Színház

Spiró György: Koccanás

  • - ki -
  • 2012. július 22.

Színház

Spiró György Koccanás című darabja igazi Zeitstück - akként is mutatta be a Katona, majd' tíz éve. Zeitstück esetében súlyos kérdés, vajon tud-e történelmi darabbá válni - avagy kiderül, hogy a "Zeit" időben jól kiterjed, mert a helyzet nem változik, vagyis marad kortárs jelenség. Vagy: egyik sem, mert az a Zeit már nem ez a Zeit.

Nos, az elmúlt évtizedben fölgyorsult a "Zeit". Ezért aztán az a kérdés vetődik föl a nyíregyházi színház előadása kapcsán, hogy vajon mi történne manapság, ha egy kereszteződésben összekoccanna jó néhány autó, megakadályozván a többiek közlekedését. Vagyis megáll a forgalom és az idő is. Lehetséges-e, hogy a kezdeti indulatfröccsenések után hamarosan érdeklődés támad a továbbmozgásukban akadályozottak közt, és amúgy ráérősen beszélgetni kezdenek egymással, sőt némi vonzalom esélye is dereng a láthatáron?

Gondolom, világos: nem a rögvalóságot kérem számon Spiró drámáján, hanem az időszerűséget, vagyis a hitelességet a nyíregyházi előadáson. Tasnádi Csaba rendező feldúsította a darabot a Csókolom zenekar számaival, elbrechtiesítette a szereplők énekeltetésével, ezzel kiemelve néhány képet a számos egykori pillanatfelvétel közül.

A színészek szépen teljesítenek; ráerősítenek a szórakoztató vonulatra - és tényleg: ez ma már leginkább szórakoztató. Ha eszünkbe jut - és eszünkbe jut -, micsoda nyelvi fordulatok és fizikai atrocitások pörögnének előttünk, ha valóban a máról szólna ez az előadás, legföljebb a hiányérzetünk erősödik. Hol a baseballütő, hol a mindennapi gyűlöletbeszéd, hol a rohanvást szikrázó gyújtózsinór? Spiró Zeitstückjei ugyanis bizonyos értelemben haladnak az idővel: mutatis mutandis kellene bánni velük. Belenyúlni bátran, esetleg az író segítségével - vagy megvárni, amíg a (magyar) történelem kereke visszaforog oda, ahol jártunk már egyszer: a kiábrándító és békés szatírába.

Móricz Zsigmond Színház, POSZT, június 9.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.