rés a présen

"Nagyon el lehet fáradni ebben az életformában"

Simkó Katalin színész

  • rés a présen
  • 2019. április 7.

Színház

Sokat köszönhet a Katonának, de egy idő után a független színházi világba vágyott. Az Árvácska címszereplőjével, Simkó Katalin színésznővel beszélgettünk.

rés a présen: Voltál kőszínházi tag is, de visszatértél a függetlenekhez. Megengedheti magának ezt egy színész ma?

Simkó Katalin: A legelső, szívemnek kedves és sok mindent meghatározó munkám a Katona József Színházban volt, ugyanakkor a főiskola elvégzése után nagyon vágytam rá, hogy megtapasztaljam a független színházi világot. Emlékszem arra az érzésre, hogy szeretnék valami olyat csinálni, ami nagyon új, ami kísérletező, kockázatos.

Az elmúlt tizenkét évben főleg ezen a területen dolgoztam és nagyon szeretem. Ez legtöbbször tudatos döntés volt a részemről, de amikor a véletlenek alakították a dolgokat, akkor is mindig erre sodort az élet. Ahogy múltak az évek, arra is rájöttem, hogy nagyon fontos és hasznos egy színésznek, ha mindenféle területet megtapasztal és nem olyan élesek a kontúrok a különböző helyek között. Bárhol, bármilyen színházi nyelven születhet értékes előadás, és ennek a fordítottja is igaz.

rap: Mely társulatokhoz kötődsz?

SK: Pillanatnyilag a Nézőművészeti Kft.-hez. De mély kötődés van bennem a Forte Társulathoz is, ahol nagyon sokat dolgoztam egy bizonyos időszakban. Néhány éve már csak egyetlen előadás van, amiben ott játszom. Nagyszerű találkozás volt még pl. a Vádli Alkalmi Színházi Társulással folytatott munka.

Simkó Katalin

Simkó Katalin

Fotó: Szarka Zoltán

A helyszínek közül pedig a Szkénét emelném ki, az a hely nekem olyan, mintha hazamennék, szerelmesen szeretem, ott volt eddig a legtöbb bemutatóm.

rap: Jelenleg milyen előadásokban láthatunk téged?

SK: A nagy füzetben a Szkénében, ami hatodik éve megy. és mostanában fogjuk a 100. előadást játszani. Szintén a Szkéné szervezésén belül megy a Soha senkinek. A B32-ben játsszuk a Testvérest című előadást a Nézőművészetivel. A B32 szervezésében egy kis szuterénben megy Madárka címmel a Másik Oldal színházi társulás első előadása tavasszal és ősszel, amikor elég meleg van, mert fűtetlen a helyiség. A Belvárosi Színházban a Kétely. A legfrissebb pedig az Árvácska a Trafóban a Dollár Papa Gyermekei társulattal.

Kulka Jánossal az Árvácskában

Kulka Jánossal az Árvácskában

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

rap: Melyek legfontosabb előadásaid?

SK: Tulajdonképpen minden munka fontos valamiért. De amik valamilyen komolyabb lépést jelentettek számomra, azok – nem teljes lista –: A vadkacsa, A tavasz ébredése, A nagy füzet, a Három nővér, a Soha senkinek, az Emberszag. Azt hiszem, szerencsém volt mindig, de mostanában sokszor gondolom, hogy jó lenne, ha kicsit több munkám lenne. Ötödik éve szabad­úszó vagyok, ezt tudatosan irányítottam így, nem is szeretnék egyelőre változtatni, de nagyon el lehet fáradni ebben az életformában. Kiszámíthatatlan anyagilag és szakmailag is.

rap: Készülsz bemutatóra mostanában?

SK: A következő tervezett bemutató A nagy vacsora című darab, Császi Ádám rendezésében, ez különböző okok miatt néhány hónapot tolódik. Egyébként rendkívül nagy a bizonytalanság most előttem, részben a tao megszüntetése és a helyén maradt megoldatlan űr miatt. De amíg vannak emberek, akik minden körülmények között színházat akarnak csinálni, addig lesz színház és lesz független színház is, ez biztos.

rap: Néha olyan vagy a színpadon, mintha lakna benned egy másik ember is. Ki lenne az, ha valóban így lenne?

SK: Én lennék… Kanga. És akkor lenne egy Zsebibabám. Az nagyon jó lenne.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."