ZSINÓRPADLÁS MELLÉKLET - Pályázatok pályakezdőknek

Szebb, mint a semmi

Színház

A fiatal színházi és táncos alkotók hamar szembesülnek a szétzilált és forráshiányos rendszerrel. A nehéz helyzetben sokan és sokfélét tesznek tehetséggondozás címen, az eredmény pedig általában magáért beszél.

Azon nem lehet egyéni kezdeményezésekkel segíteni, hogy a színházi intézményrendszer nehezen engedi be a fiatalokat, vagy hogy a kormányhoz közel álló, az innovációra kevéssé nyitott színházpolitikai körök ülnek a legnagyobb bársonyszékekben és a legnagyobb pénzhalmok fölött. Amely pénzhalmokból pont annak a független szférának jut sírnivalóan és nevetségesen kevés, amely a leghamarabb és a legnagyobb teret tudná biztosítani a pályakezdőknek. És bár még mindig kevés olyan forrás van, amely kifejezetten az újabb generációkra fókuszál, azért láthatunk olyan kezdeményezéseket, amelyek a szakma összetartását és ötletességét mutatják.

 

Titán felül áll

Hiánypótlónak számított négy éve, hogy a Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület (Füge) a TITÁNium pályázattal olyan fiatal színházi alkotóknak adott esélyt megmutatkozásra, akik vagy nemrég végeztek valamely színművészeti egyetemen, vagy a gyakorlatban foglalkoznak színházcsinálással, csoportot, műhelyeket vezetnek, önálló rendezéssel állnak elő, de még nem töltötték be a 35. életévüket, és csak néhány éve léptek a pályára. Kulcsár Viktória vesszőparipája a tehetséggondozás, a fiatalok felkarolása. A Füge elnökeként és a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház intézményvezetőjeként régóta azon van, hogy az intézményi, oktatási rendszeren túl pénzzel, tudásátadással, tapasztalatcserével, infrastruktúrával támogassák a pályakezdőket a rögös út elején. A TITÁNium fontos tényezője, hogy nincs mögötte állami forrás, önerőből és összefogásból áll össze a büdzsé, a partner befogadó színházak (ilyen a Füge saját helyén, a Jurányin kívül például a Trafó, az Orlai Produkciós Iroda, a MU Színház vagy az Átrium Film-Színház), produkciós műhelyek, ernyőszervezetek azt teszik bele, amit éppen tudnak: próbatermet, pénzt, menedzsmenti, kommunikációs támogatást és így tovább (kiemelkedő támogató a kezdetektől a MasterCard). Az elmúlt négy évben 4-4 projekt valósult meg: lehetőséget kapott már többek között Boross Martin, ily módon rendezett színházban először Bodzsár Márk, Fekete Ádám dramaturgból rendezővé (is) avanzsált, de friss formációként új előadással mutatkozhatott meg Benkó Bence és Fábián Péter k2 Színháza vagy az új bábtechnikákkal kísérletező Nylon Group is. Egy-egy előadás nagyjából másfél millió forintos támogatásból valósul meg. Idén a szervezeten belüli, a partnerintézményi és alkotói tapasztalatok következtében kicsit változik a rendszer, és az előadások bemutatását egy mentorprogram előzi majd meg. De a lényeg, hogy a fia­talok saját produkciójuk elkészítése alkalmával felkészüljenek a gyakorlati színházi életre, nem változik – mondta kérdésünkre Kulcsár Viktória.

Tavaly Budapest Főváros Önkormányzata a tehetséggondozás támogatása érdekében létrehozta az egészen hasonló Staféta projektet, amely kisebb produkciók létrehozását és pályakezdő fiatal tehetségek bemutatkozási lehetőséghez segítését tűzte ki célul, „ezzel is színesítve Budapest kulturális életét”. A pályázatok felkérésre a Füge lebonyolításában zajlanak. „A Staféta egyik legnagyobb erénye, hogy nem az az elv, hogy sokan kapjanak keveset, hanem ellenkezőleg, akinek a pályamunkája érdemes a támogatásra, az vagy a teljes igényelt összeget, vagy annak minimum 80 százalékát meg is kapja” – mondta a saját támogatási forma után ezt is levezénylő Kulcsár Viktória. A meghívásos pályázatra 2015-ben 13 pályaműből 9 volt támogatásra érdemes, ezek közül 5 alkotás 100 százalákos, 4 pedig a projekt teljes költségvetését tekintve jelentős anyagi hozzájárulással valósult meg. (A produkciók egy része az előző évad második felében jött létre, míg a többi e mostani első néhány hónapjában kerül színpadra. A 2016-os kiírás nemrég jelent meg.) Így mutathatta be például a Stereo Akt az Etikett, avagy A tökéletes ember című produkcióját, de a Dollár Papa Gyermekei rendezője, Ördög Tamás, a Trojka Színházi Társulás alapítója, Soós Attila Gergely és Kálmán Eszter is lehetőséget kap, míg táncszínházi vonalon Dányi Viktória és Fülöp László bizonyíthat. Miközben évről évre kevesebb pénz jut a minősítéssel nem rendelkező színház- és táncművészeti előadó-művészeti szervezetek támogatására, üdítő meglepetés volt a főváros lépése. Szalay-Bobrovniczky Alexandra, a humán ügye­kért felelős főpolgármester-helyettes korábban arról beszélt a juranyihaz.hu-n megjelent interjújában, hogy a programmal a tudatos tervezés és a költségvetési realitások fontosságára is szeretnék felhívni a fiatal alkotók figyelmét.

