Tánc

Rózsavölgyi Zsuzsa 1.7

  • - sisso -
  • 2018. október 13.

Színház

Kortárs tánc- és életvezetési tanács­adó performansz, komoly manifesztumokkal, amelyek arról szólnak, hogy a társadalmi nyomás és elvárás milyen idióta konszenzusok mentén korlátozza, illetve teszi nyomorulttá a nőket. Rózsavölgyi, aki a Rosas társulat tagja is volt, a koreográfiával párhuzamosan ezúttal is alkalmaz digitális effekteket és saját tapasztalatokon alapuló
coaching technikákat. Tulajdonképpen felvilágosító célzattal csinálta ezt az előadást, amely a női test valódi értékeit kutatja, és amelyben próbál visszatérni a természetes nőhöz, a testtel való bánást és gondolkodást illetően is. Önértékelés-helyreállító show-műsor, igen szellemes jelenetekkel, amelynek tulajdonképpen iskolai programnak kéne lennie.

Körültekintő kutatásaiban odáig megy, hogy hónalj- és fanszőrzetének teljes visszanövesztése is a projekt része volt, ami saját bevallása szerint egy évébe telt. Közben sokrétű problémahalmazt sikerült színpadra állítania egymás utáni etűdök formájában. Van benne vaginakarakterológia, reklámfilozófia, fitnesz, higiénia, nőiességkultusz- vizsgálat, abortuszkérdés etc. Rózsavölgyi maga irányítja a technikát is. Tudományos ismeretterjesztő előadást tart és táncol, aztán a tánctechnikát is magyarázza. Mégsem érzi úgy a néző, hogy oktatják, inkább helyet talál a maga számára a világban a mégoly tökéletlennek tűnő testével is. A hőségben a projektor néha felmondja a szolgálatot, de Rózsavölgyi nem jön zavarba, megoldja, sőt, még abból is stand-upot csinál. Valóságos kis privát gender tanszék alakult a nézők szeme láttára a színpadon.

Kisszínház, Szeged, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.