Online színház

Itt járt Greta

Gimesi Dóra: Emma csöndje

Színház

Autizmus és klímaválság: két igen aktuális, a kisgyerekek életét is erősen érintő témát dolgoz fel a Kolibri Színház előadása. A nagy vállalást az alkotók és az előadók kis döccenőkkel teljesítik.

Valószínűleg sokkal jobban hatott volna rám az előadás, ha ott ülhettem volna a nézőtéren. A történet ugyanis egy nagy akváriumban játszódik, amely néha tengerbio­lógiai kutatóközpont, máskor iskola, de leginkább a főszereplő kisiskolás lány, Emma lelke. Ezt onnan tudjuk, hogy elmondja: a világ szerinte egy akvárium, ő pedig egy kis tengeri uborka az alján. A tengeri uborka pedig nem zavar senkit, szinte láthatatlan. De miért akar egy kisiskolás láthatatlanná válni?

Bár Emmával a szülei teljesen átlagos módon viselkednek, az iskolai közösségben egy­értelművé válik számunkra, hogy ő más, mint a többiek. Az előadás – és főképp Gimesi Dóra drámaszövege – csak igen finoman utal arra, hogy Emmának valószínűleg autizmus spektrumzavara van. Nem bírja elviselni a zajt és az osztálytársai állandó ordibálását. Ezenkívül (vagy épp ezért) nehezen létesít kapcsolatokat, a többiek kiközösítik, piszkálják. Mígnem egy szép napon az iskolapszichológus választási lehetőséget ajánl neki: nem kell iskolába járnia, ha nem szeretne. Ha a tengerbiológus szülők miatt még nem is volt teljesen egyértelmű, innen már pontosan lehet tudni, hogy ez a történet bizony nem Magyarországon játszódik, a magyar iskolarendszer ugyanis véletlenül sem szokta hagyni, hogy a gyerekek fontos kérdésekről hozzanak döntéseket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.