ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - Pályázatok pályakezdőknek

Szebb, mint a semmi

Színház

A fiatal színházi és táncos alkotók hamar szembesülnek a szétzilált és forráshiányos rendszerrel. A nehéz helyzetben sokan és sokfélét tesznek tehetséggondozás címen, az eredmény pedig általában magáért beszél.

Azon nem lehet egyéni kezdeményezésekkel segíteni, hogy a színházi intézményrendszer nehezen engedi be a fiatalokat, vagy hogy a kormányhoz közel álló, az innovációra kevéssé nyitott színházpolitikai körök ülnek a legnagyobb bársonyszékekben és a legnagyobb pénzhalmok fölött. Amely pénzhalmokból pont annak a független szférának jut sírnivalóan és nevetségesen kevés, amely a leghamarabb és a legnagyobb teret tudná biztosítani a pályakezdőknek. És bár még mindig kevés olyan forrás van, amely kifejezetten az újabb generációkra fókuszál, azért láthatunk olyan kezdeményezéseket, amelyek a szakma összetartását és ötletességét mutatják.

 

Titán felül áll

Hiánypótlónak számított négy éve, hogy a Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület (Füge) a TITÁNium pályázattal olyan fiatal színházi alkotóknak adott esélyt megmutatkozásra, akik vagy nemrég végeztek valamely színművészeti egyetemen, vagy a gyakorlatban foglalkoznak színházcsinálással, csoportot, műhelyeket vezetnek, önálló rendezéssel állnak elő, de még nem töltötték be a 35. életévüket, és csak néhány éve léptek a pályára. Kulcsár Viktória vesszőparipája a tehetséggondozás, a fiatalok felkarolása. A Füge elnökeként és a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház intézményvezetőjeként régóta azon van, hogy az intézményi, oktatási rendszeren túl pénzzel, tudásátadással, tapasztalatcserével, infrastruktúrával támogassák a pályakezdőket a rögös út elején. A TITÁNium fontos tényezője, hogy nincs mögötte állami forrás, önerőből és összefogásból áll össze a büdzsé, a partner befogadó színházak (ilyen a Füge saját helyén, a Jurányin kívül például a Trafó, az Orlai Produkciós Iroda, a MU Színház vagy az Átrium Film-Színház), produkciós műhelyek, ernyőszervezetek azt teszik bele, amit éppen tudnak: próbatermet, pénzt, menedzsmenti, kommunikációs támogatást és így tovább (kiemelkedő támogató a kezdetektől a MasterCard). Az elmúlt négy évben 4-4 projekt valósult meg: lehetőséget kapott már többek között Boross Martin, ily módon rendezett színházban először Bodzsár Márk, Fekete Ádám dramaturgból rendezővé (is) avanzsált, de friss formációként új előadással mutatkozhatott meg Benkó Bence és Fábián Péter k2 Színháza vagy az új bábtechnikákkal kísérletező Nylon Group is. Egy-egy előadás nagyjából másfél millió forintos támogatásból valósul meg. Idén a szervezeten belüli, a partnerintézményi és alkotói tapasztalatok következtében kicsit változik a rendszer, és az előadások bemutatását egy mentorprogram előzi majd meg. De a lényeg, hogy a fia­talok saját produkciójuk elkészítése alkalmával felkészüljenek a gyakorlati színházi életre, nem változik – mondta kérdésünkre Kulcsár Viktória.

Tavaly Budapest Főváros Önkormányzata a tehetséggondozás támogatása érdekében létrehozta az egészen hasonló Staféta projektet, amely kisebb produkciók létrehozását és pályakezdő fiatal tehetségek bemutatkozási lehetőséghez segítését tűzte ki célul, „ezzel is színesítve Budapest kulturális életét”. A pályázatok felkérésre a Füge lebonyolításában zajlanak. „A Staféta egyik legnagyobb erénye, hogy nem az az elv, hogy sokan kapjanak keveset, hanem ellenkezőleg, akinek a pályamunkája érdemes a támogatásra, az vagy a teljes igényelt összeget, vagy annak minimum 80 százalékát meg is kapja” – mondta a saját támogatási forma után ezt is levezénylő Kulcsár Viktória. A meghívásos pályázatra 2015-ben 13 pályaműből 9 volt támogatásra érdemes, ezek közül 5 alkotás 100 százalákos, 4 pedig a projekt teljes költségvetését tekintve jelentős anyagi hozzájárulással valósult meg. (A produkciók egy része az előző évad második felében jött létre, míg a többi e mostani első néhány hónapjában kerül színpadra. A 2016-os kiírás nemrég jelent meg.) Így mutathatta be például a Stereo Akt az Etikett, avagy A tökéletes ember című produkcióját, de a Dollár Papa Gyermekei rendezője, Ördög Tamás, a Trojka Színházi Társulás alapítója, Soós Attila Gergely és Kálmán Eszter is lehetőséget kap, míg táncszínházi vonalon Dányi Viktória és Fülöp László bizonyíthat. Miközben évről évre kevesebb pénz jut a minősítéssel nem rendelkező színház- és táncművészeti előadó-művészeti szervezetek támogatására, üdítő meglepetés volt a főváros lépése. Szalay-Bobrovniczky Alexandra, a humán ügye­kért felelős főpolgármester-helyettes korábban arról beszélt a juranyihaz.hu-n megjelent interjújában, hogy a programmal a tudatos tervezés és a költségvetési realitások fontosságára is szeretnék felhívni a fiatal alkotók figyelmét.

