Tánc

Rózsavölgyi Zsuzsa 1.7

  • - sisso -
  • 2018. október 13.

Színház

Kortárs tánc- és életvezetési tanács­adó performansz, komoly manifesztumokkal, amelyek arról szólnak, hogy a társadalmi nyomás és elvárás milyen idióta konszenzusok mentén korlátozza, illetve teszi nyomorulttá a nőket. Rózsavölgyi, aki a Rosas társulat tagja is volt, a koreográfiával párhuzamosan ezúttal is alkalmaz digitális effekteket és saját tapasztalatokon alapuló
coaching technikákat. Tulajdonképpen felvilágosító célzattal csinálta ezt az előadást, amely a női test valódi értékeit kutatja, és amelyben próbál visszatérni a természetes nőhöz, a testtel való bánást és gondolkodást illetően is. Önértékelés-helyreállító show-műsor, igen szellemes jelenetekkel, amelynek tulajdonképpen iskolai programnak kéne lennie.

Körültekintő kutatásaiban odáig megy, hogy hónalj- és fanszőrzetének teljes visszanövesztése is a projekt része volt, ami saját bevallása szerint egy évébe telt. Közben sokrétű problémahalmazt sikerült színpadra állítania egymás utáni etűdök formájában. Van benne vaginakarakterológia, reklámfilozófia, fitnesz, higiénia, nőiességkultusz- vizsgálat, abortuszkérdés etc. Rózsavölgyi maga irányítja a technikát is. Tudományos ismeretterjesztő előadást tart és táncol, aztán a tánctechnikát is magyarázza. Mégsem érzi úgy a néző, hogy oktatják, inkább helyet talál a maga számára a világban a mégoly tökéletlennek tűnő testével is. A hőségben a projektor néha felmondja a szolgálatot, de Rózsavölgyi nem jön zavarba, megoldja, sőt, még abból is stand-upot csinál. Valóságos kis privát gender tanszék alakult a nézők szeme láttára a színpadon.

Kisszínház, Szeged, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.