Interjú

„Nem kitalált szereplők”

Spiró György író, Zsámbéki Gábor rendező  

Színház

Kádár János és Rákosi Mátyás játssza a főszerepet a Katona József Színház új bemutatóján. Spiró György Főtitkárok című darabját Zsámbéki Gábor állította színre, szereplői létező, történelmi személyek, s a szöveg java eredeti forrásból született. Az alkotókat kérdeztük.

Magyar Narancs: A Főtitkárok két évvel ezelőtt jelent meg Sajnálatos események című folytatásával együtt, és Kádár János 1946–1989 közötti „munkásságára” fókuszál. Hogyan talált rá 2019-ben Kádár Jánosra?

Spiró György: Véletlenül. A Pesti Színházban mutatták be Shakespeare II. Richárdját Tompa Gábor rendezésében, az én fordításomban. Akkoriban a Magyar Dolgozók Pártja Akadémia utcai épületéről próbáltam írni valamit. A premier után belém villant, hogy akár Kádár János is lehetne drámai hős. Elkezdtem nyomozni, igyekeztem minél több dokumentumot, történelmi munkát elolvasni, Rákosi emlékiratait és másokét, és csuda dolgokat találtam. Szinte kapóra jött a járvány, úgysem lehetett menni sehová, volt időm dolgozni.

MN: Mi okozta a legnagyobb meglepetést?

Spiró György: Hruscsov 1958-ban ki akarta vonni a szovjet csapatokat Magyarországról, és Kádár nem engedte. De azt sem tudtam, hogy Kádárnak milyen jelentős szerepe volt a Rajk-perben. Egyik korszakban sem hangsúlyozták túl.

MN: „A két tragédia közül a Főtitkároknak van több esélye, mert tizenegy színésszel előadható. Hátránya, hogy nők nincsenek benne” – nyilatkozta Spiró György a kötet megjelenése idején, és elég szkeptikusnak tűnt a bemutatót illetően. Zsámbéki Gábor a kötet megjelenése után egyből úgy érezte, hogy színre kell állítani?

Zsámbéki Gábor: A kötet megjelenése előtt olvastam ezeket a drámákat. Az ’56 utáni szakaszról szóló darabban, a Sajnálatos eseményekben a szereplők nagy száma eléggé megnehezíti a színre vitelt, de az első résszel nem lehetettek ilyen problémáim, a Főtitkárokat nyolc szereplővel is meg lehet csinálni. Igazából a téma és a műfaj volt izgalmas a számomra. Ez az ötödik Spiró-darab, amelyet rendezek, és bizonyos tekintetben eltér a korábbiaktól. Ugyancsak korlenyomat, annyiban mégis ellentétes a korábbiakkal, hogy nem kitalált szereplőkről van szó, és nem az ő életre keltésükhöz kigondolt mondatok hangoznak el. A Főtitkárok egy­értelműen dokumentumdráma, amit más feladat volt megrendezni; például nem szeretek vetítést használni, egyértelműen a színészi munkát tekintem érvényesnek, és a többi eszközt – így a vetítést – távolról sem tartom olyan fontosnak. De most szükség volt rá, mert erőteljesebben akartam hangsúlyozni, hogy milyen élesen került szembe egymással az állami ideológia, az államilag irányított mé­diá­ban megjelent kép, és a dokumentumok által erősen perlő valóság.

 Fotók: Sióréti Gábor, Süveg Áron

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.