ZSINÓRPADLÁS

Idegen kéz

Galgóczi Erzsébet: Törvényen belül

Színház

Kezek vannak mindenhol a Narratíva Társulat legújabb, Szenteczki Zita rendezte előadásában. Vékony pálcákra ráhúzott, kissé vérfagyasztó mementóként, múzeumi tárgyként és bábként is funkcionáló kezek, melyek bizonyára számtalanszor emeltek szájakhoz olcsó cigit és konyakot. A valaha hozzájuk tartozó embereket nekünk kell elképzelni.

Szalánczki Éva keze például nem vasököl, és nem is kapálásban megkérgesedett tenyér: a fiatalon és tragikusan meghalt lány első generációs értelmiségi, nem megalkuvó újságíró az ötvenes övekben, és ha ez még nem elég, leszbikus is. Galgóczi Erzsébet – az előadás alapját képező, azonos című – regénye az ő megismerésére tett kísérlet története. A fiatal lány disszidálás közben robban fel egy világháborús aknán, amely a kezét is leszakítja. Ezt a kezet pillantja meg a határszakasz parancsnoka, Marosi János főhadnagy, akiről kiderül, jól ismerte az áldozatot, sőt szerelmes volt belé. Így aztán magánakcióba kezd: meg akarja ismerni Szalánczki tettének indítékait, de eközben persze az (is) izgatja, miért nem kaphatta meg a lányt soha (hiszen amúgy minden ujjára jut készséges nő).

A könyvben egyébként Évát agyonlövik a határőrök. Vagyis a kezek hangsúlyos jelenléte rendezői ötlet, ami vizuálisan is megjeleníti a másik megismerésének lehetetlenségét. Éva maga nem is jelenik meg az előadásban, értsd: a visszaemlékezésekben sincs jelen a testével, csak az elhangzó szavak (és a kezek) testesítik meg őt. Marosin (Hajduk Károly) kívül minden színész több szerepet játszik, Pető Kata például Éva szerelmét, Líviát és a besúgó Módra Magdát, Friedenthal Zoltán Lívia féltékeny férjét és Éva kollégáját, Terhes Sándor a főszerkesztőt és egy rendőrt, Kárpáti Pál egy nyomozót és egy másik rendőrt. Ők olykor el is játsszák az Évával kapcsolatos, felidézett történeket, és még az is közös bennük, hogy mindegyikük feje (és keze!) be van festve valamilyen színnel. Hogy miért, arra nem jöttem rá, csak a hatás felől van ötletem: a vöröslő, sárgálló, kéklő, fehérlő fejektől bábszerűvé válnak a színészek és szürreálissá a jelenlétük. Mintha ők is csak Marosi képzeletében léteznének.

Amikor Éva „beszél”, mert az ő levele vagy naplójegyzete kerül Marosi kezébe, akkor mindenki mondja a szöveget, egyesek fennhangon, érthetően, mások motyogva, szavakat, mondattöredékeket ismételve, lehajtott fejjel, mintha egy temetésen imádkoznának. Ezt a képet erősíti a színpad közepén levő díszletelem is (látvány: Jankó Mátyás), mely koporsóra emlékeztet, de ezenkívül kádra és a Kádár-kor oly jellegzetes és felejthetetlenül ronda beton virágtartóira is, melyekben szúrós bokor és szemét burjánzott (és sok helyen burjánzik a mai napig). Szenteczki egy másik rendezésében, az Örkény Színház Édes Annájában egyébként hasonlóan egy masszív tömb, egy asztal vált mozdíthatatlanságával markáns részévé a színpad ergonómiájának.

Érdekes és teljesen indokolt döntés, hogy Éva nem jelenik meg, mert így egyrészt a hiányával van jelen, és sokkal fájóbb az üresség, amit maga után hagy, másrészt a halála után már amúgy is csak konstrukcióként létezik, hiányos mozaikképként, melynek darabkáit önkényesen illeszti össze egy idegen kéz. Ám ez az oka annak is, hogy a narráció, a szövegmondás, a beszélő fejek felé billen az előadás, amely helyenként nagyon statikus és vontatott. A kezekkel való bábjáték izgalmas, de egészében véve kihasználatlannak és hangsúlytalannak tűnik. A másik nehézség, hogy Szalánczki „hiánya” és konstruáltsága – bennem például – megteremtette azt az elvárást, hogy egy másik alak kerüljön a középpontba (vagy úgy egyáltalán: legyen valaki a középpontban). Csakhogy Marosi nincs olyan súllyal jelen, csak tanú tud lenni, semmi más. Pedig az előadás mintha tenne egy tétova kísérletet arra, hogy felerősítse azt az értelmezést, hogy amikor valaki mást akarunk megismerni, valójában önmagunkra vagyunk kíváncsiak. Marosi az előadás végén egyedül marad, ül a koporsó-virágágyás szélén, és úgy beszélget az immár kintről felelgető szereplőkkel. Ekkor fejezi be azt a történetet is, amelyik a kulcs az Évával való kapcsolata, de leginkább az ő személyiségének megértéséhez. Ám az előzményekhez képest a levegőben lóg a befejezés.

Szenteczki számára alighanem a szöveg megjelenítése volt a legfontosabb, mert azt sem lehet állítani az előadásról, hogy elmenne bármilyen aktuálisan kiaknázható téma irányába. Igaz, így viszont izgalmas módon az ugrik ki, ami azóta, a regény cselekményének (1959) és a megjelenésének (1980) ideje óta változatlan: a magyar értelmiség felelőssége, tehetetlensége, hallgatólagos beleegyezése, együttműködése abban a helyzetben, ami kialakult, és amiben az, aki megalkuvásra képtelen, csak számkivetett és élhetetlen lehet.

Radnóti Tesla Labor, február 5.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.