rés a présen

„Hogy tudjon mozdulatlanul is állni”

  • rés a présen
  • 2021. április 7.

Színház

Cserepes Gyula táncos-koreográfussal beszélgettünk.

rés a présen: A koreográfiáid táncosak, a szólóid avantgárd performance-ok. Mire vezethető vissza ez a kétarcúság?

Cserepes Gyula: A szlovén En-Knap társulatnál töltött évek alatt a koreográfusokon kívül több színházi rendezővel is dolgoztunk, tehát ért olyan hatás, kaptam olyan eszközkészletet, amely a performance, illetve az előadó-művészet felé sodort. Egyébként Fótra jártam, a népművészeti szakközépiskolába, néptánc szakra, aztán a Budapest Kortárstánc Főiskolára. Zentán születtem és a kisgyerekkoromat a Vajdaságban töltöttem, ahol inkább a naiv művészet hatott rám, meg a szobrászművész nagyapám, Csasznyi István művészete, aztán évekkel később, amikor már Magyarországon éltünk és kikerültem táncosként Szlovéniába, akkor találkoztam és kötődtem össze a jugoszláv avantgárddal. Tulajdonképpen akkor jöttem rá, hogy egy hiányzó posztjugo­szláv generációhoz tartozom.

rap: Mi foglalkoztat a legjobban a táncban?

CSGY: A ritmus – és ezalatt nem a néptáncos csapásolást értem – mint egy univerzális nyelv áll az érdeklődésem középpontjában. Nagy hatással van rám az Abramović-életmű. Foglalkoztatnak a megváltozott tudatállapotok, amihez eszköz a repetíció, mint például a Rave (2019) című előadásomban. A MU Színházban sikert aratott SELFY (2017) című, nézőket is bevonó előadásom strukturált improvizáció. Itt a közönséget résztvevőnek tekintem. Ez onnan jön, hogy nézőként én rosszul viselem, ha néznem kell a táncot, és nem csinálhatom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.