Jordán Adél: „Már kimondhatom: felnőttem”

Színház

A Bagoly és Cica rendezője, Pelsőczy Réka szerint olyan kisugárzása van, hogy más országokban filmipart építenének rá.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: A Bagoly és Cica Dorisával először lépsz ki anyaszínházadból, a Katonából. Intimebb hozzáállást követel meg egy kétszereplős párkapcsolati darab?

Jordán Adél: A Katonában legalább olyan intim, személyes hozzáállással próbálunk, mint ebben az Orlai-produkcióban. Nagy koncentrációt igényel, hogy végig a színpadon vagyunk Szabó Kimmel Tamással. Ezért csak az működik, ami kettőnk között működik. Ilyen szempontból ez egy nagy találkozás.

magyarnarancs.hu: Dorisként többet megmutathatsz magadból, a szélsőségeidből?

JA: Mindenképpen magamból tudok fogalmazni. Nagyon jókor talált meg ez a szerep egyrészt az életkorom miatt, másrészt azért, mert amit eddig megtanultam a szakmáról, azt itt jól tudom összpontosítani.

magyarnarancs.hu: Hatott rád Barbra Streisand alakítása a Bagoly és cicababában?

JA: Nem néztem meg a filmet, csak egy kis jelenetet láttam belőle, amiből végül láthatatlanul bekúszott valami az alakításomba. Réka a hetvenes évekbe helyezte az előadást, találó jelmezekkel, díszlettel. (A Bagoly és Cica kritikáját holnapi lapszámunkban olvashatják, interjúnkat a rendezővel, Pelsőczy Rékával pedig itt.)

magyarnarancs.hu: Mondhatni burokban születtél, látszólag sima út vezetett a főiskolától rövid vidéki kitérővel a Katonáig. Hogy érzed, hol tartasz a harmincas éveid elején?

JA: Most már kimondhatom: felnőttem, és ez a gyereknek is köszönhető. Egyszer léptem ki a burokból, amikor szültem, és otthon maradtam a fiammal. Közhely, mégis igaz: ha gyereked születik, onnantól kezdve már nem te leszel magadnak a legfontosabb. Eljött a részemről egyfajta lazaság, mert már van egy nagyon fontos része az életemnek, ami nem a színház. Az arányok kicsit máshová csúsztak, és azt érzem, hogy könnyedebben működnek a dolgok a nem akarástól.

magyarnarancs.hu: Úgy érted, valaha akarnok voltál?

JA: Talán hebrencsebb. Finomodtam, lazultam. Régebben mindent túldolgoztam, eggyel többet csináltam a kelleténél. Ma már jobban tudok visszavenni magamból. És nem esem kétségbe, ha rosszul próbálok, ha nem sikerül valami rögtön. Jobban tudok koncentrálni, beosztani az energiáimat, az időmet. És jobban tudok figyelni a külvilágra. Kevésbé vagyok türelmetlen, harsány. Korábban be nem állt a szám társaságban. Most élvezem, ha csendben vagyok, és figyelek egy másik emberre.

magyarnarancs.hu: Sok belső küzdelemmel járt, hogy két erős művészegyéniség gyermekeként megtaláld önmagad?

JA: Egyáltalán nem. Elég szerencsés vagyok ebből a szempontból. A jó istennek köszönhetem azt a tulajdonságomat, hogy a szüleim nem lebegnek a fejem felett. Más színész kollégák örülnek, hogy végre kinőtték a szüleiket, végre önmaguk lehetnek. A kezdetektől a saját utamat járhattam. Vélhetően ez annak is köszönhető, hogy apukám egyik színházában sem játszottam, anyukámmal se nagyon dolgoztam együtt pár filmjelenetet leszámítva. A főiskolai felvételin bizonyára voltak olyanok, akik nem tudtak elvonatkoztatni attól, hogy kik a szüleim.

magyarnarancs.hu: A Máté-osztály tagjaiként évről évre családállítás-szerű produkciót készítetek Zsámbékon.

JA: Idén már a nyolcadik alkalommal. Rám még nem került sor, de akikkel már megtörtént ez az élveboncolás, rá tudtak látni az életükre, a személyiségükre, ami pozitív változást hozott.

magyarnarancs.hu: Amúgy sem áll messze tőled a pszichológia és az ezotéria.

JA: Nem tudom, hogy ezotéria vagy sem, de mostanában érdekel, hogyan tudok minél jobban lenni, elengedni olyan személyiségjegyeket, tulajdonságokat, amiket nem szeretek magamban. Tulajdonképpen harmóniára törekszem. Persze nem fanatikusan csinálom.

magyarnarancs.hu: Karakterszerepeket leszámítva a film még nem találd rád igazán. Fájlalod?

JA: A Hajnal Tímeában nagyobb szerepem volt, jólesett kipróbálni, hogy tudok-e filmben gondolkodni. Nekem az derült ki, hogy tudok. Nincs bennem sem csalódottság, sem túlzott vágyakozás. Általában amire tisztán vágytam eddig, irigység, féltékenység nélkül, az mindig elért.

magyarnarancs.hu: Szerepekre is igaz ez?

JA: Meg helyzetekre. Nagyon szerettem volna a Katona József Színházban játszani. Egyszer megnéztem az Ivanovot, aztán beültem egy Ascher-megbeszélésre. Ahogy hallgattam őt, azt éreztem, istenem, ha nekem mondana ilyeneket, olyan szívesen venném. Utána odakerültem, és megkaptam Szása szerepét az Ivanovban, ami fordulópont volt a pályámon.

magyarnarancs.hu: Marie-t játszol Keresztes Tamás Woyczekje mellett, aki civilben is a párod. Ambicionáljátok a közös munkát?

JA: Úgy gondoljuk, hogy bőven elég nekünk otthon találkozni, nem kell a színpadon is. Szerintem kell egy színésznek, hogy más energiákkal is találkozzon, más rezgésű emberekkel, mint a saját párja. Kértük is a Katonában, hogy ne nagyon játsszunk együtt.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.