ZSIBONGÓ melléklet - rés a présen

Kötelező kiruccanni

Botos Éva színésznő

  • rés a présen
  • 2017. április 23.

Színház

rés a présen: Frissen mutattátok be az Április Párizsban című előadást a Mozsár Műhelyben. Mennyire talált be neked Bet szerepe?

Botos Éva: A darab egy házaspárról szól, akik a szürke hétköznapokban már nagyon nehezen tudják egymást elviselni, nem tudnak egymásra figyelni, megújulni. Egy nyereményút kapcsán ez megváltozik, és az életük is felbolydul. Bár én is házasságban élek, de ez a sztori nem az én sztorim! Viszont vannak olyan barátságaim, munkahelyi kapcsolataim, melyekre ugyanígy ráférne a megújulás.

rap: Milyen csapattal dolgoztatok, hogyan telt a próbafolyamat?

BÉ: A rendező nem más, mint a férjem, Horgas Ádám. A partnerem Szirtes Balázs, akivel a Színház- és Filmművészeti Egyetemen nagyon jóban voltunk, és azóta is tartjuk a kapcsolatot, pedig 19 év telt el az iskola befejezése óta. A próbafolyamat nagyon feszes volt, rengeteget dolgoztunk, Balázzsal külön is tanultunk, az is felvetődött, hogy költözzünk össze erre az egy hónapra, mert akkor bármikor tudunk szövegezni. Rengeteget nevettünk a próbafolyamat alatt.

rap: Milyen játszóhelynek találod a Mozsár Műhelyt?

BÉ: Eddig két előadás volt itt teljes telt házzal, ami fantasztikus élmény volt. Remélem, ez mindig így lesz, és töretlen lesz ez a hangulat. Nagyon kedves és figyelmes csapat vett körül minket a próba ottani időszakában!

rap: Mikor lesz látható a darab még az évadban?

BÉ: A Mozsár Műhely havonta egy előadást biztosít, és talán el tudunk jutni vidékre is, nagyon boldogan mennénk az ország bármely területére! Szerintem mindenhol örömmel látnának egy ilyen történetet, ami mindenkinek ismerős, mindenkit felvidít, tanulságos és nagyon jó szórakozás.

rap: A zenéléssel, énekléssel vannak-e aktuális terveid?

BÉ: Nekem az éneklés nagyon fontos. Volt egy formációnk Horgas Ádámmal ShakuEcho néven, énekeltem Horgas Eszter Szeretni bolondulásig című lemezén, és a Centrál Színházban évekig ment a Hét boszorka című zenés előadás. Most az Edith és Marlene előadásunkban Piaf dalait éneklem, de vannak további terveim is.

rap: Hova jársz szórakozni, ha megteheted?

BÉ: Mostanában nagyon szívesen megyek színházba, főleg alternatív előadásokra. Ez nagyon kikapcsol, feltölt, inspirál. A kisfiam születése után évekig nem mentem sehova, hiszen ha nem játszottam, nem volt kérdés, hogy otthon maradok vele. Most már nagyobbacska, így könnyebb az életem. De szívesen megyek el a barátaimmal esténként valahova, illetve, ahogy azt az Április Párizsban című előadásban is megmutatjuk, kötelező kiruccanni a férjünkkel, feleségünkkel évente.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.