Színház

Spiró György: Koccanás

  • - ki -
  • 2012. július 22.

Színház

Spiró György Koccanás című darabja igazi Zeitstück - akként is mutatta be a Katona, majd' tíz éve. Zeitstück esetében súlyos kérdés, vajon tud-e történelmi darabbá válni - avagy kiderül, hogy a "Zeit" időben jól kiterjed, mert a helyzet nem változik, vagyis marad kortárs jelenség. Vagy: egyik sem, mert az a Zeit már nem ez a Zeit.

Nos, az elmúlt évtizedben fölgyorsult a "Zeit". Ezért aztán az a kérdés vetődik föl a nyíregyházi színház előadása kapcsán, hogy vajon mi történne manapság, ha egy kereszteződésben összekoccanna jó néhány autó, megakadályozván a többiek közlekedését. Vagyis megáll a forgalom és az idő is. Lehetséges-e, hogy a kezdeti indulatfröccsenések után hamarosan érdeklődés támad a továbbmozgásukban akadályozottak közt, és amúgy ráérősen beszélgetni kezdenek egymással, sőt némi vonzalom esélye is dereng a láthatáron?

Gondolom, világos: nem a rögvalóságot kérem számon Spiró drámáján, hanem az időszerűséget, vagyis a hitelességet a nyíregyházi előadáson. Tasnádi Csaba rendező feldúsította a darabot a Csókolom zenekar számaival, elbrechtiesítette a szereplők énekeltetésével, ezzel kiemelve néhány képet a számos egykori pillanatfelvétel közül.

A színészek szépen teljesítenek; ráerősítenek a szórakoztató vonulatra - és tényleg: ez ma már leginkább szórakoztató. Ha eszünkbe jut - és eszünkbe jut -, micsoda nyelvi fordulatok és fizikai atrocitások pörögnének előttünk, ha valóban a máról szólna ez az előadás, legföljebb a hiányérzetünk erősödik. Hol a baseballütő, hol a mindennapi gyűlöletbeszéd, hol a rohanvást szikrázó gyújtózsinór? Spiró Zeitstückjei ugyanis bizonyos értelemben haladnak az idővel: mutatis mutandis kellene bánni velük. Belenyúlni bátran, esetleg az író segítségével - vagy megvárni, amíg a (magyar) történelem kereke visszaforog oda, ahol jártunk már egyszer: a kiábrándító és békés szatírába.

Móricz Zsigmond Színház, POSZT, június 9.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.