Színház

Színház az egész villamos

Dollár Papa Gyermekei: Holtvágány

Színház

Buszon, villamoson szoktam hallgatózni, sőt néha – pofátlanul, de nem feltűnően – a szomszédom csetüzeneteibe is beleolvasok. Egy-egy mondatból, gesztusból, telefonbeszélgetésből, arckifejezésből tudni vélem, hogy utastársaim nyaralni indulnak, gyűlölik az állásukat, szeretik a feleségüket, bántalmazzák a gyerekeiket, vagy hogy kire (nem) szavaztak.

Egy este – hihetetlen élmény volt – ugyanazzal a párral utaztam odafele és visszafele is a metrópótlón: szeretők voltak, csak úgy sistergett körülöttük a levegő, ahogy kavarogtak bennük az érzelmek, bizonyosságok és bizonytalanságok. Valami ilyesmi történt a nyár egyik utolsó estéjén a 2-es villamoson, csak éppen színháznak hívták. És sokkal kevésbé volt izgalmas, mint a valóság.

A „partikultúrát” középpontba helyező Dunapest Fesztivál keretében mutatta be a Dollár Papa Gyermekei a Holtvágány című kamaradrámát Ördög Tamás rendezésében. A nézők felszálltak a Jászain a 2-esre, elzötyögtek a Közvágóhídig, majd vissza, s közben egy szerelmi háromszög bomlott ki előttük két felvonásban. A történet első fele a villamoson összefutó, harmincas éveiben járó Tibiről (Rába Roland), Ákosról (Schmied Zoltán) és Juliról (Láng Annamária) szólt, a második felvonásban is velük találkoztunk, de egész az érettségi utáni nyárig mentünk vissza az időben.

Molnár T. Eszter és Totth Benedek szövege három holtvágányra beállt életet mutat be. A kronológia megfordításának köszönhetően elmélázhatunk kicsit azon, hogy valójában mennyire nincs nyitva az élet egy húszéves előtt. Abban a bulizós nyári éjszakában ugyanis szinte már minden benne van, ami a három szereplővel történik majd: a gazdag, tanulmányaiban nem annyira jeleskedő, kissé gyáva úrifiú marad az élet gyáva császára, a szegény jó tanuló a nem jól kereső lúzer, a frusztrált lány frusztrált lány. Különböző motívumok, többször elhangzó mondatok vernek hidat a két felvonás és korszak közé: kétszer kerül elő pisztoly, Juli folyton megkapja, hogy vastag a lába, Tibi azt, hogy Ákos levetett cuccait hordja, Ákost pedig többször is letahózzák.

Mi közben főleg azt érezzük, hogy ott tartjuk az ujjunkat a város kulturális életének ütőerén – mégiscsak Európa legszebbnek mondott villamosvonalán nézünk színházat – igaz, az ablakokon végigömlő esőtől ebből nem sokat látunk. (Amúgy a 4-es, 6-ost szerintem sokkal jobban átitatják a személyes történetek, ez a vonal Budapest igazi szociográfiai szívcsakrája, de értem én, kellett az előadásba a Duna, és különjáratot sem lehet akárhol rendelni.) Vagyis szépen elviszi a hátán a villamos az estét, de ezt leszámítva nem gondolnám különleges előadásnak, színházi csemegének a Holtvágányt, amely ráadásul nincs is annyira beágyazva a helyszínbe. Egy idő után talán el is feledkezünk arról, hogy hol vagyunk, hiszen nemcsak hogy bármelyik BKK-s viszonylaton, de akár a sarki éjjel-nappaliban is simán játszódhatna a történet.

Az elején még kicsit vicces volt, ahogy indulás előtt leszállították a munkából hazafelé igyekvő, BKV-egyenruhás sofőrt a szervezők. A helyükben, mondjuk, én elvittem volna őt is, biztos hozzá­adott volna valamit az előadáshoz, ha legalább egy olyan utas akad, aki ide nem váltott jegyet. Aztán az előadás első felében még kicsit izgalmas volt, ahogy Láng Annamária és Schmied Zoltán elvegyült az utasok között, és mi mintegy véletlenül – amúgy fülesen keresztül – kihallgattuk a beszélgetésüket. Ekkor úgy éreztem, tényleg egy életdarabka van kihangosítva, de aztán nagyon hamar színházivá vált a helyzet, percek alatt sorsfordító vágányra áll be a történet, előkerült a pisztoly, vagy­is onnantól kezdve, hogy a három szereplő elkezdett jelenetet rendezni, már nem az utastársaink voltak többé, hanem színészek, és mi a nézők. Egy röpke villa­mos­útba sűrített ennyi drámát – megcsalást, biliborogatást, megfelelő dramaturgiai ponton kiderülő terhességet, illúziók összeomlását – nehéz nem harsány módon eljátszani, üvöltenek is a színészek az arcunkba szépen.

A második rész sokkal visszafogottabb, csöndesebb: kevesebb benne a dráma, inkább a sorsfordító pillanatok előtt, mint közben vagyunk, illetve azt juttatja eszünkbe a jelenet, hogy utólag visszatekintve tulajdonképpen minden pillanat egyformán sorsfordító, hogy sosem vagyunk annak tudatában, mikor rontjuk el éppen az életünket. A megfigyelés elmélyülése miatt ez a felvonás sokkal izgalmasabb, és a színészeknek is jobban áll a visszalépés az időben.

A két felvonás közti szünetben, amíg az „igazi” BKV-s kolléga leszáll és átbattyog a villamos egyik végéből a másikba, hogy visszaindulhassunk, az addig a hátsó vezetőfülkében tartózkodó Cuhorka Emese – egyenruhában, tányérsapkában – végigtáncol a 2-esen a Gangsta’s Paradise zenéjére. Van a mozdulataiban, mosolyában valami groteszk és ördögi mindentudás – ez a fajta szürrealitás ki is lóg az előadásból. Mintha tényleg csak ő, és legfeljebb az isten tudná, hogy merre, előre vagy hátra haladunk.

Dunapest Fesztivál, szeptember 1.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.