 

Hotel Mentor

A Fügéhez hasonló szerepet tölt be a kultú­ra­finanszírozás terepén a Manna Kulturális Egyesület is, amely a Bethlen Téri Színházzal közösen hirdetett pályázatot pályakezdő színházrendezők számára kamaraszínházi előadások létrehozására. A Találkozások nevű projekt célja, hogy eltérő generációjú alkotók dolgozzanak együtt, ezért két pályakezdő és két tapasztalt színházi szakember közös munkáját támogatják. A bemutatni kívánt produkcióban a kiírás szerint két színész szerepelhet, akik között korban legalább kétgenerációnyi a különbség, ezenkívül pedig a rendezőnek pályázatában meg kell jelölnie egy mentort, egy tapasztalt rendezőt, akivel szeretne együtt dolgozni. Bár ez a projekt konkrét megkötéssel jár, érdekessége, hogy a kiíró szervezetek anyagi támogatást nem biztosítanak a fiataloknak, a pályázat során a felek az aktuálisan rendelkezésre álló erőforrásaikat ajánlják fel a tárgyi és személyi feltételek megteremtéséhez. Biztosítják a próba-, a színháztermet, a technikai hátteret és az ehhez szükséges személyzetet, a meglévő saját díszlet- és jelmezraktárak teljes készletét, valamint pr-, reklám- és me­nedzs­ment-szakértelmet. Az előző évadban két előadás jött létre a Találkozások keretén belül, Valcz Péter a méltán híres gyurmafilm, a Mary és Max történetét adaptálta, Szilágyi Bálint pedig Peter Handkétól Az aranjuezi szép napokat vitte színre Eke Angéla és Zsótér Sándor közreműködésével.

Helyhiány és pénzszűke miatt közkedvelt forma a kamaraszínházi produkciók támogatása, amelyek ráadásul könnyen utaztathatók. Ezek az előadások jó eséllyel színházon kívül is megállják helyüket, aktuális például a Mozsár Műhely pályázati felhívása, amely a Nagymező utcai kávézó emeleti terét töltené meg olyan új, Magyarországon még be nem mutatott darabok színre vitelével, amelyekre 500 ezer és 1,5 millió forint közötti támogatást adna, legfeljebb 10 produkcióra.

Gáspár Anna, a Manna vezetője egy másik rendhagyó kezdeményezést is támogat, amely egy egyetemi feladatból nőtte ki magát, és azokat segíti, akik „most a pályájuk legelején, a nagy színházi élet küszöbén állnak”. Egy szemináriumon Gáspár az idén végzős bábrendezőkkel a pályázatírást gyakorolta, és hogy tétje is legyen a feladatnak, beadták a pályaműveket a minisztérium egyik kiírására egy különleges előadás-sorozat megvalósítására, amelyhez a Manna vállalta a lebonyolítást. A szakmai kuratórium bizalmat szavazott az öt bábrendezőnek, akik így Ugródeszka címen különféle módon mutathatták be, hogy „a báb nem korosztály, hanem műfaj”. Az öt ősbemutató a báb eltérő nyelvein szólalt meg, mindenki különböző technikákat használt: lett árnyjáték, marionett, tárgyanimációs játék, de az asztali bábok is előkerültek.

 

Felhajtóerő

A helyzet a táncéletben sem rózsás, ezért a színháziakhoz hasonló kezdeményezésekkel, főként a háttér és a bemutatkozási potenciál biztosításával ösztönzik az ifjú koreográfusokat. Az első darabjaikra pályázó alkotók egyre kevesebben és egyre kevesebb támogatást kapnak, ha kapnak egyáltalán – ezt tapasztalja a Közép-Európa Táncszínház (KET), amely Ifjú koreográfusok címmel hirdet immár több éve pályázatot annak érdekében, hogy együttműködjenek a legfiatalabb alkotókkal, és új távlatokat nyissanak számukra a munkalehetőségek terén. A 2013-ban útjára indított program már 10 fiatalt karolt fel: olyan ismert alkotóknak adott sanszot, mint Grecsó Zoltán vagy Újvári Milán. A KET megmutatkozási esélyt ajánl, meglévő erőforrásait bocsátja az alkotók rendelkezésére egy-egy „demonstráció” céljára: a KET társulata, valamint próbaterem biztosítása mellett – ahol egy héten keresztül dolgozhat a koreográfus a táncművészekkel a művészeti vezető szakmai mentorálása mellett – egy estén ki-ki megmutathatja, mit tud. Ez gyakorlásnak is jó, referenciának sem rossz. Biztonsági hálót nyújt a Trafó és a Műhely Alapítvány is, akik Antré címen adnak teret friss szemléletű fiataloknak. Ezt teszi az Artus Kortárs Művészeti Stúdió is, amely Arccal a halnak címmel kezdeti „felhajtóerőt” kínál, konkrétan próba- és előadóteret, szakmai tanácsadást. A 2015-ben indult program eddig tíz alkotónak adott módot, a projekt ebben a szezonban folytatódik, és az Artus ars poeticájához híven kreatív emberek találkozását és gondolatok ébresztését segíti elő.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.