Színház

Remény és önismeret

Kálmán-nap

  • Tompa Andrea
  • 2017. június 4.

Színház

„Hát igen” – mondja egy szereplő kissé felkanyarintva a mondat végét, mintha folytatni akarná. Mély életbölcsességgel mondja, kicsit nevetségesen, elvégre nincsenek túl árnyalt szavai a saját életére és fájdalmára, kénytelen belesűríteni egy ilyen semmi kifejezésbe önmagát.

Kicsit olyan ez az előadás, ez a valóságos műalkotás, mintha nagyító alatt szemlélnénk magát az életet, ezt a kis semmit, ezt a gyönyörű, fura ízeltlábút. Sűrítménye ez Csehovnak, Ibsennek, Bergmannak, sok humorral, némi kortárs spleennel. Telített, intenzív egyszerűség, mindennapiság; mondanám puritánnak, ha nem volna minden pillanatban valami nézni- vagy éreznivaló.

Két baráti házaspár ünnepli a Kálmán-napot, plusz Ernő, a család mindenese, aki csak „ott van”. Az effajta életekben nincsenek nagy dolgok, csak ilyesmik: hogyan tudjuk a gyereket beíratni egy alternatív iskolába, ha nem tartozunk a körzetbe; hogy lehet szexelni mindennap, ha nincs elég gyöngédség, csak folyamatos igény a másik oldalról; mi a teendő, amikor egy középkorú férfit „elcsábít” a tanítványa, vagy hogyan vehető rá egy férj, akinek „idegen a karakterétől”, hogy elpakolja a szennyes ruháit, vagy bármit megszereljen, amiről egyébként azt állítja, hogy sima ügy, és bármikor megcsinálja. Nagyjából ezek az élet nagy dolgai, aminek a megoldásával mégis évtizedekig lehet küzdeni, és úgy hívják: házasság.

Négy, talán art decós szék a színpadon (lomtalanításból kerültek oda), egy láda, egy kis heverő, egy szűk pást, ahová rendre érkeznek a játszók; a színpadot két oldalról fogják közre a nézők; közelség, intimitás.

Az a színészi játék, amit az öt alak nyújt, a nemjátszás művészete; nem karaktereket alakítanak, akiket jól felismerhető jellemvonásokkal és csak rájuk jellemző apró gesztusokkal ruháznak fel, hanem lényegüket, a kálmánság lényegét ragadják meg. Személyiségük egy-egy vonását finoman emelik ki, pontosan annyira, ahogy az élő, mindennapi ember is nevetségessé válik saját házasságdrámájában.
A gyerek iskolájáért aggódó és tenni kívánó anya, Földeáki Nóra zárt, inas, kissé feszült feleség, sokat beszél, inkább monologizál, ritkán jut eszébe visszakérdezni telefonon, hogy „Ott vagy?”. Maga a Hajdu Szabolcs–Török-Illyés Orsolya páros (az Ernelláék Farkaséknál színpadi és filmes változatából is ismert házaspár) most is magabiztosak, figyelnek egymásra, és látszólag minden rendben köztük, kivéve, amikor a férfi otthoni szerepvállalása vagy a szex rendszeressége kerül szóba. A férj szerint a szexnek olyannak kell lenni, mint a napi háromszori étkezésnek, a feleség szerint intimitásnak, udvarlásnak, valami bonyolultabb koreográfiának kéne történnie. És ott van a megcsalást bevalló, akarat nélküli férj (Szabó Domokos), aki csapdába keverte magát, és nem tud döntést hozni. A „Hát így” nagy életbölcsességét szajkózó mindenes, Gelányi Imre csodálatosan létezik a színpadon. Az egyetlen közös térből ki-be járnak a szereplők, így módjuk van tudni vagy nem tudni egymás dolgairól; intim kettősök és négy-ötös jelenetek alakítják a játékot.

Az előadás egyszerre mutatja fel a magány, a magára maradottság élményét; mintha mindenkinek volna valami gyásza, nyomora, amivel egyedül kell megküzdenie. De mégis mindenkinek megadatik, hogy valahogy kapcsolódjon a másikhoz; a legmagányosabb figura, a szerelő-mindenes is szerez magának egy intim ölelést. Gyönyörű jelenet, ahogy felajánlja, hogy Földeáki vállát megmasszírozza, majd úgy öleli át, hogy az maga egy görög tragédia. Ebben a magányban megy végbe két házasság nem bergmani módon analitikus, pusztán em­berien tartalmas és játékos felmutatása. A humor forrása nemcsak a birspálinkán való vitatkozás, de a karakterek által felmutatott tulajdonságok, a mély emberi következetlenségek, az „ilyenek vagyunk” megfogalmazása.

Ha van valamilyen „férfiszempont”, akkor talán az, hogy a férfiakkal kritikusabb ez az előadás; ezekben a sztorikban a férfiak valahogy gyarlóbbak, mint a nők, akik legfeljebb sokat beszélnek és figyelmetlenek, vagy kissé kiment belőlük a szexuális étvágy. A férfiak viszont mások karjában vigasztalódnak, vagy természetesnek tartják saját nagy narcisztikus kálmánságukat.

Ez a Kálmán-napi mulatság mindannyiuk emlékezetébe bevési magát, hisz egyikőjük kétségbeesésében még el is rohan az éjszakába. Az előadás különös képpel zárul, amikor úgynevezett tánc kezdődik; hasonló képet a lett rendező, Alvis Hermanis színházában láttam, akit a leghumanistább színpadi alkotónak tartok. Most itt jár a nyomában Hajdu Szabolcs, aki szerint ez a nagyító alá rakott, kissé nevetséges ember mégis szép. És aki mégis azt keresi egy ilyen történet nyomán, hogy lehet-e mindebből a magányból, emberi nyomorúságból, jó kis élethazugságból együttet faragni, olyasmit, hogy kapcsolat, házasság, nő-férfi viszony, vagyis szeretet. Önismeret és remény egyszerre, amit kapunk. S mert ez egy történet, és nem valami didaktikus vagy ideologikus tanmese, erre már azt mondom: ejha.

A Látókép Ensemble produkciója, B32 Galéria, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.