 

Hotel Mentor

A Fügéhez hasonló szerepet tölt be a kultú­ra­finanszírozás terepén a Manna Kulturális Egyesület is, amely a Bethlen Téri Színházzal közösen hirdetett pályázatot pályakezdő színházrendezők számára kamaraszínházi előadások létrehozására. A Találkozások nevű projekt célja, hogy eltérő generációjú alkotók dolgozzanak együtt, ezért két pályakezdő és két tapasztalt színházi szakember közös munkáját támogatják. A bemutatni kívánt produkcióban a kiírás szerint két színész szerepelhet, akik között korban legalább kétgenerációnyi a különbség, ezenkívül pedig a rendezőnek pályázatában meg kell jelölnie egy mentort, egy tapasztalt rendezőt, akivel szeretne együtt dolgozni. Bár ez a projekt konkrét megkötéssel jár, érdekessége, hogy a kiíró szervezetek anyagi támogatást nem biztosítanak a fiataloknak, a pályázat során a felek az aktuálisan rendelkezésre álló erőforrásaikat ajánlják fel a tárgyi és személyi feltételek megteremtéséhez. Biztosítják a próba-, a színháztermet, a technikai hátteret és az ehhez szükséges személyzetet, a meglévő saját díszlet- és jelmezraktárak teljes készletét, valamint pr-, reklám- és me­nedzs­ment-szakértelmet. Az előző évadban két előadás jött létre a Találkozások keretén belül, Valcz Péter a méltán híres gyurmafilm, a Mary és Max történetét adaptálta, Szilágyi Bálint pedig Peter Handkétól Az aranjuezi szép napokat vitte színre Eke Angéla és Zsótér Sándor közreműködésével.

Helyhiány és pénzszűke miatt közkedvelt forma a kamaraszínházi produkciók támogatása, amelyek ráadásul könnyen utaztathatók. Ezek az előadások jó eséllyel színházon kívül is megállják helyüket, aktuális például a Mozsár Műhely pályázati felhívása, amely a Nagymező utcai kávézó emeleti terét töltené meg olyan új, Magyarországon még be nem mutatott darabok színre vitelével, amelyekre 500 ezer és 1,5 millió forint közötti támogatást adna, legfeljebb 10 produkcióra.

Gáspár Anna, a Manna vezetője egy másik rendhagyó kezdeményezést is támogat, amely egy egyetemi feladatból nőtte ki magát, és azokat segíti, akik „most a pályájuk legelején, a nagy színházi élet küszöbén állnak”. Egy szemináriumon Gáspár az idén végzős bábrendezőkkel a pályázatírást gyakorolta, és hogy tétje is legyen a feladatnak, beadták a pályaműveket a minisztérium egyik kiírására egy különleges előadás-sorozat megvalósítására, amelyhez a Manna vállalta a lebonyolítást. A szakmai kuratórium bizalmat szavazott az öt bábrendezőnek, akik így Ugródeszka címen különféle módon mutathatták be, hogy „a báb nem korosztály, hanem műfaj”. Az öt ősbemutató a báb eltérő nyelvein szólalt meg, mindenki különböző technikákat használt: lett árnyjáték, marionett, tárgyanimációs játék, de az asztali bábok is előkerültek.

 

Felhajtóerő

A helyzet a táncéletben sem rózsás, ezért a színháziakhoz hasonló kezdeményezésekkel, főként a háttér és a bemutatkozási potenciál biztosításával ösztönzik az ifjú koreográfusokat. Az első darabjaikra pályázó alkotók egyre kevesebben és egyre kevesebb támogatást kapnak, ha kapnak egyáltalán – ezt tapasztalja a Közép-Európa Táncszínház (KET), amely Ifjú koreográfusok címmel hirdet immár több éve pályázatot annak érdekében, hogy együttműködjenek a legfiatalabb alkotókkal, és új távlatokat nyissanak számukra a munkalehetőségek terén. A 2013-ban útjára indított program már 10 fiatalt karolt fel: olyan ismert alkotóknak adott sanszot, mint Grecsó Zoltán vagy Újvári Milán. A KET megmutatkozási esélyt ajánl, meglévő erőforrásait bocsátja az alkotók rendelkezésére egy-egy „demonstráció” céljára: a KET társulata, valamint próbaterem biztosítása mellett – ahol egy héten keresztül dolgozhat a koreográfus a táncművészekkel a művészeti vezető szakmai mentorálása mellett – egy estén ki-ki megmutathatja, mit tud. Ez gyakorlásnak is jó, referenciának sem rossz. Biztonsági hálót nyújt a Trafó és a Műhely Alapítvány is, akik Antré címen adnak teret friss szemléletű fiataloknak. Ezt teszi az Artus Kortárs Művészeti Stúdió is, amely Arccal a halnak címmel kezdeti „felhajtóerőt” kínál, konkrétan próba- és előadóteret, szakmai tanácsadást. A 2015-ben indult program eddig tíz alkotónak adott módot, a projekt ebben a szezonban folytatódik, és az Artus ars poeticájához híven kreatív emberek találkozását és gondolatok ébresztését segíti elő.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.