rés a présen

„Kemény, direkt, társadalmilag angazsált”

Gyarmati Kata dramaturg

  • rés a présen
  • 2020. január 12.

Színház

Nagy szakmai álma, hogy a Stúdió K Színház a nemzetközi színházi vérkeringés része legyen, és hogy nyitott szellemi műhelyként működjön ezután is.

rés a présen: Hogy a Stúdió K teljes állású igazgatója lettél, megszűnt a járkálás Szabadka és Budapest között?

Gyarmati Kata: Augusztus óta csak a Stúdió K-ban dolgozom, de a 2018/2019-es évad valóban az ingázásról szólt. Dupla energiabefektetéssel, a legjobb szándékkal, rengeteg szervezéssel és segítséggel, hatalmas munkával sikerült elérni, hogy se itt, se ott nem voltam jelen teljesértékűen. Ez a korszak lezárult, jelenleg csak erre a színházra koncentrálok.

rap: Ha innen visszatekintesz, mi minden van mögötted?

GYK: Nagyon múlik az idő, mert lassan húsz év aktív színházi munka van mögöttem. Az egész úgy kezdődött, hogy az egyetem utolsó évében a szakmai gyakorlatot az Újvidéki Színházban töltöttem, és annak letelte után felvettek dramaturgnak, így abban a színházban maradtam négy évig. Aztán jött néhány budapesti év, az akkori Bárka Színházban dolgoztam dramaturgként, meg a Stúdió K Színházban mindenesként. Innen ismét visszakerültem Újvidékre.

Gyarmati Kata - Stúdió K

Gyarmati Kata - Stúdió K

Fotó: Kovács Attila

 

Az Újvidéki Színház dramaturgja, művészeti vezetője, megbízott igazgatója voltam, majd a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának vezetője. Látszólag kanyargósan kerültem ide, ugyanakkor mégis úgy érzem, egyenesen, mert ebben az életszakaszban ide kellett, hogy vezessen az utam. Szerencsésnek mondhatom magam, mert sok színházban dolgozhattam, remek rendezőket és társulatokat ismerhettem meg, és csodálatos irodalmi műveken kísérletezhettem eddig is, és csak remélni tudom, hogy ez így is fog maradni.

rap: A magyar kortárs és a posztjugó színház között vannak különbségek. Hogyan hat egyik a másikra a munkáidban?

GYK: Biztos hatnak egymásra, talán már észre sem veszem, hogyan. Az ex-Yu színházi életének vannak Európa-hírű fenegyerekei. Olyan kemény, direkt, társadalmilag angazsált előadások, szerzői projektek születtek a régióban, amelyek kifejezetten hatottak a gondolkodásomra. A magyar kortárs színházban is valahol ezt keresem. Úgy formanyelvében, mint tartalmában a mára reflektáló problémákat feldolgozó színház áll hozzám közel, saját munkáimban is ezt a megközelítést igyekszem követni.

rap: A Stúdió K-ban mi a koncepciód lényege?

GYK: Nagy szakmai álmom, hogy a Stúdió K Színház a nemzetközi színházi vérkeringés része legyen, és hogy nyitott szellemi műhelyként működjön ezután is. Magyarországi alkotókon kívül időről időre más nemzetiségű művészekkel is szeretnénk együtt dolgozni, s olyan koprodukciókat létrehozni, amelyek országokon átívelő színházi eseményekként tudnak hatni saját környezetükben és máshol is.

rap: Milyen munkáid vannak most repertoáron?

GYK: A Stúdió K Színházban jelenleg két olyan előadás van repertoáron, melynek én voltam a dramaturgja, az egyik az Urbán András rendezte Sacra Hungarica, a másik pedig a horvátországi alkotókkal közös munkánk, A város emlékezete, Edvin Liverić rendezésében. És van még egy számomra nagyon kedves: A rettentő görög vitéz, túl a kétszázadik előadáson, nem fáradva, töretlen lendülettel hat, Fodor Tamás rendezésében. Én voltam annak idején a rendezőasszisztens. Ez az antik mesejáték 11 éve van műsoron. Jelenleg Szabadkán, Kassán, Sepsiszentgyörgyön, Belgrádban vannak még munkáim repertoáron.

rap: Mi a színház következő évadának terve és mik a sajátjaid?

GYK: A következő évad még egyeztetés alatt van. Fiatal – tágan értelmezendő ez a kategória – alkotókat, alkotópárokat szeretnék merész vállalkozásokra felkérni, regényadaptációkra, saját darabokra és hasonlókra, remélem, össze is jönnek a tervek. A Stúdió K-ban egy adaptációt készítek a következő évadban, egy montenegrói rendezővel közösen. Ami a saját dramaturgiai munkákat illeti, januártól Kassán és Podgoricán fogok dolgozni, már csak az ingázást kell megint megoldani. A hosszabb távú tervek még folyamatban.

rap: Mi a legklasszabb a dramaturgi munkában és mi a szívás?

GYK: Az, hogy más írta csodálatos anyagokkal, művekkel lehet dolgozni, és ez a szívás is benne.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.