Oksana Lyniv lesz az első nő, aki olasz operaházat vezet

  • narancs.hu
  • 2022. január 2.

Színház

Tavaly ő volt az első női karmester, aki a Bayreuthi Ünnepi Játékok 145 éves története során vezényelhetett.

Január 22-étől az ukrán karmester, Oksana Lyniv vezeti a bolognai Teatro Comunale operaházat. A 43 éves művész megbízatása 3 évre szól. A kinevezés jelentőségét az adja, hogy Lyniv lesz az első nő, aki olasz operaház élére kerül.

Mint Lyniv a The Guardiannek azt mesélte, nagyon örül és megtisztelőnek tartja, hogy e történelmi fordulópont részese lehet, bár amikor felkérte a Teatro Comunale a posztra, nem is tudta, hogy kinevezésével ő lesz az első női zeneigazgató az országban. (A bolognai Teatro Comunale 1763-ban nyílt meg.)

Lyniv legutóbb a grazi opera vezető karmestere volt, míg tavaly nyáron ő volt az első női karmester, aki a Bayreuthi Ünnepi Játékok 145 éves története során vezényelhetett.

Lyniv zenészcsaládban született az ukrán Brodi városában, 16 éves volt, amikor először vezényelt zenekart, majd Lviv zeneakadémiáján tanult tovább. Lyniv elmondása szerint az egyik legfontosabb céljának azt tekinti, hogy vezetése alatt minél több fiatalt tudjanak bevonzani az operaházba.

(The Guardian)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.