ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - rés a présen

„Megszokni magam Irina szerepében”

Zsigmond Emőke színész

  • rés a présen
  • 2016. október 15.

Színház

rés a présen: Egy évvel az egyetem elvégzése után az Örkény Színházba kerültél. Hogyan jött össze?

Zsigmond Emőke: Körülbelül egy hónapja őrizgettem Mácsai Pál telefonszámát, amíg egy napon, amikor elég bátorságot éreztem magamban, felhívtam, és elmondtam neki, hogy szeretnék együtt dolgozni a társulattal. Találkoztunk, aztán Bagossy Lászlóval megnézett egy budaörsi előadásban, és a következő évadban lehetőséget kaptam, hogy a Mesél a bécsi erdőn keresztül találkozhassak a színházzal. Nagyon örültem. Azért is, mert sokan próbáltak a darabban, és ennek köszönhetően majdnem mindenkivel volt szerencsém együtt dolgozni, és azért is, mert másodévesként, köszönhetően az osztályfőnökeimnek, egy fél évet már foglalkoztunk ezzel az Ödön von Horváth-drámával. Izgalmas volt újra felfedezni Marianne szerepét így négy év távlatából. Igyekeztem a próbafolyamat minden pillanatát megélni, és az emlékeimbe vésni, hiszen nem tudhattam, hogy lesz-e folytatás. Örülök, hogy lett.

rap: Honnan közelíted meg a színházat?

ZSE: A Frankel Leó útról, többnyire a 9-es busszal. Amúgy meg ahonnan csak érem. Ez függ a rendező elképzelésétől is, a kollégáktól is. Feladatomnak gondolom, hogy minél előbb alkalmazkodjak, és a lehető leghamarabb kialakuljon egy közös nyelv az adott próbafolyamat alatt. Egyébként most éppen ezen dolgozunk az Örkényben. A héten fejeztük be a Három nővér elemző próbáit Bagossy Lászlóval. Talán a legnagyobb mankó nekem a szöveg maga. Az absztrakciót nagyon szeretem. Nehéz jól eltalálni, de ha megszületik a színpadon, azt nekem gyönyörűség nézni és csinálni is. Nagyon felszabadító tud lenni. Egyedülálló érzéke van ehhez Horváth Csabának, akivel volt szerencsém együtt dolgozni még az egyetemen is, amikor Vérnászt rendezett az osztályunknak, aztán a Forte Társulattal a Bűn és bűnhődésben és A te országod című előadásban, és most nyáron a Concertóban is. Az utóbbi hármat még mindig játsszuk, és nagyon fontos előadásoknak tartom őket.

rap: Mikor lesz az új örkényes bemutató?

ZSE: Október 14-én mutatjuk be a Három nővért. Ez nem így volt eredetileg az évadtervben, és az első próbafolyamatban nem is dolgoztam volna, úgyhogy nagyon megörültem, amikor megtudtam augusztus közepén, hogy csak keveset kell aludni, és már mehetek is Irinát próbálni. Az egyetemen harmadévben foglalkoztunk ezzel a remekművel, és a belőle készült vizsgát sokszor játszottuk. Egyfolytában azok a pillanatok villantak be az osztálytársaimról, ahogy például Zoltán Áron Kuliginként egy egész könyvespolcot applikált magára. Meg ahogy Szabó Erika kék Olga-ruhájában egy kottaállványon javított dolgozatokat, Csapó Attila belisztezve egy kádban ült cilinderben, valami gipszszobrot ölelgetett, és Csebutikinként várta a párbajt, ahogy Mészáros Blanka fehér ruhácskájában egy távcsövet szorongatott, meg leesett egy bicikliről, amivel Tuzenbach hozta haza a távirdából, és még sorolhatnám. Aztán jött az Örkényben a visszaolvasó próba, és már most teljesen más az egész. A legtöbb jelenetemben Mása voltam, de biztos nem esik majd nehezemre megszokni Mása szerepében Tenki Rékát, Olga szerepében Takács Nóra Diát, Natasa szerepében Hámori Gabit meg a többieket. Ha meg nem sikerül megszokni magam Irina szerepében, akkor segít a rendező, Bagossy László.

rap: Ki a kedvenc színésznőd?

ZSE: Reggel-este Három nővért próbálunk, és aki most elsőre eszembe jut, az Szirtes Ágnes.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.