Szóval Cholnoky (testvérével, Viktorral együtt) amolyan elsüllyedt szerző mindmáig. Pedig. Naplójában azt vélelmezi, hogy az akarat az egyetlen kiút az alkoholizmusból, és egyedül ez kelletik a művészi teremtéshez is, de - ellentétben a szintén kocsmás Krúdyval, aki többek közt a Zöld ász című csodálatos kisregényében örökítette meg alakját - éppen ezzel, vagyis az akaraterővel nem rendelkezett. Kocsmai morálfilozofálás helyett lapozzunk bele a Prikk mennyei útja című hosszú novellájába, a Bertalan éjszakája mellett legtökéletesebb prózájába! A folyvást bor- és pálinkamámorban, ugyanakkor rettentő bűntudatban fetrengő Prikk ezt mondja egy hamvas lánykának: "Egész szimfóniát ettem végig." Hogy melyikre célzott, homályba vész. Ha ugyan gondolt egyáltalán valamelyikre. Mindenesetre a Don Giovanni előkerül Prikk agyából, és ennek nyitányát eldirigálja Schiff András a Budapesti Fesztiválzenekar élén (16-án és 17-én Műpa, 19.45; illetve 19-én 15.30, Zeneakadémia), két, Prikk által aligha ismert Haydn- és Schubert-szimfónia társaságában, közben pedig eljátssza Mozart egyik fő művét (d-moll zongoraverseny, K. 466). Ettől majd jól berúgunk, bár a Cholnoky ugrásától nem messze fekvő művház környékén még mindig nem találni egy közepes kocsmát sem; mert, noha azt már elérte a Zenegyűlölő, hogy a termet Bartókról nevezzék el, de arra már nem képes, hogy vendéglátó-ipari fejlesztésre ösztönözze hazánk szebb keblű vállalkozóit. Mert hát mi lesz velünk kocsma nélkül 19-én, amikor a Bécsi Filharmonikusok jönnek Daniel Barenboim vezényletével (Bartók, Schumann), a legnagyobb magyar 2. zongoraversenyét pedig az új kínai sztár, Lang Lang játssza a Műpában?! Hiszen erre mindenképpen innunk kell, vagy az örömtől, vagy a kétségbeeséstől - majd kiderül. Ám alakuljon bárhogyan is a koncert, annyi akaraterő még szorult belénk, hogy Prikk mennyei útját ne kövessük: "Ott, a hatalmas szilfánál Prikk lekapcsolta derekáról a szíjat, és remegő kézzel hurkot készített rá. Nemsokára aztán a két lába a levegőben kísérteties táncba kezdett, kimeredő szeme pedig már belátott oda, ahonnan mindnyájan kiindultunk." Azaz a legközelebbi kocsmába.
Figyelmébe ajánljuk
A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk
„Tökmindegy, melyiket kezdi” – kedvenc könyveink Krasznahorkai Lászlótól
- narancs.hu
A Nobel-díjas író hét regényét válogattuk össze, amelyek szerkesztőségünk tagjai számára sokat jelentenek az 1985-ben megjelent Sátántangó óta – és már azt is tudjuk, hogy novemberben érkezik a legújabb Krasznahorkai László-kötet.
Amikor a néma beszél a süketeknek – Krasznahorkai László bonyolult kapcsolata szülővárosával, Gyulával
A Békés megyei városban csütörtökön délután futótűzként terjedt a hír, hogy Krasznahorkai László irodalmi Nobel-díjas lett. Az író érettségije után, 18 évesen, 1972-ben, immár 53 éve hagyta el Gyulát, ahova csak néha tér(t) vissza. Évtizedek múltán megírta, a város már nem létezik.
Vigyázz mit rajzolsz, mert életre kelhet! – egyszerre próbál családi film és horror is lenni a Firkák
Megelevenedő gyerekrajzok riogatnak a Firkák című filmben, amely nem mindig hatásos, viszont nagyon is érvényes mondanivalója van a traumafeldolgozásról és dühkezelésről.
Egy lenyűgöző és látnoki életmű – Krasznahorkai László kapta az irodalmi Nobel-díjat
Évek óta az esélyesek között emlegették, most végre elnyerte a legrangosabb irodalmi elismerést a Sátántangó és Az ellenállás melankóliájának szerzője.
Szavazzák meg, vagy legalább lopják el
Jámbor András olyat kért a kormánypárti képviselőktől, amit később még teljesíthetnek. Lehet lázadni egy rendszer ellen belülről. Vélemény.
Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?
- SzSz
A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.
Szemrevaló: A fény
- - bzs -
Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).
Szemrevaló: Gépek tánca
Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.
Le nem zárt akták
A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.
Ingyen Carlsberg
- - turcsányi -
Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).
Utánunk a robotok?
A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.