ZSIBONGÓ melléklet - rés a présen

Kötelező kiruccanni

Botos Éva színésznő

  • rés a présen
  • 2017. április 23.

Színház

rés a présen: Frissen mutattátok be az Április Párizsban című előadást a Mozsár Műhelyben. Mennyire talált be neked Bet szerepe?

Botos Éva: A darab egy házaspárról szól, akik a szürke hétköznapokban már nagyon nehezen tudják egymást elviselni, nem tudnak egymásra figyelni, megújulni. Egy nyereményút kapcsán ez megváltozik, és az életük is felbolydul. Bár én is házasságban élek, de ez a sztori nem az én sztorim! Viszont vannak olyan barátságaim, munkahelyi kapcsolataim, melyekre ugyanígy ráférne a megújulás.

rap: Milyen csapattal dolgoztatok, hogyan telt a próbafolyamat?

BÉ: A rendező nem más, mint a férjem, Horgas Ádám. A partnerem Szirtes Balázs, akivel a Színház- és Filmművészeti Egyetemen nagyon jóban voltunk, és azóta is tartjuk a kapcsolatot, pedig 19 év telt el az iskola befejezése óta. A próbafolyamat nagyon feszes volt, rengeteget dolgoztunk, Balázzsal külön is tanultunk, az is felvetődött, hogy költözzünk össze erre az egy hónapra, mert akkor bármikor tudunk szövegezni. Rengeteget nevettünk a próbafolyamat alatt.

rap: Milyen játszóhelynek találod a Mozsár Műhelyt?

BÉ: Eddig két előadás volt itt teljes telt házzal, ami fantasztikus élmény volt. Remélem, ez mindig így lesz, és töretlen lesz ez a hangulat. Nagyon kedves és figyelmes csapat vett körül minket a próba ottani időszakában!

rap: Mikor lesz látható a darab még az évadban?

BÉ: A Mozsár Műhely havonta egy előadást biztosít, és talán el tudunk jutni vidékre is, nagyon boldogan mennénk az ország bármely területére! Szerintem mindenhol örömmel látnának egy ilyen történetet, ami mindenkinek ismerős, mindenkit felvidít, tanulságos és nagyon jó szórakozás.

rap: A zenéléssel, énekléssel vannak-e aktuális terveid?

BÉ: Nekem az éneklés nagyon fontos. Volt egy formációnk Horgas Ádámmal ShakuEcho néven, énekeltem Horgas Eszter Szeretni bolondulásig című lemezén, és a Centrál Színházban évekig ment a Hét boszorka című zenés előadás. Most az Edith és Marlene előadásunkban Piaf dalait éneklem, de vannak további terveim is.

rap: Hova jársz szórakozni, ha megteheted?

BÉ: Mostanában nagyon szívesen megyek színházba, főleg alternatív előadásokra. Ez nagyon kikapcsol, feltölt, inspirál. A kisfiam születése után évekig nem mentem sehova, hiszen ha nem játszottam, nem volt kérdés, hogy otthon maradok vele. Most már nagyobbacska, így könnyebb az életem. De szívesen megyek el a barátaimmal esténként valahova, illetve, ahogy azt az Április Párizsban című előadásban is megmutatjuk, kötelező kiruccanni a férjünkkel, feleségünkkel évente.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.