csontzene - Végszavak - IV. rész

  • .
  • 2007. február 15.

Trafik

"A mellékelt hetven fillért, minden vagyonomat, a Baumgarten-alapítványra hagyom" - írta nagyjából és állítólag búcsúlevelében egy ötvenéves férfi 1929. április 21-én, majd a Dunába vetette magát.
Cholnoky László (képünkön) sokkal jobb író volt, mint pályatársa, a kissé hasonló zsánerben utazó (szintén öngyilkos, bár nem vízzel, hanem egyebekkel, bár nem alkoholista, hanem morfinista) Brenner József, aki aztán Csáth Géza néven lett híressé, és most ismét egyre többet szerepel egy film oldalvizén, mely az Egy elmebeteg nő naplója című kötetke alapján készült - noha Csáth ilyen művet ezzel a névvel soha nem írt, a címet szerencsés kézzel Mészöly Miklós adta, aki a hetvenes években felfedezte és publikálta az először 1912-ben megjelent Az elmebetegségek psychikus mechanizmusa című, Brenner József által jegyzett szakorvosi tanulmányt. Ennyit a hálás és hálátlan utókorról.

Szóval Cholnoky (testvérével, Viktorral együtt) amolyan elsüllyedt szerző mindmáig. Pedig. Naplójában azt vélelmezi, hogy az akarat az egyetlen kiút az alkoholizmusból, és egyedül ez kelletik a művészi teremtéshez is, de - ellentétben a szintén kocsmás Krúdyval, aki többek közt a Zöld ász című csodálatos kisregényében örökítette meg alakját - éppen ezzel, vagyis az akaraterővel nem rendelkezett. Kocsmai morálfilozofálás helyett lapozzunk bele a Prikk mennyei útja című hosszú novellájába, a Bertalan éjszakája mellett legtökéletesebb prózájába! A folyvást bor- és pálinkamámorban, ugyanakkor rettentő bűntudatban fetrengő Prikk ezt mondja egy hamvas lánykának: "Egész szimfóniát ettem végig." Hogy melyikre célzott, homályba vész. Ha ugyan gondolt egyáltalán valamelyikre. Mindenesetre a Don Giovanni előkerül Prikk agyából, és ennek nyitányát eldirigálja Schiff András a Budapesti Fesztiválzenekar élén (16-án és 17-én Műpa, 19.45; illetve 19-én 15.30, Zeneakadémia), két, Prikk által aligha ismert Haydn- és Schubert-szimfónia társaságában, közben pedig eljátssza Mozart egyik fő művét (d-moll zongoraverseny, K. 466). Ettől majd jól berúgunk, bár a Cholnoky ugrásától nem messze fekvő művház környékén még mindig nem találni egy közepes kocsmát sem; mert, noha azt már elérte a Zenegyűlölő, hogy a termet Bartókról nevezzék el, de arra már nem képes, hogy vendéglátó-ipari fejlesztésre ösztönözze hazánk szebb keblű vállalkozóit. Mert hát mi lesz velünk kocsma nélkül 19-én, amikor a Bécsi Filharmonikusok jönnek Daniel Barenboim vezényletével (Bartók, Schumann), a legnagyobb magyar 2. zongoraversenyét pedig az új kínai sztár, Lang Lang játssza a Műpában?! Hiszen erre mindenképpen innunk kell, vagy az örömtől, vagy a kétségbeeséstől - majd kiderül. Ám alakuljon bárhogyan is a koncert, annyi akaraterő még szorult belénk, hogy Prikk mennyei útját ne kövessük: "Ott, a hatalmas szilfánál Prikk lekapcsolta derekáról a szíjat, és remegő kézzel hurkot készített rá. Nemsokára aztán a két lába a levegőben kísérteties táncba kezdett, kimeredő szeme pedig már belátott oda, ahonnan mindnyájan kiindultunk." Azaz a legközelebbi kocsmába.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.