”

  • rés a présen
  • 2021. április 7.

Színház

Cserepes Gyula táncos-koreográfussal beszélgettünk.

rés a présen: A koreográfiáid táncosak, a szólóid avantgárd performance-ok. Mire vezethető vissza ez a kétarcúság?

Cserepes Gyula: A szlovén En-Knap társulatnál töltött évek alatt a koreográfusokon kívül több színházi rendezővel is dolgoztunk, tehát ért olyan hatás, kaptam olyan eszközkészletet, amely a performance, illetve az előadó-művészet felé sodort. Egyébként Fótra jártam, a népművészeti szakközépiskolába, néptánc szakra, aztán a Budapest Kortárstánc Főiskolára. Zentán születtem és a kisgyerekkoromat a Vajdaságban töltöttem, ahol inkább a naiv művészet hatott rám, meg a szobrászművész nagyapám, Csasznyi István művészete, aztán évekkel később, amikor már Magyarországon éltünk és kikerültem táncosként Szlovéniába, akkor találkoztam és kötődtem össze a jugoszláv avantgárddal. Tulajdonképpen akkor jöttem rá, hogy egy hiányzó posztjugo­szláv generációhoz tartozom.

rap: Mi foglalkoztat a legjobban a táncban?

CSGY: A ritmus – és ezalatt nem a néptáncos csapásolást értem – mint egy univerzális nyelv áll az érdeklődésem középpontjában. Nagy hatással van rám az Abramović-életmű. Foglalkoztatnak a megváltozott tudatállapotok, amihez eszköz a repetíció, mint például a Rave (2019) című előadásomban. A MU Színházban sikert aratott SELFY (2017) című, nézőket is bevonó előadásom strukturált improvizáció. Itt a közönséget résztvevőnek tekintem. Ez onnan jön, hogy nézőként én rosszul viselem, ha néznem kell a táncot, és nem csinálhatom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.