rés a présen

„Megélni Magyarországon”

  • rés a présen
  • 2023. szeptember 6.

Színház

Bot Ádám táncos

rés a présen: Mikor találtad ki, hogy kortárs táncos leszel?

Bot Ádám: Nem készültem előadó-művészeti pályára, a tánc hobbiként volt jelen az életemben, egészen a főiskoláig. Hétéves voltam, amikor édesanyám elvitt egy társastánctanfolyamra, s azonnal megszerettem, de ahogy elkezdtem versenyekre járni, elmúlt a varázs. A megmutatkozási vágy hajtott, szerettem szerepelni, de sosem voltam kompetitív alkat. Közben a bátyám elkezdett egy tánctagozatos gimnáziumot, és az év végi gálájukon láttam először mezítlábas lányokat „furcsán” mozogni a színpadon. Ez volt az első kortárstáncélményem, és azonnal tudtam, hogy én is ezt akarom csinálni.

rap: Eddig kikkel dolgoztál együtt?

BÁ: Dezső Virág, a Mozgás-Teátrum Egyesület vezetőjének növendéke vagyok, amit egy megkerülhetetlen referenciapontnak tartok a pályám szempontjából. Virágtól tanultam mindazt, amivel izgalmassá tudom tenni a színpadi jelenlétemet. Pataky Klári előadásaival a gimnazista éveim alatt találkoztam, és akkor elgondoltam, hogy ha táncos lennék, ebben a társulatban szeretnék dolgozni. Jó néhány évvel később adódott a lehetőség az első közös munkára, és közel tíz éve veszek részt a társulat előadásaiban. A meghatározó élmények között említeném még a Katona Gáborral, illetve a Ziggurat Projecttel és az L1 Egyesülettel folytatott munkákat. Utóbbinál a legemlékezetesebb Ladjánszki Márta Emily & Alice című, két táncosnőre komponált koreográfiájának felújítása két férfi táncosra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.