Színház

Nem bújhatunk el a sötétben

Kurázsi és gyerekei – Narratíva Társulat

Színház

Strukturális szempontból egészen egyedi, izgalmas és ígéretes képződmény a Narratíva Társulat. Első komoly bemutatójuk alapján viszont arra lehet következtetni, hogy az indulást, a biztos alapokat nem a felforgató esztétikai törekvésekben látják: a Kurázsi és gyerekei egy független társulat korrekt előadása gyönyörű pillanatokkal.

Igaz, a Narratíva törekvései között az is szerepel, hogy a munkafolyamatnak ne legyen vége a premierrel: minimum félévente egy egyhetes próbafolyamat során szeretnék teljesen szétszedni és újra összerakni a már bemutatott előadásokat (vagyis ebből a szempontból úgy lenne igazságos, ha a kritikus is újrázna).

A struktúrát felülíró szándék az is, hogy a tagok hierarchiamentesebb színházat akarnak csinálni. Mivel az alapítók – Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel, Pass Andrea, Szenteczki Zita – maguk is rendezők, a cél aligha a rendezői színház kereteinek elhagyása, hanem inkább az alkotáshoz, az energiák összeadódásához kedvezőbb, demokratikusabb légkör megteremtése. A Bánkitó Fesztiválon már kipróbálták ezt a módszert, akkor legelső közös előadásukat igazi csapatmunkával hozták létre a néhány napos próbafolyamat során. A Mítosz manufaktúra már csak azért is különleges produkciónak számított, mert a közönség hozzájárulására is feltétlenül szükség volt a megvalósulásához: ugyanis a nézők világították meg a „színpadi”, vagyis kinn a szabadban játszódó eseményeket az erre a célra kapott zseblámpák fényével.

A Kurázsi és gyerekei kevésbé mostoha (vagy inspiráló, nézőpont kérdése) körülmények között valósult meg a Radnóti Színház új játszóhelyén, a Tesla Laborban. (Megjegyzem, a Radnóti nyitottsága és segítőkészsége is egyedülálló. Bár a szakma folyton hangsúlyozza, hogy mennyire fontos, előremutató és a kőszínházakat is átformáló folyamatok zajlanak a független műhelyekben, eddig elenyésző példáját láthattuk annak, hogy a kőszínházak bármilyen módon segítenék az időről időre nehéz helyzetbe kerülő függetleneket. A Radnóti a saját produkciói mellett független társulatok sikeres előadásainak fogja átengedni a Labort.)

A színpadot (Schnábel Zita munkája) négy oldalról üljük körbe, s végig fenn van a nézőtéri fény – ennyiben bevonódunk az előadásba: nem bújhatunk el a sötétben. Középen kibelezett zongora, amely egy szintetizátort és egyéb kellékeket rejt. Egyben ez Kurázsi kocsija is, amelyet a családtagok a ráerősített hámokba bújva vonszolnak – nem előre, hanem körbe-körbe: a haladás legfeljebb érzékcsalódás. Szép, hogy láthatóan valódi erőfeszítés kell a kordé megmozdításához: erősen megvetett lábak, bőrbakancstalpak nyikorgása.

Kegyetlen, kietlen, sivár világot ábrázol Kovács D. Dániel előadása. A jelmezek (Pattantyus Dóra) praktikusak, szürkék és barnák. Minden, ami örömet okoz vagy érték, napsárgán villan elő ebben a színtelen tájban: kis, sárga szelvény a pénz, a zsoldpénztár, és sárga Yvette vágyott, „piros” cipője is. Sárga, mint a tápláló eledel: a nyershússzagot árasztó, igazi kakasnak a bőre, melyet Kurázsi (Pető Kata) nekiáll késsel felszabdalni. A szöveg nem fárad azzal, hogy megértesse velünk a történelmi hátteret, nem tudjuk, ki a két fél, kinek kedvez a hadiszerencse: a háború olyan léthelyzetként fontos, amelyben állandó a küzdelem a túlélésért (ilyen szempontból analóg a függetlenek sorsával), amelyben nincsenek jó döntések, és az egyéni érdekek érvényesítésének katasztrofális következménye van.

Ehhez a kietlenséghez jól illik a színészek szikár, keresetlen játékstílusa, amelyet – különösen a főszereplő Pető Kata esetében – valamiféle belső szilárdság jellemez, s amelybe így bőven belefér a szövegtévesztés és a közönséggel va­ló incselkedés. (És a színész­óriás, Lázár Kati felbukkanása is.) Ez a közvetlenség, természetesség – vagy ha úgy tetszik, a túltolt rendezői rafinéria hiánya – egyszerűségükben is jól funkcionáló, a szöveg rétegzettségét feltáró jeleneteket eredményez, amit annak ellenére össze tudok kapcsolni a társulat törekvéseivel, hogy nem ezt az előadást képzelem a vidéken tájoló kamionjuk platójára. (Ez a fajta nyitás ebben a formában szerepel a Narratíva hosszú távú tervei között.)

Egy ponton annak is nagyon drukkoltam, hogy az összefogás az előadásban is megvalósulhasson a nézők és a játszók között. (Vigyázat, spoiler következik!) Brecht drámájában a néma Kattrin dobolással ébreszti fel, s ezáltal menti meg a várost. A Narratíva előadásában Piti Emőke felmászik egy létrára, és először artikulálatlanul, de aztán egyre tisztábban kezdi énekelni az Ég a város... című dalt. Kurázsi elhalt gyermekei, akik egy parasztgazda teheneiként tértek vissza a színpadra, csatlakoznak hozzá, majd a közönség felé fordulva körbejárnak. Egyre erőteljesebb az elviselhetetlenül egyszerű és tiszta énekszó. Úgy képzelem, az alkotók azt szerették volna, hogy egy idő után a közönség is bekapcsolódjon. Talán egyszerűen azért maradt el a csoda, mert kánonban kellett volna énekelni. Vagy az előadás nem volt ehhez elég, nem tudom. De a pillanatban rejlő lehetőség így is szép volt – talán legközelebb… Drukkolok nekik.

Tesla Labor, november 20.

 

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.