ZSINÓRPADLÁS

Ragaszkodni a háborúhoz

Kurázsi és gyerekei

Színház

Zsótér Sándor negyedik alkalommal állítja színpadra a darabot – legutóbb 2012-ben tette ezt a Radnótiban. Az az előadás egyfajta kortalan érzéki utazássá formálta Bertolt Brecht drámáját. Most a decemberi olvasópróbák kezdetekor bevallotta, hogy komoly teherként nehezedik rá a szomszédunkban zajló háború, hiszen a színházaktól elvárják, hogy állást foglaljanak aktuálpolitikai kérdésekben, de szerinte ez a szöveg jóval absztraktabb üzenetet kínál a háború természetéről és a benne élőkről. Az előadás végül reagál az orosz agresszióra, bár csupán vizuális gesztusok formájában.

A színpadképet egy hosszú, kifutópályára emlékeztető tárgyalóasztal foglalja el, középen egy svéd zászlócska, a Kremlről szóló tudósításokból ismerős képek. Az asztal két végén svéd nemzeti színekbe öltözött katona, az őrmester (Fröhlich Kristóf) és a zászlós (Böröndi Bence) tollaslabdázik. Nehéz levenni a szemünket a labdamenetről, de azért felfedezzük a díszlet egyéb részleteit is. A játékteret mélységében körülvevő függönyre egy palota belsejének kontúrjait nyomtatták. Az anyag árnyékol, mögötte észrevétlenül lehet jönni-menni, innen bukkannak elő a szereplők. A halványan átlátszó függöny mögül négy neonfényből hajlított piktogram jelzi, hogy milyen helyszínen járunk. Különös megoldás a neon, hiszen nem Hongkongban, hanem a háború szaggatta Észak-Németországban járunk, így minimum kockázatosak Ambrus Mária díszlettervező egymásra toluló cukorkaszínei, ahogy Kurázsi mama vadonatúj kertészmobilja (elektromos triciklije) is.

A katonák szerváit megzavarva színpadra lépnek a főszereplők, Kurázsi mama markotányos (Spolarics Andrea) a fiaival, Eiliffel (Sas Zoltán) és Bocival (Juhász Vince), illetve Kattrin nevű néma lányával (Nagy Katica). Spolarics karakán Kurázsi, bármikor ráreccsen a katonákra, ha az övéiről van szó. Zsótér azt vizsgálja, hogyan viszonyul ez az asszony háborúhoz és a saját lelkiismeretéhez, hogyan képes nyerészkedni a pusztításon. Mert a történet előrehaladtával egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy a háború fog Kurázsi sarkára lépni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.