ZSINÓRPADLÁS

Ragaszkodni a háborúhoz

Kurázsi és gyerekei

Színház

Zsótér Sándor negyedik alkalommal állítja színpadra a darabot – legutóbb 2012-ben tette ezt a Radnótiban. Az az előadás egyfajta kortalan érzéki utazássá formálta Bertolt Brecht drámáját. Most a decemberi olvasópróbák kezdetekor bevallotta, hogy komoly teherként nehezedik rá a szomszédunkban zajló háború, hiszen a színházaktól elvárják, hogy állást foglaljanak aktuálpolitikai kérdésekben, de szerinte ez a szöveg jóval absztraktabb üzenetet kínál a háború természetéről és a benne élőkről. Az előadás végül reagál az orosz agresszióra, bár csupán vizuális gesztusok formájában.

A színpadképet egy hosszú, kifutópályára emlékeztető tárgyalóasztal foglalja el, középen egy svéd zászlócska, a Kremlről szóló tudósításokból ismerős képek. Az asztal két végén svéd nemzeti színekbe öltözött katona, az őrmester (Fröhlich Kristóf) és a zászlós (Böröndi Bence) tollaslabdázik. Nehéz levenni a szemünket a labdamenetről, de azért felfedezzük a díszlet egyéb részleteit is. A játékteret mélységében körülvevő függönyre egy palota belsejének kontúrjait nyomtatták. Az anyag árnyékol, mögötte észrevétlenül lehet jönni-menni, innen bukkannak elő a szereplők. A halványan átlátszó függöny mögül négy neonfényből hajlított piktogram jelzi, hogy milyen helyszínen járunk. Különös megoldás a neon, hiszen nem Hongkongban, hanem a háború szaggatta Észak-Németországban járunk, így minimum kockázatosak Ambrus Mária díszlettervező egymásra toluló cukorkaszínei, ahogy Kurázsi mama vadonatúj kertészmobilja (elektromos triciklije) is.

A katonák szerváit megzavarva színpadra lépnek a főszereplők, Kurázsi mama markotányos (Spolarics Andrea) a fiaival, Eiliffel (Sas Zoltán) és Bocival (Juhász Vince), illetve Kattrin nevű néma lányával (Nagy Katica). Spolarics karakán Kurázsi, bármikor ráreccsen a katonákra, ha az övéiről van szó. Zsótér azt vizsgálja, hogyan viszonyul ez az asszony háborúhoz és a saját lelkiismeretéhez, hogyan képes nyerészkedni a pusztításon. Mert a történet előrehaladtával egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy a háború fog Kurázsi sarkára lépni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.