ZSINÓRPADLÁS

Ragaszkodni a háborúhoz

Kurázsi és gyerekei

Színház

Zsótér Sándor negyedik alkalommal állítja színpadra a darabot – legutóbb 2012-ben tette ezt a Radnótiban. Az az előadás egyfajta kortalan érzéki utazássá formálta Bertolt Brecht drámáját. Most a decemberi olvasópróbák kezdetekor bevallotta, hogy komoly teherként nehezedik rá a szomszédunkban zajló háború, hiszen a színházaktól elvárják, hogy állást foglaljanak aktuálpolitikai kérdésekben, de szerinte ez a szöveg jóval absztraktabb üzenetet kínál a háború természetéről és a benne élőkről. Az előadás végül reagál az orosz agresszióra, bár csupán vizuális gesztusok formájában.

A színpadképet egy hosszú, kifutópályára emlékeztető tárgyalóasztal foglalja el, középen egy svéd zászlócska, a Kremlről szóló tudósításokból ismerős képek. Az asztal két végén svéd nemzeti színekbe öltözött katona, az őrmester (Fröhlich Kristóf) és a zászlós (Böröndi Bence) tollaslabdázik. Nehéz levenni a szemünket a labdamenetről, de azért felfedezzük a díszlet egyéb részleteit is. A játékteret mélységében körülvevő függönyre egy palota belsejének kontúrjait nyomtatták. Az anyag árnyékol, mögötte észrevétlenül lehet jönni-menni, innen bukkannak elő a szereplők. A halványan átlátszó függöny mögül négy neonfényből hajlított piktogram jelzi, hogy milyen helyszínen járunk. Különös megoldás a neon, hiszen nem Hongkongban, hanem a háború szaggatta Észak-Németországban járunk, így minimum kockázatosak Ambrus Mária díszlettervező egymásra toluló cukorkaszínei, ahogy Kurázsi mama vadonatúj kertészmobilja (elektromos triciklije) is.

A katonák szerváit megzavarva színpadra lépnek a főszereplők, Kurázsi mama markotányos (Spolarics Andrea) a fiaival, Eiliffel (Sas Zoltán) és Bocival (Juhász Vince), illetve Kattrin nevű néma lányával (Nagy Katica). Spolarics karakán Kurázsi, bármikor ráreccsen a katonákra, ha az övéiről van szó. Zsótér azt vizsgálja, hogyan viszonyul ez az asszony háborúhoz és a saját lelkiismeretéhez, hogyan képes nyerészkedni a pusztításon. Mert a történet előrehaladtával egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy a háború fog Kurázsi sarkára lépni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.