ZSINÓRPADLÁS

Őrült szenvedéllyel

Jean Cocteau: Rettenetes szülők

Színház

A szerelmi háromszög intézményére a szerző rátesz két lapáttal: kedélyünket szerelmi ötszöggel borzolja. A fiú beleszeret a bájos könyvkötőbe, akivel korábban már az apja is összeszűrte a levet. Az apukába hosszú évek óta szerelmes a felesége testvére, míg a feleség megszállottan odavan a saját fiáért. A sztereotípiát, miszerint a franciák a petite liaisonok rajongói, a darab remekül igazolja.

A komédia középpontjában Yvonne (Csarnóy Zsuzsa) és fia, Michel (Ember Márk) kapcsolata áll. Az anyában túlteng a birtoklási vágy. Minden pillanatban tudnia kell, mit csinál éppen és kivel a kisfia – ahogy azon a reggelen is, amikor bekapcsolódunk a párizsi család történetébe. Yvonne és nővére, Léonie (Udvarias Anna) azt taglalják, a fiúcska miért is nem aludt otthon. Michel huszonkét éves, de némi Ödipusz-komplexussal tetézve beleragadt az „anya pici fia” szerepbe, ahonnan most már azért szívesen kitörne, hiszen a szerelem mindent elsöpör, még a korábbi szerepeket is. Madeleine-be (Jeney Luca Viktória), rendes bohózathoz illően, az apa, Georges (Rancsó Dezső) szintén titkon szerelmes.

Yvonne szét van esve, az egészsége sem jó, családtagjai éberen vigyázzák. Főként a nővére, aki huszonhárom éve reménytelenül szerelmes a sógorába, mégsem fog rajta a lila köd. Nevelőnős a viselkedése, ahogy az öltözködése is: világos ingben és sötét zakóban, unalmasan járkál fel és alá. Amolyan álruhába öltözött Mary Poppins, akinek gardírozása nélkül a kis család valószínűleg már nem is élne. Léonie rezonőrnek is beillik, józansága jól ellenpontozza Yvonne bohóságát, oldja a feszültséget. A ruhák ügyesen, de nem tolakodóan illusztrálják a szereplők személyiségét. Madeleine egyszerű hippis ruhákat hord (valahogy így képzeljük Yvonne-t is fiatalon), de hamvasságának amúgy is minden jól állna. Az apa ugyanúgy kapaszkodik a divatba, mint a legtöbb, magára valamit is adó középkorú férfi, de egy fokkal (évtizeddel) mégis lemarad, míg Michel a fiatalemberek szokásos „minél lazább, annál jobban megválogatott” sármos stílusában veszi le a nőket a lábukról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.